Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    onsdag, oktober 22, 2008

    Får sossar jobba med pr?

    Jo, om ni befinner er i Stockholm i kväll och inte har något bättre för er så är ni välkomna till ABF-huset på Sveavägen 41 kl. 18. Där diskuterar jag och sociologen Klas Gustavsson det faktum att en stor mängd socialdemokrater tagit plats i pr-branchen efter valet, och vad det eventuellt betyder för politiken.

    För lite bakgrund, se här.

    För mer info om kvällens arrangemang, se här.


    Kommentarer om "Får sossar jobba med pr?"

     

    Anonymous Anonym skrev... (22 oktober, 2008 09:53) : 

    Med Daniel Suhonen som moderator är det rätt uppenbart att svaret på frågan om sossar får jobba med pr är "NEJ".

    /J

     

    Anonymous Anonym skrev... (22 oktober, 2008 10:51) : 

    Ja, givetvis får sossar jobba med PR. Den intressanta frågeställningen är givetvis vilken typ av PR en genuin socialdemokrat för sin egen trovärdighets skull är beredd att jobba med.

    Själv skulle jag aldrig vara beredd att ställa upp som Djävulens advokat.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (22 oktober, 2008 11:50) : 

    J, presentera dig om du vill diskutera här. Jag är inte orolig över Daniel Suhonens intellektuella hederlighet. Nu blir det i stället hans Tvärdragskollega Jens Lundberg som fungerar som moderator, och det känns också helt okej.

    Bengt, nu är vi där igen: hur definierar vi "en genuin socialdemokrat"? Finns det en checklista?

    Självklart finns det för alla som jobbar med pr olika gränser för vilka kunder och uppdrag man är beredd att jobba med. För en del går gränsen vid företag som sysslar med alkohol och tobak. För andra handlar det om politiska partier. För åter andra kan det handla om att säga nej till företag eller organisationer som man själv tycker agerat fel.

    Detta lär jag få anledning att återkomma till i kväll.

     

    Anonymous Anonym skrev... (22 oktober, 2008 12:36) : 

    Enligt Bengt så lär en hel del av oss sossar få söka nya jobb. Det är ju inte bara PR som är på fel sida vilket Bengt som vanligt inte förstår utan en hel del jobb som skulle klassas som osocialdemokratiska enligt Bengts måttstock. VD tex, Chef oavsett nivå då man står som arbetsgivarens företrädare i förhandlingar med facket eller varför inte stålverksarbetare som tillverkar stål som går till amerikansk industri som går till vapen i Irak. Bengt förstår inte vidden av sina åsikter.

     

    Anonymous Anonym skrev... (22 oktober, 2008 13:19) : 

    Ja man kan ju undra om en "en genuin socialdemokrat" får jobba som tex:

    - advokat
    - kärnkraftstekniker
    - ekonom på Nestle eller annat multinationellt företag
    - AD
    - copywriter
    - grafiker på Svd
    - bilförsäljare av SUV's
    - vapentillverkare
    - eller som webmaster på Information Rosenbad

    Mvh / Peter K

     

    Anonymous Anonym skrev... (22 oktober, 2008 17:00) : 

    Att fråga om det finns någon checklista är ju rent trams. Vilka jobb man åtminstone bör fundera en stund över, innan man hoppar på dem, handlar ju egentligen bara om en gnutta "finger-spitzen-gefühl" och lite politisk ryggmärgskänsla.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (22 oktober, 2008 17:12) : 

    Bengt, om min ödmjuka fråga nu bara var trams så väljer jag att tolka det som att det är upp till var och en att avgöra om man är socialdemokrat. Det känns skönt att vi överens om det. Själv har jag alltid tyckt att människor som delar de socialdemokratiska värderingarna, röstar på socialdemokraterna och/eller är medlemmar i det socialdemokratiska partiet är att betrakta som sossar. Eftersom jag tycker mig kunna bocka av alla tre dessa punkter så är jag alltså en genuin socialdemokrat när allt kommer omkring. Nu känner jag mig stärkt inför kvällens debatt.

     

    Anonymous Anonym skrev... (22 oktober, 2008 19:38) : 

    Absolut, problemet är att vissa (inte du), men jag har sett andra socialdemokrater som använder mediautbildning på ett sätt som jag tycker är förskräckligt, när man använder retorik och mediakunskaper på ett extremt fult sätt för att sätta motståndare i en dålig situation, det tycker jag inte är riktigt rent spel.

     

    Anonymous Anonym skrev... (22 oktober, 2008 20:04) : 

    Ett minimikrav för en sossepolitiker (och även inom andra partier) borde åtminstone vara att man inte är dömd för förtal. Fast det är kanske värre att jobba i det privata näringslivet än att vara kriminell? Det skulle förklara varför vissa här ovan inte uteslutits ur partiet...

    /Sven Gustavsson

     

    Blogger Emil skrev... (22 oktober, 2008 21:19) : 

    Skönt att höra att det behövs "politisk ryggmärgskänsla" när man väljer jobb. Intressen, lön, arbetsmiljö, närhet till hemmet, ambitioner och så där skall tydligen inte ha något med saken att göra. :-)

    Allvarligt talat, som icke-sosse kan jag inte annat än tacka Jonas för att han (som är en av de få vettiga aktiva socialdemokrater under 40 jag känner till) lyfter på locket till denna "can of worms" och låter alla er "riktiga" socialdemokrater bevisa att ni är fullständigt verklighetsfrånvända och utan respekt för värdeskapande och arbete.

