Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    torsdag, april 28, 2005

    I bland går Fantomen...

    ...på stadens gator som en vanlig man. Och i bland träffas bloggare i den fysiska verkligheten. I går var ett sådant tillfälle. Urban Lindstedt skriver på sin Sblogg om ett möte han, jag, Michael Silkesjöö och Magnus Ljungkvist hade tillsammans med riksdagsledamöterna Anders Bengtsson (som skriver om vårt möte här) och Karin Åström. Vi pratade om den framväxande socialdemokratiska bloggosfären, teknik och vikten av att socialdemokratin tar bloggande på allvar. Jag ser fram emot fler sådana möten och hoppas att vi kan inspirera fler sossar att börja blogga. För att citera Magnus så sprider sig förhoppningsvis nu ringarna på vattnet och inom kort kan vi ha många aktiva socialdemokrater "som debatterar och gör sina värdringar synliga, även ute i cyberrymden".


    Kommentarer om "I bland går Fantomen..."

     

    Blogger Michael Silkesjöö skrev... (28 april, 2005 11:19) : 

    Tack för ett trevligt och inspirerande möte! Jag har nu fört upp frågan om att fler s-politiker i Stadshuset ska börja blogga!

     

    Anonymous Anonym skrev... (28 april, 2005 11:39) : 

    Ursäkta, men jag blir så fascinerad när någon kallar sig "ordförande i socialdemokratiska pressföreningen"...
    Är man självplågare, arbetsskygg eller extrem arbetsnarkoman då??
    Frågan är inte så personlig som den låter. Men sossepressen begick ju snöplig harakiri för många år sedan...Sorgligt värre för oss med vänsterhjärtan. Men när borgarpressen nu skjuter skarpt mot "sosseteten" är vi nog många som förtvivlat saknar skärpa och verklig ideologi från s-etablissemanget. Jag söker febrilt bland alla nya bloggare efter möjligheten till kommunikation med s-politiker i Stockholm företrädesvis.
    En fråga på Billströms blogg besvarades aldrig utan sållades antagligen bort av sekreterarna i Stadshuset. (S)veket mot oss som inte vill ha mer borgerlig politik är stort. Själv har jag erfarenheter som anställd och boende i Stockholm som jag vill förmedla till borgarråden i Stadshuset. Jag fick tala med mp:s och v:s ansvariga politiker. Men alla åtta s-borgarråden skrev ett gemensamt och långt brev till mig och förklarade varför man inte ville lyssna på mig. Det brevet är en raritet som jag ömt vårdar. Alleles gratis skulle jag ju kunna upplysa "gänget" om saker som annars konsulter får hutlöst betalt för...
    Mvh Marie

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (28 april, 2005 11:48) : 

    Hej Marie! Socialdemokratiska pressföreningen är inte bara en förening för de (allt färre) socialdemokratiska todningsredaktörerna och ledarskribenterna, utan står öppen för alla socialdemokrater som arbetar eller har arbetat inom press eller information. Men jag håller helt med om att det är tragiskt ont om socialdemokratiska röster på den svenska tidningsmarknaden. Jag har skrivit ett flertal inlägg om detta här som du kan hitta i Arkivet.

     

    Anonymous Anonym skrev... (28 april, 2005 15:23) : 

    Jo jag har läst en del av dina inlägg då jag sökt runt efter debatten som inte hörs.
    Bloggandet förefaller väldigt fragmentariskt, men har givetvis ett stort värde. Kanske "vänsterbloggare" med tiden kan få så pass självförtroende att man inte debatterar på borgarnas villkor. Så har det ju blivit i traditionell press.
    Den debatt som intresserar mig mest och som nog är avgörande för socialdemokratins framtid är vänsterflankens ideologiska arena. Att mura in sig i maktpositioner och försöka upprätthålla trovärdighet i kamp mot både vänster och höger det slutar nog i ideologisk utplåning. Det är väl inte utan skäl som vänsterretoriken dyker upp hos GöranP och hans små nickeministrar så där på lagom avstånd före ett val. Att samtidigt vara trovärdig i den borgerliga medie- politikhegemonin måste ju ge vem som helst en rejäl identitetskris. Den enda intressanta skribenten just nu är ju Åsa Linderborg i Aftonbladet. Övriga rapar ju bara upp varandras floskler. Hennes karaktäristik av göranP. som den rustat ner välfärd och trygghet är väl ingen orimlig tolkning? Högersossar måste väl kunna erkänna det eller?
    Men som sagt var ska debatten föras??
    Jag tror bloggandet blir ointressant om alla nya s-bloggare bara ska tala till oss människor och inte med oss...säger Marie igen

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (28 april, 2005 16:28) : 

    Du har intressanta synpunkter, även om jag nog inte riktigt håller med dig. Jag tycker att det inom den socialdemokratin närstående tidningen Arena förs den allra mest intressanta politiska diskussionen just nu. Här ventileras den nya vänsterns idéer på ett uppfriskande sätt - långt borta från Åsa Lindeborgs akademiska och verklighetsfrånvända moraliserande över en socialdemokrati vars värderingar hon ändå inte delar.

    Själv välkomnar jag som synes verkligen dialog om politiken. Jag kan bara hoppas att andra bloggare är lika generösa.

     

    I bland går Fantomen...'">kommentera