Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    torsdag, december 11, 2008

    Må bästa blogg vinna

    I dag deklarerade Aftonbladet och Bloggportalen att man den 2 februari 2009 för första gången ska dela ut Stora Bloggpriset som beskrivs som ”det första allomfattande bloggpriset i Sverige”.

    Detta har förstås uppmärksammats av andra medier och bloggosfären.

    Jag har själv blivit ombedd att vara med i panelen för priset, och förväntas då nominera kandidater i de sju olika kategorierna Nöje & Kultur, Mode, Sport & Fritid, Livsstil, Prylar & Teknik, Vardag, samt Politik & Samhälle. Dessutom kommer Aftonbladets hederspris att delas ut till ”en journalistiskt framstående och nyskapande blogg”.

    Självklart är det smickrande att bli tillfrågad. Inte minst eftersom det i förfrågan sades att jag har ”bland de mest besökta, mest inlänkade eller mest favoritmarkerade bloggarna på Bloggportalen.se”.

    Jag svarade att jag ställer gärna upp i panelen, men undrade samtidigt om det inte börjar gå lite inflation i bloggtävlingar? Förutom Årets politiska blogg (som nu är inne på sitt tredje år) och Nyhetspriset för medborgarjournalistik (också på tredje året) så arrangerade Vecko-Revyn tidigare i år en tävling som påstod sig kora landets bästa bloggar, medan Rix FM och Glocalnet arrangerat ett Blogg-SM där Sveriges bästa bloggare sägs ha röstats fram.

    Nyligen drog dessutom bloggportalen Big Bloggs igång, med ambitionen erbjuda ett exklusivt urval av större och vällänkade bloggar.

    Jag är helt för att bloggare och deras skapelser får uppmärksamhet och jag hoppas självklart att alla dessa tävlingar och portaler bidrar till att öka människors nyfikenhet på den mångsidiga bloggosfären, inspirera fler att börja blogga – och totalt höja kvaliteten på bloggandet. ”Delar ni dessa ambitioner”, skrev jag till arrangörerna, ”så bidrar jag gärna med nomineringar och min röst”.

    Så. Eftersom jag själv alltså, med vissa förbehåll, tackat ja till att sitta med i panelen så innebär det att jag självklart inte kommer att nominera min egen blogg i någon kategori. Det hade ärligt talat känts lite märkligt att göra ens om reglerna tillåtit det. Däremot tycker jag definitivt att en blogg som jag i högsta grad varit delaktig i förtjänar Aftonbladets hederspris, och det är Almedalsbloggen.

    Jag hoppas att fler i panelen kommer att tänka på Almedalsbloggen när de lägger sina nomineringar – och att svenska folket sedan röstar fram rätt vinnare i den webbomröstning som kommer att hållas.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Må bästa blogg vinna"

     

    Blogger Jinge skrev... (11 december, 2008 17:03) : 

    "Självklart är det smickrande att bli tillfrågad. Inte minst eftersom det i förfrågan sades att jag har ”bland de mest besökta, mest inlänkade eller mest favoritmarkerade bloggarna på Bloggportalen.se”."

    Det är samma text från Daniel till alla som fått det. Mailet är prefabricerat. Det gick ju bra eftersom det var urvalskriterierna.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (11 december, 2008 17:49) : 

    Jinge, självklart insåg jag att formuleringarna inte var unika i varje inbjudan som skickades ut till potentiella paneldeltagare. Min poäng var att visa hur arrangörerna lockar med smicker.

    Själv då? Har du blivit tillfrågad? Och ställer du i så fall upp, eller bojkottar du även denna tävling?

     

    Blogger Jinge skrev... (11 december, 2008 21:32) : 

    Jag kommer att vara med i panelen ja.

     

    Anonymous Anonym skrev... (13 december, 2008 08:47) : 

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     

    Anonymous Anonym skrev... (13 december, 2008 09:28) : 

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (13 december, 2008 10:08) : 

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn.

     

    kommentera