     

    Blogger Bo Widegren skrev... (22 oktober, 2008 23:19) : 

    Jag måste ju säga att det är ganska märkligt när s-info nedlusas med inlägg om vad Jonas väljer för anställning. Jag kan se att den aktuella anställning medför delikata problem men med den smidighet som Jonas uppvisar i andra sammanhang så kommer det nog att lösa sig. Framförallt vad har det för intresse för oss andra mer än att vetskapen om sakförhållandena kan vara bra? Och detta med god sosse är ju så uttjatat att jag inte ens orkar spilla ytterligare på det. Debatten ovan och på info visar väl också på att den bara hålls vid liv genoma att en massa ytterligheter dras upp. Kan vi inte sätta punkt här?

     

    Anonymous Anonym skrev... (23 oktober, 2008 07:37) : 

    Ja, Jonas vi är överens om att alla medlemmar i det socialdemokratiska partiet är lika mycket värda. Vad diskussionen från min sida handlat om är relationen mellan ett jobb, dess innehåll, syfte å konsekvenser för den politiska trovärdigheten å ena sidan och vad socialdemokratin står för å den andra sidan. Den biten måste få diskuteras utan onödiga övertoner.

    Och när du tar in ett inlägg typ "Anonym/Sven Gustavsson" då går du över gränsen och tvingar mig att göra ytterligare ett inlägg i denna debatt. Det sker nu på min hemsida.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (23 oktober, 2008 08:23) : 

    Bo, jag vill påpeka att vare sig detta blogginlägg eller gårdagens debatt på ABF handlade om mitt jobb. I stället pratade vi om pr och politikens professionalisering. Den diskussionen tycker jag inte alls att vi ska sätta punkt för.

    Bengt, jag håller helt med - onödiga övertoner i politiska diskussioner är ingen betjänt av. Jag hoppas verkligen att vi ska slippa sådant i framtiden.

    Vad gäller bloggkommentaren från Sven Gustavsson så förstår jag inte riktigt vad problemet med den skulle vara. Jag har ju som bekant högt i tak här och plockar inte bort kommentarer med mindre än att de är anonyma eller i övrigt bryter mot kommentarsreglerna. På vilket sätt menar du att det Sven skrivit skulle göra det?

     

    Anonymous Anonym skrev... (23 oktober, 2008 11:44) : 

    Appropå anonym Svens kommentar ang att man inte ska vara dömd för förtal, som minimikrav för att bli vald till politiker.

    Rent lagligt så får man vara dömd för olika brott och ändå nomineras av partier. Rättsprincipen i en rättstat erbjuder att när man har sonat sitt straff ska man vara fri
    för vara det vad det vara månde.

    Om det sedan alltid är lämpligt, ...ja, det är en helt annan fråga. Vanligen inte.

    Möjligen var det det som Bengt reagerade på?UBYMIC

     

    Anonymous Anonym skrev... (23 oktober, 2008 19:46) : 

    tack för igår jonas! bra att du orkar med alla tjuvnyp. du är bra och du behövs.

    själv kände jag mest att jag är för hormoniell för att släppas lös bland folk och debatter...

    /Helena

     

    Blogger Hampus Eckerman skrev... (24 oktober, 2008 08:17) : 

    Ja, självklart får en socialdemokrat jobba med PR. Vad som däremot görs PR för måste däremot kunna ifrågasättas? Ok med PR för vapen? Diskmedel? Knark? Datorprodukter? Skattesmiteri? Geléhallon?

    Sedan finns det ett generellt problem inom hela politiken och alla partier (om jag minns rätt var det värst hos moderaterna). Att fler och fler politiker är tidigare arbetare på reklambyråer och med PR. Det gör politiken mer till spinn och mindre till substans.

    Där är ligger snarare problement inte hos individen utan i gruppen och det handlar egentligen mest om hur stor andel PR-människor det blir. Ingen aning om hur stor andelen är hos socialdemokraterna.

    Att många socialdemokrater tagit klivet in i PR-branchen är självklart ok. Men att alla, eller en större andel, inom politiken skulle ha den rollen är inte bra för demokratin.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (24 oktober, 2008 09:07) : 

    Hampus, intressanta synpunkter. Det hade varit kul att få upp även dem till diskussion häromkvällen.

    Då nämndes bland annat att det finns generella etiska regelverk för pr-branschen, och att man som enskild pr-konsult i allmänhet har möjlighet att kunna tacka nej till vissa kunder och uppdrag som man inte tycker går ihop med ens etiska uppfattning. Det kan vara olika från person till person, men förstås t ex handla om sådant som vapenindustrin, alkohol och tobak etc.

    En viktig poäng är förstås att en pr-konsult knappast gör ett bra jobb om han eller hon "tvingas" att jobba med en kund eller ett uppdrag som man absolut inte sympatiserar med.

    Själv tror jag inte att den utveckling du beskriver - att politiken blir "mer spinn och mindre substans" - hänger samman med att människor som jobbat inom reklam- och pr-branschen söker sig (tillbaks) till politiken. Det är helt enkelt inte så många som har en sådan erfarenhet för att kunna göra en sådan skillnad.

    Jag har också mycket svårt att se hur en större andel människor inom politiken med bakgrund inom pr skulle vara skadligt för demokratin. Utveckla gärna.

     

    kommentera