Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    torsdag, juli 21, 2005

    Sverige har semester

    Sverige verkar nu officiellt gått in i semesterlunken. Det är närmast omöjligt att få tag på ordinarie personal när man har anledning att ringa ett företag, en organisation eller en myndighet. Inget ont i det egentligen, jag unnar människor ledigt. Men det komplicerar tillvaron en del för oss som jobbar och vill få tag på er som är lediga. På en mejlinglista jag är med på har vi efter viss möda lyckats disciplinera oss nog att inte koppla på automatsvar så fort någon går på ledighet. Automatsvar är otroligt irriterande just på mejlinglistor: någon postar ett inlägg och automatiskt kommer det besked om att "jag har semester", "jag har ledigt" etc. – som i sin tur genererar nya automatsvar.

    Men riktigt jobbigt blir det alltså när man försöker få tag på folk på telefon. Häromdagen behövde jag prata med ett statsråds pressekreterare. Ungefär så här gick det till:
    Ring, ring.
    - "Var god vänta, extern medflyttning sker."
    - Ja, hallå, det här är NN.
    - Hej NN, jag heter Jonas Morian och jag skulle vilja tala med statsrådets pressekreterare.
    - Hon är tyvärr på semester, men du kan prata med X som täcker upp för henne i sommar.
    - Okej, kan du koppla mig till henne?
    - Nej, det går tyvärr inte för du har kopplats vidare till min mobiltelefon och jag är inte inne på kontoret nu. Men här är hennes nummer.

    Ring, ring.
    - "Var god vänta, extern medflyttning sker."
    - Departementet, X.
    - Hej X, jag heter Jonas Morian och jag har förstått att det är du som fungerar som statsrådets pressekreterare nu i sommar.
    - Nej, det måste vara ett misstag. Växeln har nog kopplat dig fel. Det är Y som ansvarar för pressfrågor när statsrådets pressekreterare har semester.
    - Okej, kan du koppla mig till henne?
    - Nej, det går tyvärr inte för du har kopplats vidare till min mobiltelefon och jag är inte inne på kontoret nu. Men här är hennes nummer.

    Ring, ring.
    - "Var god vänta, extern medflyttning sker."
    - Y.
    - Hej Y, jag heter Jonas Morian. X sa att du ansvarar för pressfrågor nu i sommar.
    - Ja, det kan man säga.
    - Okej, bra. Jag skulle vilja veta om ni skickat statsrådets debattartikel som var publicerad i Tidningen till några andra tidningar?
    - Det vet tyvärr bara statsrådets pressekreterare, som är på semester.

    Där någonstans gav jag upp.


    Kommentarer om "Sverige har semester"

     

    Sverige har semester'">kommentera