Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    söndag, oktober 26, 2008

    Sverigedemokraterna och deras väljare

    Sverigedemokraterna höll i går en kommunkonferens i Gävle. Något nytt kommunalpolitiskt program blev det inte, snarare smärre uppdateringar av det gamla.

    En nyhet är att ombuden gick emot sin partiledning och beslöt att man vill förbjuda alla former av huvudbonader skolornas klassrum. SD är sedan tidigare emot slöjor i skolan. Men nu vill man även stoppa kepsar, judiska kippor och studentmössor.

    Andra beslut på kommunkonferensen var att Sverigedemokraterna vill införa dialekt som skolämne och ge gammeldansen en framträdande plats i kommunala kulturskolor.

    Men samtidigt som SD gör sitt bästa för att ”normaliseras” som politiskt parti, har deras väljare mycket lågt förtroende för politiker.

    Henrik Oscarsson, docent i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, säger att många av partiets väljare inte känner att politikerna lyssnar på dem. Bland väljarna i genomsnitt är det nästan hälften som säger att de känner förtroende för politiker. Bland Sverigedemokraternas väljare är siffran 11 procent.

    ”Det är de som känner sig väldigt trängda av globaliseringens tendenser och att det mångkulturella samhället breder ut sig. De protesterar mot detta genom ett protestparti mot en samhällsutveckling som man uppfattar som väldigt negativ”, säger Henrik Oscarsson till Ekot.

    Jag känner igen det här från folkomröstningskampanjen om EMU och euron. Det gjordes omfattande analyser av väljarnas syn på olika frågor, och man kunde då identifiera en grupp som var väldigt knepig att nå med vare sig rationella eller emotionella argument. Gruppen var svårdefinierad, även om män var överrespresenterade. De hade generellt lägre utbildningsnivå än genomsnittet och bodde i högre grad i glesbygd än i större städer.

    Det som förenade människorna i den här gruppen var deras missnöje; de kände sig förbigångna och som förlorare. För dem var globaliseringen, EU, euron och invandringen i stort sett samma sak – saker bortom deras kontroll som ”drabbade” dem.

    Detta stämmer mycket väl in på Sverigedemokraternas väljare. Två tredjedelar av dem är män, medelåldern är låg och drygt 60 procent klassificerar sig själva som arbetare. Det är en högre andel än vad som finns både bland vänsterpartiets och socialdemokraternas väljare.

    Bland de etablerade partierna pågår nu en diskussion om hur man bäst ska bemöta Sverigedemokraterna i den stundande valrörelsen. Mats Johansson, som är ansvarig för socialdemokraternas strategi mot SD, tycker inte att miljöpartiet går att lita på i frågan. Peter Eriksson kontrar med att socialdemokraterna också har del i att Sverigedemokraterna kan agera vågmästare i en del kommuner.

    Själv menar jag att skuldfrågan är rätt irrelevant i det här läget. Sverigedemokraterna har en reell möjlighet att komma in i riksdagen, och det är därför viktigt för dem av oss som motsätter sig deras politik att exponera den för vad den är och konfrontera deras företrädare i en öppen debatt.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Sverigedemokraterna och deras väljare"

     

    Anonymous Anonym skrev... (26 oktober, 2008 13:51) : 

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (26 oktober, 2008 14:03) : 

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn.

     

    Anonymous Anonym skrev... (26 oktober, 2008 14:56) : 

    Ber om ursäkt, men de verkar inte gå att lämna sitt namn. Kommentaren dyker aldrig upp. Därför klickade jag i anonym, för att se om det skulle fungera då - det gjorde det. Kolla om du har något problem. Det var för övrigt gode gamle Oscar Peterson som skrev detta upprörade inlägg, som du inte vill låta andra läsa.

    Det handlade om att det känns jättebra att du vill ta debatten. Men jag tror du kommer fega ur. Dessutom kom jag med lite tips om att du ska vara påläst och engagerad, men inte bli upprörd och arg. Sen påminde jag om den stora fadäsen när Mona skulle debattera med Jimmy Åkesson. Det gick ju inte så bra.

