I Göteborgs-Posten i dag skriver Curt Carlsson (journalist som jobbat drygt 28 år på numera nedlagda Arbetet i Göteborg) om att bilda en mediekoncern med arbetsnamnet A-media: "Den kan innehålla såväl en papperstidning som internet, radio och tv". Och även om jag inte delar Carlssons politiska analyser av samhällsutvecklingen (t ex att "det socialdemokratiska partiet [är] inbegripet i en tävling med de borgerliga partierna om vem som bäst kan sköta det alltmer privatiserade, avreglerade och konkurrensutsatta svenska samhället") så håller jag helt med om behovet av åtminstone en rikstäckande socialdemokratisk dagstidning, som också gärna får ha en offensiv nätupplaga och eventuellt även andra mediesatsningar. |
Kommentarer om "Kan A-media fylla tomrummet efter A-pressen?"
Det skulle behövas ett stort medieföretag som också lät arbetarklassen synas i reportage, komma till tals i olika sammanhang och beskrivas i tv-serier, film med mera.
Det är övre medelklassens liv och problem som skildras i de flesta medier och som sätter dagordningen.
Amen to that.