Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    söndag, mars 29, 2009

    Rasister i Sd? No shit!

    Så kom det då till slut; radioprogrammet Kalibers reportage om hur det låter på Sverigedemokraternas interna möten. Föga oväntat framkommer starka främlingsfientliga och fördomsfulla uppfattningar hos flera medlemmar med förtroendeuppdrag.

    Var det egentligen någon som förväntade sig något annat?

    Ekot rapporterar om hur det på ett Sd-möte låtit såhär: ”Visste ni att en immigrant, eller invandrare som kommer till Sverige från sådana länder som Afghanistan och Afrika kommer ibland med 2 000 parasiter i sin kropp. Våra hundar har inte så många, men de sitter i karantän... (skratt följer)”.

    Och i Expressen berättas att under ett medlemsmöte på Lidingö i Stockholm haglar de rasistiska skämten. Muslimer sägs ha sex med grisar och orsaken till att muslimska kvinnor tvingas ha burka sägs vara att deras män slår dem gula och blå.

    Även andra medier hakar på.

    Ingen borde väl rimligen vara förvånad.

    Jag påstår inte att alla Sd-medlemmar är rasister, även om det av allt att döma finns gott om sådana i partiet. Inte heller att andra partier är förskonade från främlingsfientliga tendenser bland medlemmar och sympatisörer.

    Men Sverigedemokraterna är ett unikt parti i svensk politik, åtminstone bland dem som enligt många opinionsmätningar står och stampar på tröskeln till Sveriges riksdag. De är unika så till vida att de betraktar invandring – eller snarare motståndet till invandring – som den allra viktigaste frågan. Partiet anser på allvar att ”Ett befolkningsmässigt homogent samhälle har bättre förutsättningar att nå en fredlig och demokratisk utveckling, än en heterogen statsbildning” (citat från ”En kort sammanfattning av våra viktigaste frågor” på partiets webbplats).

    Jag tänker inte i det här sammanhanget ens ge mig in att diskutera partiets officiella retorik utan konstaterar bara alltså att den skiljer sig väsentligt från de partier som samlar det stora flertalet av väljarsympatierna. Och mot den bakgrunden är det knappast överraskande att Sd lockar till sig rasister, trots partiordförande Jimmie Åkessons försäkringar om att partiet inte tolererar rasistiska åsikter.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Rasister i Sd? No shit!"

     

    Anonymous Peter A skrev... (29 mars, 2009 16:33) : 

    I stort sett ett meningslöst reportage, det hade varit mer intressant att läsa om rasismen inom LO.

    Undrar hur LO hade reagerat om SR hade sänt undercover journalister till deras interna möten?

     

    Anonymous Jesper skrev... (29 mars, 2009 17:30) : 

    Det var nog ingen som väntat sig något annat, men jag förstår inte varför det skulle vara något negativt att införskaffa empiriska belägg till en intuitiv hypotes.

    Enkom anklagelser kan partiet förneka, detta är mycket svårare att säga emot. Svart på vitt: på sverigedemokraternas medlemsmöten luftas rasistiska åsikter öppet.

     

    Blogger Roger Svensson skrev... (29 mars, 2009 18:48) : 

    Jesus Christ! Här har man wallraffat i månader och det här var det värsta man kunde hitta? Några drog icke politiskt korrekta skämt? Stoppa pressarna!

    I vilka skyddade miljöer vistas egentligen människor som blir upprörda över det här? Jag skulle kunna utrusta mig med dold mikrofon och på 10 minuter hitta betydligt värre skämt i valfri byggbarack …

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (29 mars, 2009 20:03) : 

    På förekommen anledning, vilket jag tycks behöva påminna om varje gång jag skriver om Sverigedemokraterna, så accepteras inte anonyma kommentarer. Stå för era åsikter med era egna namn.

     

    Anonymous Daniel A skrev... (29 mars, 2009 20:54) : 

    Jag förstår att SD-sympatisörer inte alltid vill figurera med namn. Rasism-stämpel och guilt by association används flitigt i debatten. Jag har inte hört programmet men de citat jag läst här och på andra ställen tyder på en jargong som liknar den jag upplevt på arbetsplatser och i föreningslivet utan någon som helst anknytning till SD. Det är nog tyvärr ganska representativt för "medelsvensson".

     

    Anonymous Peter l skrev... (29 mars, 2009 21:35) : 

    Kan bara instämma med Roger och Daniel ovan att tyvärr är detta vad man får höra i stort sett varje gång man kommer in i ett fikarum någonstans i sverige. Jag brukar kalla detta fikarumsrasism.

     

    Blogger roberth skrev... (29 mars, 2009 21:54) : 

    Hmmm jag hörde i föra veckan en sosse skämta om svarta. Rasist rasist. Det fpr fortsätta med sina ynkliga antisskampanjer för 2010 är vi i riksdagen!

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (30 mars, 2009 09:14) : 

    Peter A, LO hade sannolikt inte uppskattat det. Men det hade kunnat vara intressant om man hade dokumenterat liknande eller motsvarande uttalanden bland LO:s eller dess medlemsförbunds förtroendevalda och/eller personal. Dock är det en viss skillnad på en facklig centralorganisation och ett politiskt parti.

    Jesper, jag menar inte att reportaget var överflödigt - men resultatet inte heller direkt oväntat.

    Roger, det är skillnad på vad människor säger i privata sammanhang och vad partiaktiva säger på politiska möten. Det första är just privata saker, det andra har politisk betydelse.

    Daniel A, visst kan jag förstå det. Men det är ju inte direkt så att jag har någon möjlighet att kolla om signaturer som "Anders" eller "Lisa" verkligen motsvarar människors verkliga namn. Jag ställer krav på att presenterar sig för att få posta kommentarer här, och klarar man då inte ens av att hitta på en signatur så får man finna sig i att få det man skriver raderat.

    Peter I, se svaret till Roger.

    Roberth, som jag uttryckligen skrev så påstår jag inte att alla Sd-medlemmar är rasister eller att andra partier är förskonade från främlingsfientliga eller fördomsfulla tendenser bland medlemmar och sympatisörer.

     

    Anonymous Tor skrev... (30 mars, 2009 09:42) : 

    Nu har jag inte sett hela programmet, men jag tycker att det är viktigt att inte ge inslaget av rasism överdriven vikt. Om partiet gör sig av med de här personerna är allt bra då eller vad?

    Man måste nog faktiskt också ta ställning till och argumentera utifrån det som sverigedemokraterna säger utåt, dvs. att mångkultur bör ersättas med något slags vagt definierad svensk monokultur. Om all kritik bygger på rasismkortet kommer den inte att bita.

     

    Blogger Allt om Alliansen skrev... (31 mars, 2009 14:54) : 

    Myglare och hycklare inom Socialdemokraterna? No shit!

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (31 mars, 2009 16:28) : 

    Olah, moget och sakligt...

     

    kommentera