    Försök dessutom att inte hylla det mångkulturella samhället alltför mycket. Vi ser ju allesammans problemen.

    Men, som sagt, det blir nog ingen debatt.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (26 oktober, 2008 15:29) : 

    Oscar, det är normalt fullt möjligt att skriva sitt namn efter de inlägg man postar "anonymt". Beklagar dock att systemet strular ibland, men jag vill inte att ni som kommenterar här ska behöva registrera er som användare på Blogger för att skriva. Det handlar alltså inte om att jag vill förvägra vare sig dig eller någon annan att kommentera. Däremot tycker jag att det är rimligt att presentera sig om man vill framföra sig åsikt här.

     

    Anonymous Anonym skrev... (26 oktober, 2008 17:17) : 

    Hej Jonas,
    jag ser att mycket av ditt och dina källors resonemnang kan tillämpas på det resonemang om människor som blir kontrollerade och deras förkärlek att spåra konspirationer i tillvaron, som jag förde på min blogg härförleden http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1750&blogg=27105 . Där refererar jeg en undersökning som publicerades i Science, som omhandlar hur människor fungera runder kontroll och frihet.

     

    Anonymous Anonym skrev... (26 oktober, 2008 19:30) : 

    Det handlar inte alls om studentmössor. Varför hittar ni svenskfientliga på så mycket osanningar? Är det så svårt att hålla sig till sanningen? Eller menar du att man bär studentmössa hela tiden i skolan?

    Du skriver ju bara en massa strunt på din blogg. Varför tar du inte upp de andra frågorna, som att sd vill garantera parboendegaranti för alla pensionärer och i alla kommuner? Men ojsan, det skulle väl inte passa din svenskfientliga agenda att utmåla sd som kufar, eller hur?

    "Men samtidigt som SD gör sitt bästa för att 'normaliseras' som politiskt parti, har deras väljare mycket lågt förtroende för politiker."

    Jaha, än sen? Vad då "men samtidigt"? Sd har de mest partitrogna väljarna, enligt SCB:s undersökning - eller om det var endast m som hade större. Vad menar du egentligen? Det är ju inte för sina egna politiker som sd:s väljare har lågt förtroende.

    "... det är därför viktigt för dem av oss som motsätter sig deras politik att exponera den för vad den är ...

    "Att exponera den för vad den är" = ljuga, hitta på, använda guilt by association, inte låta sd komma till tals, förtala partiet, skicka AFA på partiets representanter, sparka alla sverigedemokrater ur facket och från jobbet och så vidare.

    "... konfrontera deras företrädare i en öppen debatt."

    Ställ upp i en sådan då, Jonas Morian!

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (26 oktober, 2008 19:58) : 

    Tobias, om man nu beslutat att vilja förbjuda alla former av huvudbonader skolornas klassrum så utgår jag från att detta också gäller studentmössor. Eller är det inte huvudbonader? Och hur är det med peruker och tupéer?

    Jag citerar källor som DN, Ekot och Henrik Oscarsson. På Sverigedemokraternas hemsida hittar jag inget som motsäger det jag skrivit.

    Och nej, jag ser inga skäl att ljuga och hitta på saker om SD - partiets egen politik och dess företrädare ger så mycket stoff att kommentera att det inte känns aktuellt att tänja på sanningen. Konkretisera gärna vad du anser att jag ljuger om.

    Debatten är knappast min att ta, mer än här på bloggen, eftersom jag inte har eller kandiderar till några politiska uppdrag. Däremot hoppas jag att SD får ordentligt med mothugg i den kommande valrörelsen.

     

    Anonymous Anonym skrev... (27 oktober, 2008 10:28) : 

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     

    Anonymous Anonym skrev... (27 oktober, 2008 11:18) : 

    Från Oscar Peterson

    Jonas Morian. Du har givetvis rätt i att man ska skriva under med sitt namn.

