Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    söndag, juni 24, 2007

    Den borgerliga dubbelmoralen

    Veckans stora scoop, den liberala bloggen Friktions avslöjande att Sven Otto Littorin sockrat sin meritförteckning med en examen från vad som visat sig vara ett högst tvivelaktigt amerikanskt institut, har tagit flera intressanta vändningar.

    Det liberala magasinet Neo var tidigt ute med att försvara Littorin. På sin blogg försökte man först flytta fokus till de kommunala vuxenutbildningarna. Därefter började man misstänkliggöra personerna bakom Friktion, och menade att de ”ägnat sig åt ett dubbelspel i syfte att få bort Sven Otto Littorin från posten som arbetsmarknadsminister”.

    Detta ligger i linje med vad Niklas Ekdal skrev på DN:s ledarsida häromdagen, då han påminde om Sahlinaffären 1995 och att ”Den rykande pistolen finns ofta närmare måltavlan än man tror”.

    I dag slår Expressen upp stort samma ”avslöjande” som Neo redan gjort, nämligen namn och bild på de personer som påstås ligga bakom Friktion och storyn om Littorin.

    Visst kan man fråga sig varför scoopet om Littorin kom just nu, efter att han kritiserats hårt från borgerliga ”kamrater”. Och visst finns det skäl att även granska granskare. Utifrån mitt socialdemokratiska perspektiv så är liberala inbördeskrig mest underhållande. Men det berättigar inte vårdslöst hanterande av sanningen.

    Enligt Expressen har samtliga i Friktions redaktion ”ett förflutet i folkpartiet” och sägs vara ”välutbildade vid ansedda universitet i Sverige och Storbritannien”. På vad sätt är nu denna uppgift intressant, mer än att visa på kontrasten till Littorins utbildning?

    Vidare påstås att de personer som pekas ut som ansvariga för Friktion efter avslöjandet ska ha ”aktivt förespråkat Sven Otto Littorins avgång på egna och andras bloggar”. Alla sägs de ”försöka avsätta en politiker de inte samtycker med”. Själv har jag letat ett tag efter sådana avgångskrav utan att hitta några. Citat och länkar välkomnas.

    Vad både Neo och Expressen dessutom taktfullt undviker att nämna är att även Neos grundare och chefredaktör Sofia Nerbrand ingått i Friktions redaktion. Hon kan därför misstänkas ha ganska god insikt i denna redaktions arbete och varifrån de fått sina uppgifter. Ändå är det Peter Wennblad, inte Sofia Nerbrand, som skriver alla Neos blogginlägg om Friktion.

    Jag noterar slutligen att liberala Neo är väldigt svajiga i sin kritik mot Littorins bluffexamina, och alltså synnerligen aktivt försöker rikta sökarljuset åt annat håll. Är det någon som för ett ögonblick tror att de agerat likadant om Littorin hade varit socialdemokrat?

    * * *

    PS: Ja, jag är personligen bekant med en av de utpekade, Andreas Bergh. På sin egen blogg – och på Neos – förnekar han att han hade något med avslöjandet om Littorin att göra. Och jag litar betydligt mer på honom än på Neo och Expressen.

    Andra skriver intressant om , , , , .


    Kommentarer om "Den borgerliga dubbelmoralen"

     

    Blogger Peter Wennblad skrev... (24 juni, 2007 20:58) : 

    Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

     

    Blogger Peter Wennblad skrev... (24 juni, 2007 21:03) : 

    Jag undrar för övrigt vad du menar med "vårdslöst hanterande av sanningen". Om det finns uppgifter i min artikel som inte stämmer får du gärna upplysa mig om det, så ska jag uppdatera texten.

     

    Anonymous Anonym skrev... (24 juni, 2007 21:27) : 

    Peter, jag har svarat dig tydligt att jag inte var inblandad. Varken direkt eller indirekt. Ej heller var det jag som skickade abstract till friktion.

    Vore tacksam om du slutar spekulera på det sätt du gör nu.

     

    Blogger Johan Ingerö skrev... (24 juni, 2007 22:26) : 

    Nu börjar det bli smått parodiskt. Det enda som bevisas - utöver att Friktion är en anonym fegisblogg - är att den här branschen är en jävla ankdamm.

    Man skulle exempelvis även kunna påpeka att Bergh satt i Luf-styrelsen tillsammans med Erik Ullenhag, idag psek, eller att de båda direkt eller indirekt var inblandade i att anställa Stina Andersson, som på förekommen anledning senare skulle byta namn till Stina Morian.

    Problemet är att man då spränger tramsvallen med ganska god marginal. Det mer grundläggande problemet är möjligen att medierna saknar kompetens att granska den faktiska politiken.

     

    Blogger Peter Wennblad skrev... (24 juni, 2007 23:16) : 

    Jonas,

    länkar finns ju i artikeln. Vad gäller Martin Karlsson kan du också läsa nya fkta hos Signerat Kjellberg.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (25 juni, 2007 07:34) : 

    Peter,

    Vårdslöshet 1: Påståendet att personerna bakom Friktion "har ägnat sig åt ett dubbelspel i syfte att få bort Sven Otto Littorin från posten som arbetsmarknadsminister". Du har, såvitt jag kunnat se, ännu inte framfört något hållbart bevis för vare sig att de personer du pekat ut verkligen är de som ligger bakom avslöjandet eller att de haft de motiv du påstår.

