Sahlin marknadsför YouTube
För en tid sedan skrev jag om ministrar och andra ledande politiker låter sig utnyttjas i privata företags pr-kampanjer. Detta med anledning av att tidningen Dagens Media uppmärksammat att Maud Olofsson designat kylskåp för Electrolux, Nyamko Sabuni delat ut stipendium från försäkringsbolaget If, Andreas Carlgren gjort pr för BMW och Fredrik Reinfeldt marknadsfört MTG-kanalen TV8:s program Adaktusson. Nu skriver tidningen att Mona Sahlin medverkar i en reklamfilm för YouTube, som Google nu tagit till Sverige. ”Vi ser det inte som ett reklamuppdrag”, säger kommunikationschef Carina Persson till Dagens Media. Och naturligtvis fick inte Sahlin betalt för att medverka i det här sammanhanget. Det fick rimligen inte heller Olofsson, Sabuni, Carlgren och Reinfeldt. Trots det är det rimligt att fråga sig om det är lämpligt att ledande politiker lånar ut sig till företags marknadsföring – oavsett hur behjärtansvärt ändamålet må verka. Socialdemokraterna har under en längre tid varit mycket aktiva på att stärka sin närvaro i sociala medier. Man har en egen kanal på YouTube, uppmärksammar s-bloggare på sin sajt och bjuder in dem till olika engagemang. Detta tycker jag är mycket positivt. Ändå finns det skäl att fundera över om inte medverkan i en film som denna är att ta ett steg i fel riktning. Man kan med fog säga att det är fullt jämförbart med Fredrik Reinfeldts marknadsföring av TV8:s program Adaktusson. Och i så fall så står det väl 1-1 mellan partiledarna i fråga om brist på distans till kommersiella företag. Andra skriver intressant om politik, pr, marknadsföring. |
Kommentarer om "Sahlin marknadsför YouTube"
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.