Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    måndag, juli 02, 2007

    En salladsbar mindre

    Via Dagens Media ser jag att Dominika Peczynski och Fredrick Federley efter bara två månader säljer sin uppmärksammade salladsbar En annan Salladsbar. Anledningen uppges vara tidsbrist.

    Nu kommer detta inte som någon överraskning. Det har ett tag ryktats om att baren, efter den stora hajpen i samband med öppnandet, gått ganska dåligt.

    Det vore mig främmande att ägna mig åt skadeglädje. Däremot oroar jag mig för de anställda, eftersom barens ägare ju gjorde en politisk poäng av att inte teckna kollektivavtal. Dominika Peczynski säger till Dagens Media att man har en köpare på gång, och i köpet ingår bolagets logotyp, inredningen, ett bra läge och en franchisebar i Karlstad. Men inte ett ord sägs om personalen.

    Det är i lägen som dessa som det är bra att vara med i facket.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "En salladsbar mindre"

     

    Anonymous Anonym skrev... (02 juli, 2007 14:04) : 

    Skadeglädje som är så kul :-)

    Själv är jag rätt splittrad. Lika lite som jag tycker att det är vettigt att små näringsidkare med ett fåtal anställda ska behöva sköta bokföring eller skriva kollektivavtal enligt samma detaljregler som Shell, lika litet tycker jag det är att försöka göra politiska poänger av en mediahype genom att starta en inrättning som är avtalslös av princip.

    Men tror du inte att de anställda i detta fall klarar sig ändå - genom de offentligt finansierade trygghetssystemen t.ex?

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (02 juli, 2007 14:07) : 

    Simon, jo - det ger säkert visst stöd. Men inte samma trygghet som kollektivavtal, fackföreningstillhörighet och a-kassa.

     

    Blogger Johan Hedin skrev... (02 juli, 2007 14:12) : 

    En relevant vinkling... men ändå tycker jag du missar poängen lite.
    Ingen fackförening i världen kan ju rädda jobb som är baserade på mindre lyckade företag.

    Själv har jag väl hela tiden varit en smula skeptisk till det hela. Federley bör satsa 100% på politik tycker jag. Inte på att hacka sallad. Även ur salladsbarandets perspektiv så kräver detta nog en 100-procentig satsning från entreprenören...

    Vilket blir senmoralen i detta inlägg. Se till att gynna de som vill bedriva bra salladsbarer - annars funkar inget ändå.

     

    Anonymous Anonym skrev... (02 juli, 2007 14:14) : 

    Jomenvisst. I likhet med Anders Borg är jag med i JUSEK. Högst frivilligt. Men jag lät mig inte värvas till Lantarbetarna trots de maffialiknande påstötningar jag fick när jag 17 år gammal sommarjobbade på ett hönseri.

    Människors fria val är viktigt - även i dessa sammanhang.

     

    Anonymous Anonym skrev... (02 juli, 2007 21:17) : 

    Som sagt med eller utan kollektivavtal har inget med saken att göra,ett företag som inte går med vinst kan inte fortsätta för sina anställdas skull. Dominika och Fredrick har satsat både tid och pengar för att möjliggöra salladsbaren,vilket resulterade i att ett antal personer fick möjligheten att jobba där och tjäna pengar.

    De anställda på En annan salladsbar är inte livegna baren, de har valt att jobba där. De tog beslutet att teckna avtal med Dominika och Fredrick, och måste därför ansett att vilkoren för att jobba där var ok.

    Det är jättetråkigt att salladsbaren ska säljas så snart efter sitt öppnande, men jag tror inte att detta får de anställda att längta efter kollektivavtal....

     

    Anonymous Anonym skrev... (02 juli, 2007 22:09) : 

    Tur att det inte är mig ett dugg främmande! Det här är det roligaste som hänt sedan Joahn Ingarös blogg blev kapad!

     

    Blogger Johan Hedin skrev... (03 juli, 2007 11:48) : 

    Nicklas:
    Jag begriper inte? Vad exakt är det roliga?

    Om jag fattade saken rätt så startade de baren för att göra en politisk poäng, inte för att tjäna feta pengar. Vilket ju var vad som hände. De lyckades över all förväntan med det politiska - och verkar inte direkt ha tjänat feta pengar.

    Så?...

     

    Anonymous Anonym skrev... (05 juli, 2007 13:58) : 

    Det är bra att vara med i facket ifall man inte vill bli hotad och trakasserad av facksnubbarna på golvet...

     

    kommentera