    Till sakfrågan. Jag har själv lite svårt att förstå den stora laddning som en slöja innebär för många svenskar. Antagligen beror det på att man ser slöjan mer som en politisk, än en religiös symbol. Det finns ju inget påbud i koranen om att man ska bära detta plagg. Själv tycker jag det är okej med slöja, även i klassrummet och trots att jag kommer rösta på SD. Däremot kan jag säga att kepsförbud gällde förr och gäller ännu i många skolor. De flesta skulle jag tro.

    Vad gäller gammeldans, så är det väl bra? Det är ju en del av vårt kulturarv. Visst kan det kännas lite "töntigt" med gammeldans, men om vi ska ha ett levande kulturarv, måste även barnen få se vad som erbjuds däri. Kanske går några barn vidare och blir aktiva folkdansare.

    Men nog finns det viktigare saker att diskutera än detta, t.ex. svensk invandringspolitik.

    Vad tycker DU om att invandrare ska kunna försörja sina släktingar om de vill ha hit dem? Tycker du det hör till de mänskliga rättigheterna att Sverige ska försörja andra länders befolkningar, bara för att de flyttar hit?

    Vad anser du om att nästan alla (runt 90%) av invandrarna saknar pass?

    Om bidragsberoendet?
    Den eskalerande brottsligheten?
    Förslumningen av bostadsområden?
    Utbredningen av missbruket?
    Skolans enorma misslyckande i förorterna?

    Själv ser jag ovanstående som en direkt konsekvens av en kravlös och bidragsrelaterad invandringen i för hög volym!

    Många förleds till att tro att det är något sorts "fel2 på invandrare. Så är givetvis inte fllet. Problemet är det stora antalet som tas emot, kombinerat med ett väl tilltaget bidrag, vilket verkar passiviserande.

    Tyvärr tror jag att det kommer ta mycket lång tid att lösa dessa problem, men lösningen ligger inte i vare sig fortsatt, eller ökande massinvandring.

    Ser du, Jonas Morian, problemen? Vad anser du om mp:s krav på öppna gränser och ny flyktingamnesti?

    Vad har S för integrationspolitik?

    Fungerar det mångkulturella samhället?

    Blir Sverige ett bättre, eller sämre land genom massinvandringen?

    Oscar Peterson

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (27 oktober, 2008 13:43) : 

    Oscar, låt mig börja bakifrån med att konstatera att jag är övertygad om att Sverige är ett bättre land än om vi inte haft invandring. Att leda detta bevis är naturligtvis omöjligt eftersom vi inte kan vrida tillbaks tiden och se hur Sverige utvecklats om vi bara haft ursvenskar som växt upp som svampar ur jorden och aldrig fått inflyttning från annat håll.

    Min principiella hållning är att jag önskar mig ett Sverige, ett Europa och värld utan gränser där människor får leva där de önskar. Jag inser dock det opraktiska i att Sverige enskilt skulle öppna våra gränser för fri invandring, och därför bör denna än så länge vara kontrollerad.

    Med det sagt så vill jag ändå ha en så fri invandring som möjligt. Sverige är ett mångkulturellt land och har varit det väldigt, väldigt länge. Invandrare har byggt våra kyrkor och katedraler, startat industrier, engagerat sig i politik, idrotts-, kultur- och föreningsliv, och på många andra sätt berikat vårt land. Det mångkulturella är positivt.

    Sverigedemokrater och en del andra verkar försöka koppla samman begreppet mångkultur med bidragsberoende, brottslighet, missbruk och dålig skolmiljö. Det tycker jag är ett väldigt fult debattknep.

    Att många människor – oavsett var de eller deras föräldrar råkar vara födda – är helt eller delvis beroende av bidrag för sin försörjning är givetvis ett stort problem, men främst för dessa individer själva. Här menar jag måste socialdemokratin vara tydligare i sin traditionella arbetslinje och betonande av den moral som sammanfattas i uttrycket ”gör din plikt – kräv din rätt”, i just den ordningen. Och detta gäller självfallet i precis lika hög grad dem som Sverigedemokraterna definierar som svenskar; alltså i hög grad partiets egna väljargrupper.

