Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    måndag, maj 16, 2005

    S-bloggosfären

    [UPPDATERAD] Vi börjar bli en ganska stor grupp i den svenska bloggosfären som bloggar utifrån ett uttalat socialdemokratiskt perspektiv. Ambitionsnivån, uppdateringsfrekvensen och kvaliteten varierar naturligtvis, precis som den gör bland de mer borgerligt inriktade bloggarna. En del har kritiserat många sossebloggare för att vara för slätstrukna, partilojala och i allt för liten utsträckning kritiska mot regeringens politik. Och en del ligger det väl i den kritiken. Å andra sidan är det i ärlighetens namn också rätt ont om borgerliga bloggare som kritiserar oppositionen eller ens i undantagsfall tycker att regeringen gör något bra. Några av mina favoriter bland sossebloggarna är hur som helst Magnus Ljungkvist, Sandro Wennberg, Nina Unesi och Nathalie Sundesten Landin. Gemensamt för dem är den personliga och/eller humoristiska ton som präglar deras stil, även när de skriver om allvarliga ämnen. I min länklista härintill länkar jag till dessa fyra och flera andra bra bloggar. Alla är inte sossar, men alla är intressanta. Den uppmärksamme kan notera att jag rensat en smula bland länkarna. Jag har valt att plocka bort några som uppdaterar sina bloggar så sällan att de verkar tröttnat på hobbyn. Ni är välkomna att höra av er om ni kommer igång med bloggandet igen. Jag tar gärna också emot tips på andra bra bloggar, även om jag inte lovar att länka till alla.

    PS: Jag har fortfarande inte lyckats få riktigt bra ordning på syndikerings-/prenumerationsfunktionen. Ni som har koll på tekniken får gärna komma med tips och önskemål om hur jag bör göra. Nu så! Nu tror jag banne mig att jag fått ordning på syndikerings- och prenumerationsfunktionerna. Stort tack för hjälpen!


    Kommentarer om "S-bloggosfären"

     

    Blogger paradox55 skrev... (16 maj, 2005 10:29) : 

    Min favorit bland Sossebloggare är nog Urban Lindstedt och Anders Bergérus.
    Anders är kommunalpolitiker i Tyresö där jag bor...
    http://tyreso2006.blogspot.com/

    Oupps glömde dig ju. Du har växt i ditt bloggande...

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (16 maj, 2005 11:30) : 

    Tack för tipset om Anders Bergérus.

    Problemen med syndikeringen är att Atom-flödet som FeedBurner genererar inte tycks låta sig konverteras till ett RSS-flöde som många andra läsare (t ex Firefox) föredrar. Tror jag. Kan för lite om tekniken själv, men har fått kommentarer om att allt inte riktigt funkar.

     

    Blogger Nathalie Sundesten Landin skrev... (16 maj, 2005 13:36) : 

    Man tackar! Ja, nu börjar jag komma igång. Det är ju faktiskt roligt att blogga.

     

    Blogger paradox55 skrev... (16 maj, 2005 14:49) : 

    Atomflöde via Feedburner är nog ingen bra idé använd Feedburner för att skapa ett RSS 2.0 flöde istället.

    Blogger skapar själv ett Atomflödet du hittar det på
    http://promemorian.blogspot.com/atom.xml

    Ändra i Feedburner. Och använd Firefox den bättre webbläsaren. IE är helt utdaterad...och dessutom osäker.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (16 maj, 2005 14:56) : 

    Tack för tipsen. Ska försöka hinna få ordning på det här... Använder f ö Safari som webbläsare hemma (där vi har Mac) och IE är standard på jobbet - IT-supporten är tyvärr inte så pigga på att låta oss installera andra läsare.

     

    Blogger paradox55 skrev... (16 maj, 2005 15:30) : 

    Känner igen det där med IE från andra arbetsplatser. IE ligger efter med säkerheten dock har man ofta andra säkerhetsskydd på många arbetsplatser.

    Jag kör själv också Safari också på min iBook. Dock använder jag även Firefox där också.

     

    S-bloggosfären'">kommentera