Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    tisdag, september 30, 2008

    EU-val och s-partisekreterare

    [UPPDATERAD] I morse kom beskedet att Marita Ulvskog slutar som partisekreterare och i stället blir socialdemokraternas affischnamn i valet till Europaparlamentet nästa år.

    Diskussionen har ju pågått inom partiet ett tag om vem som toppa valsedeln. Det har höjts röster på att det bör vara en person med en EU-kritisk profil för att tillfredställa EU-skeptiska väljare och att dessa inte ska frestas att rösta på Sören Wibe och Junilistan. Många hoppades på att Leif Pagrotsky skulle ställa upp, men han har gjort mycket klart att han inte kandiderar.

    Själv känner jag ingen som helst entusiasm över Marita Ulvskog som förstanamn på EU-listan. Jag tycker inte att hon varit nämnvärt konstruktiv i sin EU-kritik och har svårt att se hur s med henne i topp tror sig kunna locka den inte obetydliga grupp entusiastiska vänner av Europasamarbetet till valurnorna nästa år. Om miljöpartiet verkligen bestämmer sig för att slopa utträdeskravet ur EU så kan nog flera sossar allvarligt överväga att rösta på en lista toppad av Zaida Catalán.

    Nåväl, den stora frågan nu är förstås vem som tar över efter Ulvskog.

    Partiveteranen Enn Kokk konstaterar att riksdagsledamoten tillika ordföranden för partidistriktet i Dalarna Peter Hultqvist pekats ut som ett tänkbart namn. Kokk beskriver Hultqvist som sittandes på ”en förkrossande kunskap om partiet, dess sätt att arbeta och de stämningar som finns bland medlemmarna”, och han sägs ha ”ideologisk ryggrad och med båda fötterna på jorden”.

    Alexander Sofroniou hoppas istället att Niklas Nordström får uppdraget. Nordström beskrivs av Sofroniou som ”en av socialdemokraternas mest borttappade förmågor” och ”precis den förnyelse som socialdemokraterna behöver”. Bland Niklas Nordströms goda egenskaper framhålls att han är ”förhållandevis ung” och inte har levt hela sitt liv i rörelsen, ”så han kan se på partiet med lite andra ögon”. Och, skriver Sofroniou, ”alla som har sett honom från nära håll vet att han är oerhört kompetent”.

    Sista ordet lär inte vara sagt i frågan.

    * * *

    PS: Missa inte Catti Ullströms utmärkta spaning på detta tema!

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "EU-val och s-partisekreterare"

     

    Blogger Mattias Lönnqvist skrev... (30 september, 2008 17:41) : 

    Det vore oerhört positivt om S har modet att välja Niklas Nordström som partisekreterare.

    Det behövs fler politiker på ledande positioner som inte är karriärpolitiker och som därmed har ett annat perspektiv på politiken.

     

    Blogger Malin Strid skrev... (30 september, 2008 20:38) : 

    Hoppla, där kan man tala om kontraster. Om jag säger vem jag skulle föredra av de två blir han väl diskvalificerad, folkpartist som jag är. Men i alla fall: Peter Hultqvist kanske är en strålande organisatör, det vet jag inget om. Men när sade han senast något intressant politiskt?

     

    Blogger Tobias Dahl skrev... (01 oktober, 2008 10:39) : 

    Locka entusiaster kanske man gör genom att ge personer som Göran Färm och Åsa Westlund platser högt upp på listan?

     

    Blogger Bo Widegren skrev... (02 oktober, 2008 00:24) : 

    Jag delar inte den smått föraktfulla attityd som en del här på s-bolgg tillsammans med en rad borgerliga bloggare visat mot Marita. Istället har jag tyckt det var bra att det funnits en klar vänsterkraft i ledningen. Naturligtvis tror jag också på Marita i EU. Det kanske kan rensa fältet litet och innebära att EU-kritiska röster inte isoleras.

    När det gäller blivande partisekreterare har jag inget hopp om att det skulle kunna bli en vänsterkraft igen. Varken Niklas eller Peter svarar väl mot den beskrivningen.
    Bo med www.s-info.se/bowidegren

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (02 oktober, 2008 08:13) : 

    Mattias, håller med om att det vore positivt att få in en person på ledande position som har erfarenheter även utanför partipolitiken. Just partisekreterarposten tror jag dock vikas åt någon med god förankring och brett förtroende inom s.

    Moster, inte i somras i varje fall...

    Tobias, jag hoppas förstås att Ferm och Westlund får fortsatt förtroende i Europaparlamentet. Men listan präglas ju trots allt ändå av vem som toppar den.

    Bo, nackdelen med att som du nu gjort klistra in en kommentar här som du postat på flera andra ställen är att den inte blir särskilt träffsäker. Jag har inte uttryckt mig det minsta föraktfullt mot Marita Ulvskog. Jag konstaterar bara att jag inte känner någon entusiasm över henne som förstanamn på EU-listan och att hon inte varit nämnvärt konstruktiv i sin EU-kritik. Vad är det för föraktfullt med detta?

     

    Blogger Bo Widegren skrev... (02 oktober, 2008 20:50) : 

    Nä Jonas, nu har du i alla fall huggit i sten: Jag har ingalunda klistrat utan skrev faktiskt en alldeles egen kommentar till din blogg. Men å andra sidan så kan jag vid en andra läsning av din blogg begripa din kritik då inte jag heller finner något föraktfullt i ditt uttryckssätt. Förmodligen fanns några tidigare lästa bloggar i ämnet kvar och jag misstolkade ditt uttryck. Så i slutändan var det jag som högg i sten. Jag ber om ursäkt! Min kommentar i denna del var oberättigad.

     

    kommentera