    Jag ställer mig skeptisk till påstående om att brottsligheten ”eskalerar”. Att den anmälda brottsligheten ökat betyder inte självklart att den faktiska brottsligheten har gjort det. Sverigedemokrater och en del andra är ofta pigga på att citera utvald och därmed tillrättalagd statistik som sägs visa att invandrare är överrepresenterade. Vad som inte framgår är att invandrare också är överrepresenterade som brottsoffer, samt att man lika gärna skulle kunna göra en skärning som visar att fler låginkomsttagare än höginkomsttagare begår brott. Man ser det man vill se.

    Frågan om förbud mot huvudbonad i skolan tycker jag mest känns fånig. I de klasser som har disciplinproblem så handlar det knappast om slöjor, kippor eller kepsar. Jag tror att man gör lärare och annan skolpersonal en stor otjänst genom att tvinga dem att lägga tid och energi på meningslösa symbolfrågor. Jag har heller inget direkt emot att man i skolan får pröva på olika former av folkdans, men det känns inte som något som borde vara ett särskilt skolämne – ens i kulturklasser. Ytterst förefaller det dock vara en fråga för skolorna själva snarare än lagstiftarna.

     

    Anonymous Anonym skrev... (27 oktober, 2008 17:56) : 

    Från Oscar Peterson:

    Tycker du har rätt i mycket av vad du skriver. Att tänka sig ett Sverige helt utan invandring är inte bara omöjligt, utan även deprimerande. Jag har gott om vänner från andra länder. Jag ser även att många invandrare bidrar till vårt gemensamma, är trevliga och mycket duktiga. Jag förespråkar heller inte att Sverige ska isolera sig som nåt sorts Albanien anno 1980.

    Vad många av dagens debattörer gör, är att de blundar för problemen. Det gör även du, när du struntar i att besvara en enda av de frågor jag ställer till dig. Istället väljer du att enbart fokusera på det positiva.

    Vad tror du händer om man enbart fokuserar på positiva aspekter, och helt blundar för de negativa?

    Jag vet svaret, för jag ser resultatet utanför mitt fönster. Jag läser om det i tidningarna. Jag pratar med sjukvårdspersonal, fritidsledare, poliser. I stort sett alla ser. Du kan själv besöka ett sjukhus - gå till akutmottagningen och fråga hur deras arbetssituation förändrats de senaste tio åren. Du kommer få höra om mångdubbleringar av knivöverfall och annat. Men man ser det man vill se, som du skriver.

    Vad gäller brottsoffer och invandrares överrepresentation där, får du gärna hänvisa till någon källa på det påståendet.

    I övrigt får jag väl hålla med dig om att huvudbonad eller inte borde vara upp till varje skola att välja fritt vilka regler de vill ha. Dock undantar jag här slöja, som jag tycker ska vara tillåtet på samtliga skolor. Jag instämmer helt i din avslutande passage.

    Avslutningsvis - det är inte invandrarna det är fel på, det är antalet som är för högt. I de arabiska länder jag besökt har brottsligheten varit försvinnande liten. Det är den inte här.

    Tack för att du tar dig tid att diskutera, och att du förmår vara saklig. Hoppas få se dig i en debatt någon gång. Med en Sverigedemokrat, givetvis.

     

    Anonymous Anonym skrev... (27 oktober, 2008 20:36) : 

    Om man tar Landskrona som ett exempel. Där har SD över 20% i kommunalvalen. Vad beror det på? En viktig del av svaret är att industrier lades ner, samtidigt som man tog emot många invandrare. Både svenskar och invandrare var arbetslösa. Brottsligheten ökade, när det gäller våldsbrott och stölder begås en väldigt stor del av invandrare. Onekligen så har de som bor i Landskrona till stor del varit förlorare på invandringen. Varför ska detta vara så svårt att medge.

     

    Anonymous Anonym skrev... (27 oktober, 2008 20:37) : 

    /anders eriksson

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (28 oktober, 2008 09:34) : 

    Oscar, jag besvarade faktiskt de frågor du ställde. Jag tror att Sverige blir ett bättre land genom invandring, jag är pricipiellt för fri invandring men är tillsvidare beredd att acceptera vissa begränsningar, Sverige fungerar väl som mångkulturellt land, bidragsberoende är ett problem för fler än invandrare, brottsligheten eskalerar inte, och jag har inget emot skolundervisning om gammeldans.

