Bloggarna och Medievärlden
Nyligen svarade jag på en enkätundersökning som Medievärlden gjorde om den svenska bloggosfären. Jag har nu fått tag på tidningen där enkätsvaren och redaktionella artiklar är publicerade. Bisarrt nog verkar inget av detta lagts ut på nätet. Inledningsvis i Medievärldens huvudartikel slås det fast att det pågår en kamp mellan nya och gamla strukturer. Bloggarna sägs skaka om regimer och tunga medieaktörer över hela världen. Invanda mönster sätts ur spel; bloggvärldens reaktions- och bekräftelsesystem följer helt andra mönster än de traditionella mediernas. Sägs det. Jag instämmer delvis. Skribenten Karin Rebas skrev i somras en krönika som nu publicerats i Internetworld, och som fått stort genomslag i bloggosfären. Det är välförtjänt. Rebas konstaterar mycket klokt att både bloggare och ”gammelmedier” tjänar på att närma sig varandra. Och, skriver hon, bloggarna borde ”skippa det oklädsamma lillebrorskomplexet”. Om detta kan jag bara instämma. Medievärlden har även tagit hjälp av Twingly att identifiera de bloggar som är de viktigaste knutpunkterna inom tre områden (”IT-reklam-media-sären”, ”Politiska sfären” och ”Mode-sfären”), baserat på antal länkar och överensstämmelse med kategori. Kartan de presenterar påminner en del om den graf vi på Almedalsbloggen gjorde i somras tillsammans med Fokus. Min blogg förefaller (med reservation för att det inte är helt lät att se) hyfsat centrerad i mitten av Twinglys politiska kluster, tillsammans med bland andra Johan Norberg, Jinge, Politikerbloggen och Enn Kokk. På frågan som Medievärlden ställde om bloggandet ger makt svarade jag att de bloggare som har läsare som sprider deras budskap vidare kan utgöra en maktfaktor framförallt när det gäller möjligheten att påverka debatten. * * * Delvis relaterat till ovanstående ser jag att Dagens Media uppmärksammar att två bloggare som dessutom jobbar på reklambyrån Garbergs, har tröttnat på att bli uppvaktade av dåligt pålästa pr-byråer. De tycker att byråerna ska göra bättre research och inte bara titta på de bloggar som har flest besökare, utan själva gå in och se vad bloggarna handlar om. I en uppföljande artikel medger Fredrik Pallin, vd på Mahir PR att ”Det finns en risk att pr-byråerna tänker i traditionella medietermer och skjuter för brett”. Andra skriver intressant om bloggosfären, makt, Medievärlden. |
Kommentarer om "Bloggarna och Medievärlden"