I går var jag på lanseringsmingel för boken "Medietränad" av Håkan Lind, Jenny Lindahl Persson och Martin Borgs. Alla tre jobbar eller har jobbat som pr-konsulter på Hill & Knowlton. Det var ganska gott om folk på plats; så vitt jag kunde bedöma såväl Hill & Knowlton-kunder som pr-branschkollegor, vänner till författarna och journalister. Jag har själv inte hunnit mer än bläddra i boken, men den förefaller ge en god - om än grundläggande - insikt om hur medieträning går till, vad man bör tänka på i en intervjusitution och vilka trick såväl journalister som erfarna intervjuobjekt använder sig av för att ta kontroll över intervjusituationen. I samband med minglet frågades de tre författarna ut av Dagens Medias redaktör Rolf van den Brink som började med att fråga dem om hur de förberett sig inför dagens utfrågning. Jenny Lindahl Persson svarade att hon inte var så bra på att följa sina egna råd... Martin Borgs var bättre på att tillämpa sina egna knep: han började med 5 sekunders tystnad (för att åtminstone ge intryck av att han samlade tankarna och funderade över frågan), samt tillämpade blockning och humor för att trassla sig ur frågan. Det blev dock ett lite märkligt skådespel när Rolf van den Brink frågade dem om de djur (apa, mussla, struts etc.) de i boken jämför olika "intervjutyper" med och undrade vilka djur de själva var. Jenny Lindahl Persson ville inte svara, varpå Martin Borgs tog komandot (och mikrofonen) och slog fast att "du är dominant"... |
Kommentarer om "Boklansering, medieträning och pr-mingel"