    Uppgiften om att invandrare inte bara är överrepresenterade som förövare av vissa brott utan även som brottsoffer, hittar jag dessvärre just nu inte källan till. Ber att få återkomma på den punkten.

    Och nej, jag tycker inte att jag enbart fokuserar på det positiva med invandring och mångkultur. Däremot lyfter jag fram en annan synvinkel än vad du gör. Det betyder inte att jag blundar för problem – men jag låser mig inte heller fast vid förklaringen att det är invandringen som är roten till de problem som finns. I stället pekar jag på förklaringsmodeller som inkomstskillnader, arbetslöshet, diskriminering och utanförskap.

    Felet du – och för all del många andra också – gör är att tro att bara du/ni ser verkligheten som den är. Tror du på fullt allvar att jag och andra ”svenskfientliga” (okej, fult grepp – jag vet att du inte använt detta begrepp, men jag har blivit kallad det rätt ofta på sistone) inte pratar med sjukvårdspersonal, fritidsledare och poliser? Tror du inte att vi då och då besöker sjukhus och akutmottagningar?

    Man skapar en falsk bild om man gör sig själv till den ende sanne uttolkaren av verkligheten, och hävdar att ens meningsmotståndare inte kan eller vill se det man själv gör.

    Jag tror inte att det är varken invandrare eller antalet invandrare som är problemet. Det finns fortfarande, trots finanskris och lågkonjunktur, gott om arbeten i Sverige som vi inte förmår att fylla med arbetskraft. Och vårt land är ju inte direkt tättbefolkat, för att uttrycka sig milt. Vad vi gör är att misshushålla med mänsklig kapacitet – det är det stora samhällsproblemet i dag, som jag ser det.

    Anders, nej - Landskrona har förlorat på att industrier lades ner och att man inte klarat av att ställa om. Där har kommunen och regionen en utmaning. Och den klarar man troligen bättre av med lite nya idéer utifrån än på egen hand.

     

    Anonymous Anonym skrev... (28 oktober, 2008 11:56) : 

    Att sitta och tragla med statistik leder sällan framåt. Jag är medveten om att invandrare är överrepresenterade som brottsoffer vad gäller mord, tex. Liksom jag är medveten om att svenska pojkar blir rånade mycket oftare än arabiska dito. Dock leder en diskussion om statistik sällan framåt. Det finns helt enkelt lika många förklaringsmodeller till den ökande invandringsrelaterade brottsligheten, som det finns människor.

    Dock är det så, att vissa stora invandrargrupper som kommer till Sverige idag, inte har några reella framtidsmöjligheter. De hamnar i trångbodhet, klarar inte skolan, hamnar i trubbel mm.

    I dagens GP, läser jag om en fördubbling av misshandel, rån och mord. I Sydsvenskan läser jag om hur E.on ryter till och förklarar att brottsligheten är så hög att det är svårt att få medarbetare. Samma fenomen kan du läsa om i eskilstunakuriren, där brottsligheten eskalerat de senaste åren. Även i Örebro, Landskrona, Södertälje och andra stora mottagningsorter, kan du läsa om samma fenomen - den eskalerande brottsligheten.

    Den är givetvis en konsekvens av ett alltför stort flyktingmottagande, kombinerat med anhöriginvandring, bostadslöshet, arbetslöshet o.s.v.

    Du skriver om arbetskraftsbrist. Nu ligger utbildningsnivån bland Irakier, somalier och afghaner, väldigt lågt. Tror du att vi kan hämta kvalificerad arbetskraft, som vi saknar här i Sverige, från dessa länder, får du nog läsa på. Enligt CIA-factbook ligger analfabetismen i dessa länder väldigt högt. Detta överensstämmer också med vad SFI-lärare berättar.

    Visst är vårt land glest befolkat, men folk har en tendens att söka sig till städerna, inte till skogarna. Men kanske kan du lösa trångbodhetsproblemet med skogskojor.

