S och personvalets sötma
[UPPDATERAD] I dag skriver Marita Ulvskog, som länge varit en uttalad kritiker av personvalssystemet, på Newsmill om varför hon nu inleder en egen krysskampanj inför valet till Europaparlamentet. Skälet till omsvängningen sägs vara att ”Europaparlamentsvalen har ett alldeles för lågt valdeltagande” samt att Ulvskog ”har börjat se vilka möjligheter en sådan kampanj ger till samtal, till att bygga relationer och till att engagera fler för vår idé”. Detta är förstås mycket välkommet. Ytterst handlar det förstås också om att en starkare profilering av ett partis olika kandidater ger fler väljare en känsla av att just deras preferenser och hjärtefrågor har en plats på valsedeln. Marita Ulvskog säger sig vilja kampanja ”med hjälp av politiskt innehåll och en kritisk granskning av EU”, men också genom att bjuda in så många som möjligt att delta och diskutera. ”En VI-kampanj istället för en JAG-kampanj”, med ”allt från dörrknackning till Facebook, både off-line och on-line”. Kampanjsidan på nätet går att se här. En s-kandidat som inte tvekar om betydelsen av att bedriva ett aktivt kampanjarbete på nätet är Åsa Westlund. På hennes På kampanjsajten ges man som supporter också flera alternativ beroende på hur pass involverad man vill bli och har tid med; en minut, en timme eller mer. Utan jämförelser i övrigt så kommer åtminstone jag att tänka på hur långt godistillverkaren Skittles dragit konceptet att förlita sig på sociala medier i fråga om närvaro på nätet. Kolla gärna in sajten – jag är ärligt talat sjukt imponerad. En navigeringsruta, det är allt. Resten är upp till konsumenterna. Och jo, jämförelsen mellan Åsa Westlunds kampanj och Skittles är förstås väldigt rolig att göra med tanke på att hon bland annat engagerat sig starkt emot socker och andra tillsatser i livsmedel samt emot reklam som riktar sig till barn. * * * PS: Sedan ovanstående skrevs har något hänt. Går man nu in på asawestlund.se så hamnar man på en officiell, grå (bokstavligen) presentationssida - med precis samma upplägg som Ulvskogs och de andra EP-kandidaterna. Se gärna min ordväxling med Jon Worth i kommentarsfältet om min uppfattning om detta. Andra skriver intressant om politik, socialdemokraterna, personval. |
Kommentarer om "S och personvalets sötma"
Thanks for the analysis Jonas, and I hope it's OK for me to post a reply in English!
Essentially it strikes me that Marita Ulvskog is not really super keen on the whole web thing for the campaign. Her most recent news story reads 'I dag lanserar Marita Ulvskog en cause på Facebook' - not even written in the first person. Olle, the number 2 EP candidate, has a page that is even more bland.
Åsa - as you rightly point out - does really understand the use of social media and her site(s) have been developing for a while.
However there is always some sort of tension here... Parties always want to control their candidates' messages online, and this often means obliging individuals to use the party's own, rather dull, technology - as can be seen with the SAP's pages for Marita, Olle and Åsa. Hell, there are not even RSS feeds from the candidates' pages at the SAP site - surely a minimum requirement?
Anyway, let's see how all of this develops in the coming months!
Jon, what I’ve seen of the site so far has been great. But I’m amazed that the SAP apparently doesn’t want their candidates to have personal web sites. The one that I now end up on when visiting asawestlund.se is not the one I was impressed with this morning. Suddenly it looks more like a standardised SAP site. Dull, indeed. Also, I find myself being tossed between different looking Åsa Westlund sites depending on my choices. In conclusion: you guys did a great job, but the party animals seem hell bent on screwing it up.
Well, a party wouldn't want its brand to be shaped by an individual candidate, would it? ;-) I've seen the tendencies very well in the UK too so I'm not surprised.
There will be more to come at www.asawestlund.se/something-or-other while www.asawestlund.se will lead to the very grey SAP central page.