De senaste dagarna har det blivit mycket bloggande om vad andra skriver. Orsaken är förstås att det råder i det närmaste stiltje i politiken just nu. Och stiltjen lär bestå fram till omkring den 8 augusti, då folk kommer tillbaks från semestrarna. Det finns därmed utrymme för såväl politiska partier som intresseorganisationer att göra utspel och få medial uppmärksamhet nu. Om bland annat detta skriver pr-byrån Hill & Knowlton i en undersökning som de publicerade för en tid sedan. Intressant sommarläsning, om inte annat. Som gamal pr-konsult känner jag igen mycket av resonemangen. För dem som inte känner till hur pr-konsulter och andra som vill påverka den mediala dagordningen arbetar så ges en del tips:
• Var aktiv i juli månad. Planera aktivitet redan under våren. • Storsatsa i Almedalen eller undvik Almedalsveckan helt – välj istället veckan före eller efter. • Knyt an till sommarrelaterade saker. Exempelvis bästa grillen, bästa bär bara datorn i solen, produkterna för semestern osv. • Tajma in nyheter till dagar som midsommar, kräftpremiär, surströmmingspremiär, skolavslutning och skolstart. • Om man har ett material som inte är en direkt nyhet utan mer featurematerial, spara det då till juli för att öka chansen till storlek på genomslag. • Tänk på att vara ledigt sommarklädd vid alla fototillfällen. Använd inte de gamla vanliga pressbilderna. |
Kommentarer om "Genomslag i sommartorkan"