Det är inte storleken, det är träffsäkerheten
Än en gång vevas nyheten om att det är få svenskar som läser bloggar. ”Bara” en av tjugo Häromdagen presenterades en annan studie som visade att hela sex av tio ungdomar läser bloggar – och 25 procent har en egen. 25 procent av de svarande uppgav också att bloggar är en viktig informationskälla och runt en tredjedel säger att de aktivt kommenterar bloggarna som de läser. Johan Ulvenlöv tolkar siffrorna som att vad vi ser är ”en mycket spännande utveckling och trend” snarare än bloggosfärens dödsdom”. Han drar slutsatsen att bloggläsande troligtvis kommer att öka. Och som alltid stirrar sig uttolkare av besöksstatistik blinda på antalet läsare. Att en viss blogg har 10, 100 eller 10 000 läsare i veckan är ointressant. Det väsentliga är vilka dessa läsare är. Skriver man exempelvis som jag huvudsakligen om politik så vill jag nå politiska opinionsbildare och beslutsfattare, och att döma av IP-adresserna i min besöksstatistik så är det i väldigt hög grad den gruppen jag når. Minst lika intressant är i vilken utsträckning det man skriver citeras och länkas från andra, men inte heller det säger – om jag förstått saken rätt – SOM-undersökningen något om. Värt att notera är för övrigt att SOM-institutets mätningar samtidigt visar att de traditionella medierna blir alltmer beroende av internet för att nå ut till läsarna. Bland unga i åldern 15-29 år läste år 2000 55 procent en daglig morgontidning i tryckt form. I den senaste mätningen, från hösten 2008, har det sjunkit till 31 procent. Men under samma period har andelen unga som läser morgontidningar på nätet ökat från 21 till 44 procent. Detta, snarare än spela ned bloggarnas betydelse, borde kanske vara något för såväl medieforskare som tidningsredaktörer att ta fasta på. Andra skriver intressant om samhälle, media, bloggar. |
Kommentarer om "Det är inte storleken, det är träffsäkerheten"
Bara en uppenbar miss: en av tjugo är inte samma som var femte. Var femte är en av fem, dvs 20%. En av tjugo är samma som var tjugonde, dvs 5%.
Den här typen av undersökningar är intressanta av en annan anledning tycker jag. Det är att den visar vilka i befolkningen som helhet marginella företeelser som får så stor plats i politik och media.
Antag att man gör en undersökning av hur stor del av svenska folket som tycker att HBTQ-frågor är viktiga. Eller som brinner för konstens rätt att bryta mot lagen. Min gissning är att det i båda fallen skulle handla om en mycket liten del. Det jag undrar är om journalister i gemen tror samma sak, eller om dom (ni?) är uppe i det blå i denna fråga.
Frågan är ju om de alltid fattar att de är på en blogg. Dels kan de ha googlat sig fram, dels kanske de inte alltid uppfattar en blogg som en blogg om det är en del av en tidning.
Jag tror man ska ta siffrorna, fem procent, med en nypa salt. Det är nog högre. Det finns dagar jag inte läser bloggar, så "minst en gång per dag" stämmer bara på mig om det avser genomsnitt.
Viktiga läsare finns på:
dagensarena.se
riksdagsledamöter för S
skriv kommentarer
Thomas, du har självklart helt rätt. Beklagar min tankevurpa. Nu ändrat.
Jonathan, även de exempel du tar upp kan ha en betydelse som är större än de direkt berörda grupperna i sig. Personligen tror jag nog journalister i allmänhet gör en rimlig bedömning där.
Andreas, intressant poäng.
Klara, jag förstår inte vad du menar. Syftar du på ett en specifik artikel på Dagens Arena? Länk?