Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    lördag, september 26, 2009

    Comhems makt över mitt liv

    Det är dags för ännu ett lite rättshaveristiskt utspel här på bloggen. Fast denna gång handlar det inte om postutdelning utan om något ännu mer betydelsefullt; tillgången till internet.

    I slutet av augusti fick jag och min fru ett brev hem där vår internet-, tv- och telefonileverantör Comhem berättade att vårt gamla tv-avtal skulle gå ut men att vi kunde få ett mycket bra erbjudande i stället. Vi studerade erbjudandet och beslöt att slå till.

    Och när vi ändå uppgraderade tv-standarden beställde vi samtidigt snabbare internet. Efter att ha väntat ett tag dök det nya modemet upp och vi (eller rättare sagt hon; i vårt hushåll är det min fru som briljerar på det tekniska området) installerade det. Då fungerade det perfekt. Ett tag.

    Sedan i går i morse funkar däremot ingenting. Stina ringde Comhems support som efter mycket dividerande och kom fram till att det behövdes en tekniker för att lösa problemet. En sådan skulle dyka upp tidigast den 5 oktober. Det ska alltså ta elva dagar innan vi i bästa fall får tillbaka internet.

    Det betyder elva dagar utan musik via Spotify, elva dagar utan hemtelefon – och därmed porttelefon, som är kopplad till denna. Elva dagar utan fungerande uppkoppling. Det är faktiskt helt oacceptabelt.

    Och innan ni föreslår det; nej, att byta leverantör är i det här läget inget alternativ. Det är uppsägningstid på avtalet och det dröjer dessutom innan en annan leverantör kan komma med ersättningsprodukter. Det är inte heller någon större vits att gå ut på stan och köpa ett nytt modem och nya sladdar. Vi vet ju för det första inte om det är detta som är problemet, och givet Comhems servicenivå så är det högst osannolikt att vi skulle få tillbaks de pengar vi lagt ut för att försöka lösa problemet själva.

    Någon ursäkt eller antydan till dåligt samvete har inte heller Comhem visat upp i de kontakter vi haft med dem om detta. Däremot har vi generöst nog erbjudits att de dagar vi blir utan internet och hemtelefon ska strykas från nästa räkning. Åh, tack så himla mycket för att vi får tillbaks pengar för service ni inte levererar, Comhem!

    * * *

    PS: Helt strandsatt på en öde ö är jag nu inte. Jag kan fortfarande – något skakigt – koppla upp mig med mobilmodemet, men det lär bli färre blogginlägg än vanligt den närmaste tiden.


    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Comhems makt över mitt liv"

     

    Anonymous m00ns skrev... (26 september, 2009 13:09) : 

    .. Lägg till ingen elektricitet i 6 månader. Det innebär ingen tv inget bredband ingen telefon, inget lyse, ingen varm eller kall mat. I skenet av det här så verkar dina 11dagar mot mina 6månader r4ätt löjliga.

     

    Anonymous m00ns skrev... (26 september, 2009 13:29) : 

    Lite länkar.

    http://s190.photobucket.com/albums/z134/moonzhine/?action=view&current=ersttningmedfelaktigstatistik.jpg <- lagbrottet i print'

    http://i190.photobucket.com/albums/z134/moonzhine/Konsumentverketssvar.jpg <- Svaret från konsumentverket

    http://m00nster.blogspot.com/2009/08/det-kostar-att-forsoka-gora-nagot-bra.html <-- Priset för att försöka hjälpa

     

    Blogger David skrev... (26 september, 2009 16:31) : 

    Jag har också tidigare bloggat om Coma Hems totala brist på intresse för deras kunder. Dels hur de koloniserar mitt liv på en mängd områden (http://david-gottlieb.blogspot.com/2009/05/koma-hem.html), dels bristen på förståelse för vad internet betyder för kunderna och deras obefintliga ersättningar (http://david-gottlieb.blogspot.com/2009/04/dumidum.html).

    Deras senaste två påhitt är dels borttagande av det analoga, dvs för att få behålla kanaler på tv nr2 och 3 därhemma, vill de nu att jag ska betala ytteligare 3000 kronor om året.

    Jag fick i veckan dessutom ett brev där det står att det kommer att vara störningar i trafiken 8-17 varje vardag under 2-3 veckors tid framöver, för att öka servicen på mina tjänster. Något som man gjorde för några månader sedan (har inte märkt någon förbättring då, och lär väl inte göra det nu heller). Att man bara tycks gardera sig är uppenbart, varför drar man annars igång ett arbete som man man inte kan beskriva, som man inte vet hur lång tid det tar att göra eller vem eller vad som drabbas?
    Och ersättning? Förmodligen får jag tillbaka det jag betalar per timme för tjänsten , dvs ca 1.50 kr per timme om det är deras fel. Är det fel på mina prylar betalar jag dem 350 kr per timme för att de ska titta på problemet.

    Så, det finns väl anledning till att få återkomma till ComaHem och deras verksamhet i nya inlägg.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (27 september, 2009 12:47) : 

    "m00ns", anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn.

     

    Anonymous Anonym skrev... (28 september, 2009 12:44) : 

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     

    Anonymous David Bergkvist skrev... (28 september, 2009 16:29) : 

    Borde ni inte kunna kräva att få använda det gamla internet-abonnemanget tills de fixat så att det nya funkar OK?

     

    kommentera