    Vårdslöshet 2: Påståendet att Martin Karlsson "arbetat aktivt" genom bl a inlägg på bloggar "för att övertyga främst borgerliga opinionsbildare om att kräva Littorins avgång". Jag har följt och noga kollat länkarna du lämnat, och ingenstans hittat några uppmaningar om avgångskrav. Motbevisa mig gärna med citat.

    Vårdslöshet 3: Gör man anspråk på att komma med avslöjanden bör man berätta hela sanningen. En sådan sanning kan t ex vara att ens chefredaktör själv varit en del av Friktion-redaktionen och kan förmodas sitta inne med relevant kunskap.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (25 juni, 2007 07:35) : 

    Johan, ja - du spränger tramsvallen med ganska god marginal.

     

    Blogger Peter Wennblad skrev... (25 juni, 2007 10:15) : 

    Jonas,

    Martin Karlsson skrev till exempel så här i kommentarsfältet hos Neo den 18 juni, dagen efter Friktions nyhet:

    "Väldigt off-topic men ändå angeläget: Neo verkar värna om den högre utbildningen. Därför skulle det i mitt tycke vara väldigt trevligt att här få läsa ett avågngskrav mot den bluffande arbetsmarknadsministern.

    Mvh
    Martin Karlsson"

    Vad gäller Martin Karlsson kan du ju också läsa mer hos Signerat Kjellberg. Där visar det sig att Martin lobbat mot Kjellberg - från en Friktionadress.

    Och Johan skrev, förutom på sin egen blogg, i kommentarsfältet hos Andreas Bergh (en blogg som ju blev något av centrum för diskussionen kring Littorin): "Kvaliteten på uppsatsen spelar ju ingen roll: SOL är olämplig som minister"

    Och vad gäller mina muntliga källor till Friktionjobbet så vet du lika väl som jag att man bryter mot lagen om man röjer dem. Men, som jag skriver i artikeln, de har varit minst två till antalet, av varandra oberoende. Men om jag skulle rada upp samtliga personer inblandade i Friktion hade jag kunnat lista betydligt fler än tre. Att jag valde dessa tre berodde på att de under Littorinaffären var de enda, så vitt jag vet, som agerade i frågan utan att berätta om sin koppling till nyhetskällan.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (25 juni, 2007 11:43) : 

    Peter, inte undra på att Martin Karlssons kommentar var svår att hitta - den låg alltså under ett helt annat inlägg än dem du länkade till. Jag erkänner dock att detta onekligen förefaller vara en uppmaning till avgångskrav. Formuleringen i kommentaren hos Signerat Kjellberg ("Om Littorin sitter kvar trots skandalen kommer det att vara på grund av alla dimridåer som sprids. Det tycker jag är synd.") är dock mer vag, men kan möjligen med lite illasinnad vilja kallas för ett avgångskrav.

    Mina övriga invändningar om vårdslöshet med sanningen kvarstår dock.

    Jag har inte begärt att du ska röja några källor. Däremot skulle dina påstående möjligen framstå som en smula mer trovärdiga om du kunde stödja dem på något mer än anonyma källor.

     

    Anonymous Anonym skrev... (25 juni, 2007 12:46) : 

    Det är korrekt att jag skrev några artiklar på Friktion för sisådär sju år sedan. Sedan lämnade jag Friktion och gick vidare till annat, och har sedan dess inte medverkat i, haft insyn i eller någon som helst kontroll över Friktion.

    För övrigt är jag mammaledig och skriver därför mycket sporadiskt på Neo blogg för närvarande.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (25 juni, 2007 12:48) : 

    Sofia, lustigt - bortsett från det där med mammaledigheten så säger Andreas Bergh precis samma sak som du. Vilket inte hindrar din kollega Peter Wennblad från att framhärda i sina obekräftade påståenden.

     

    Anonymous Anonym skrev... (25 juni, 2007 12:58) : 

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     

    Blogger Martin Karlsson skrev... (25 juni, 2007 13:27) : 

    Expressen har nu korrigerat sina uttalanden. Men Neo framhärdar.

    Jag var mycket tydlig då jag blev utfrågad av Wennblad att det jag skrivit i samband med Littorinskandalen inte skall uppfattas som avgångskrav. Av någon anledning citeras inte detta i bloggposten och även på andra punkter är jag felciterad.

    Peter Wennblad är inte mycket till journalist. Men som lobbyist åt Littorin har han faktiskt gjort ett hyfsat jobb. Åtminstone för att vinna lite tid, för nu slår ju de ogrundade påståendena tillbaka på Magasinet Neo.

     

    Anonymous Anonym skrev... (25 juni, 2007 21:12) : 

    Intressant sammanställning av reaktioner och en spännade diskussion efteråt.

     

    Anonymous Anonym skrev... (26 juni, 2007 21:38) : 

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     

    kommentera