    Visst misshushåller vi med mänsklig kapacitet. Hör vad många invandrarföreträdare säger om bidragsberoende och höga bidragsnivåer och kravlöshet. Lyssna!

    Landskrona har en enorm och hotande kriminalitet som enbart beror på ett för högt flyktingmottagnade, i relation till stadens kapacitet. Samma misstag görs nu i hela landet. Det kommer sluta illa.

    Hur som helst, tror jag att du kommer tvingas till en omställning i denna fråga. Verkligheten kommer komma ifatt även dig.

    Vill du veta hur brottsligheten ökar, kan du själv sammanställa dina kurvor på www.scb.se. Vi snackar om en rejäl ökning.

    Själv hoppas jag på att man ska kunna nå en syntes av alla dessa förklaringsmodeller till dagens problem. Givetvis beror inte allt på massinvandringen, utan även politiken måste förändras. Kanske hittar vi fram till en gemensam lösning om tio år, när det blivit långt värre än nu.

    Oscar Peterson

     

    Anonymous Anonym skrev... (28 oktober, 2008 15:03) : 

    De människor, som missgynnas av den s.k. utvecklingen borde ju tillhöra socialdemokraternas kärnväljare, men häcklas ibland (alltför ofta) av högutbildade socialdemokrater med trygga anställningar och höga inkomster för att vara dumma och efterblivna. I den retoriken tillhör bara invandrare de missgynnade. Således blir missgynnade bland de infödda dubbelt missgynnade.

    Det är säkert en riktig iakttagelse att en röst på sd är en protest mot "etablissemanget", och inte en röst på den politik som sd för. Denna typ av protesthandling har förekommit förr.

    Lars Flemström

     

    Anonymous Anonym skrev... (28 oktober, 2008 23:15) : 

    Jonas Morian,
    jag han inte läsa din dialog med OP innan jag kastade ner min förra kommentar. Tycker att du diskuterar sakligt och seriöst, och hoppas du inte tror att du är personligt åsyftad med det jag skrev om högavlönade sossar. Men det finns skrämmande exempel på nedlåtande attityder mot dem som har svårt att hävda sig.

    Man måste också första att den som inte har rest så mycket, inte talar främmande språk flytande, utan bara har Sverige, också vill ha något att vara stolt över. Vi har nu hört till leda vad gångna tiders invandrare har betytt, som om våra svenska förfäder inte dugt något till alls.

    Jag tyckte väl ungefär som OP, när jag gick med i sd. Och det är den bilden sd vill ge utåt, och har god hjälp med spridningen av den bilden av medlemmar som älskar Sverige. Men de som leder partiet är ganska så likgiltiga för Sverige och drivs av hatet mot invandrare. Det är en väsentlig skillnad.

    Jag har sett sd inifrån, och det är inget demokratiskt parti. Det farligaste med sd är faktiskt inte hatet mot invandrare utan föröaktet för demokrati och rättssäkerhet. Sd försöker nu oskadliggöra mig genom påståenden om bitterhet för hur jag blivit behandlad. Jag hänvisar till Martin Lind, s i Örebro, som var den utomstående som först uppmärksammade att det fanns två linjer inom sd. Det har stått i en ledarkrönika i lokaltidningen att jag var "mindre främlingsfientlig" än den nuvarande distriktsledningen.

    Det finns rasister bland alla folk, även bland invandrarna, men ibland verkar det som om det bara funnes rasister bland infödda svenskar. Sd:s taktik är att underblåsa de etniska motsättningarna mellan svenskar och invandrare, vilket naturligtvis ökar även det våld som riktas mot svenskar - som blir rånade och misshandlade av invandrargäng.

    När sedan ledande sd-are själva blir angripna skriker de i högan sky om hot mot demokratin. Som om deras egna försök att splittra den svenska nationen efter egniska gränser och skapa en inbördeskrigsliknande situation i förorterna inte vore det största hotet mot demokratin!

    Lars Flemström

     

    Blogger roberth skrev... (30 oktober, 2008 14:44) : 

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     

    kommentera