Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    fredag, december 16, 2005

    Göran, ryt till om Lettland!

    I går röstade det lettiska parlamentet igenom en grundlagsändring som fastslår att äktenskapet är en samlevnadsform och institution reserverad för man och kvinna. Det innebär i praktiken att det blir omöjligt för homosexuella att gifta sig i Lettland. Detta är i sig knappast spektakulärt - i de allra flesta länder finns inget lagrum som jämställer samkönade förhållanden med tvåkönade. Det som är anmärkningsvärt är den tydliga underton av homofobi som präglar även det oficiella Lettland. Ett tydligt exempel på detta är myndigheterna i Rigas motstånd mot prideparaden som ändå till slut kunde hållas i den lettiska huvudstaden i somras (läs mer om detta här och här). Gårdagens beslut är därför inte förvånande, men ändå självklart förkastligt.

    Det var det kristdemokratiska partiet i Lettland som låg bakom den nya lagstiftningen, som bland annat slår fast att "Staten värnar äktenskapet – en förening mellan man och kvinna". Jag väntar nu med spänning på att Göran Hägglund här i Sverige ska uppmana sitt homofoba systerparti i Lettland att låta kärleksbudet också omfatta landets homosexuella.


    Kommentarer om "Göran, ryt till om Lettland!"

     

    Blogger Göran Koch-Swahne skrev... (16 december, 2005 16:42) : 

    Ja då får Du nog vänta!

    Ingen av Görana lär säga pip.

     

    Anonymous Anonym skrev... (16 december, 2005 16:45) : 

    Det är förvånande att Jonas Morian som väl närmast kan betraktas som aktiv politiker inte drar sig för att kräva av landets statsminister att blanda sig i ett grannlands inre angelägenheter, det tyder på dåligt omdömme i bästa fall.

    För Dig Jonas Morian kanske det är naturligt med sex mellan två män eller för den delen mellan två kvinnor men för mig är det inte en självklarhet. Det betyder inte att jag någonsin kommer att fördömma ett sådant beteende men jag är av den gammeldags åsikten att det skall hållas privat inom lyckta dörrar. Dessutom anser jag att mitt äktenskap med en underbar hustru befläckas om bögar skall besuddla begreppet.

    varför inte införa begreppet homoäktenskap och låta oss andra vara i fred.

    KAS

     

    Anonymous Anonym skrev... (16 december, 2005 18:05) : 

    KAS:
    Ditt resonemang är logsikt för en som tror allt är ett nollsummespel. Som tur är så blir heterosexuella äktenskap varken befläckade eller besudlade av att diskrimineringen av homosexuella upphör. Detta lika lite som att infödda svenskar skulle bli befläckade eller besudlade av att diskrimineringen av invandrare upphör. Tvärtom skulle jag nog vilja hävda att den som behöver diskriminera andra för att själv må bra mest besudlar sig själv.

     

    Anonymous Anonym skrev... (16 december, 2005 18:27) : 

    Till "C. L. K. Aqurette"

    Du kan inte säga vad jag känner bäste vän, det kan bara jag berätta. Jag framförde ett önskemål att inte förvandla begreppet äktenskap till något nytt. Men om så skulle ske ändå, så har jag ju alltid möjligheten att kalla mitt förhållande med min fru för något annat. Jag tycker heller inte om när den "kärlek"(ordet) jag känner för mina barnbarn används av två killar för att beskriva deras förehavanden i sänghalmen. Visserligen har vi människor en förmåga att ha flera inbörder på samma ord till skillnad från datorer, men som gammal programerare är jag lite yrkesskadad och fungerar lite som en dator inför att använda flera betydelser av ett ord.

    KAS

     

    Anonymous Anonym skrev... (17 december, 2005 01:05) : 

    KAS:
    När jag säger att jag älskar min pojkvän sedan nio år så tänker jag inte på våra "förehavanden i sänghalmen" utan på den genuina tillit, lojalitet och närhet som uppstår mellan två människor som delar vardag och känner just kärlek för varandra.

    Om du har behov av att särskilja dig genom att kalla ditt äktenskap någonting annat än just äktenskap, så tycker jag du ska göra det. Ingen kräver av dig att du ska omvärdera din relation med din fru. Saken gäller likhet inför lagen, ingenting annat.

    Jag tror inte din reaktion beror på yrkesskada, utan på homofobi. Så enkelt är det faktiskt.

     

    Anonymous Anonym skrev... (17 december, 2005 01:37) : 

    Jag har sett tjurar sätta på kalvar sedan jag var liten kalla mig gärna för homofob för mig är det naturen i aktion och den förstår jag mig inte på.

    Förstå att jag inte vill förbjuda någonting och jag anser att likhet skall råda inför lagen. Likhet inför naturen och möjlighet till fortplantning kommer deremot inte att inträffa hur mycket två kära män än vill det och den desperation som det resulterar i ger som resultat dina skrivningar.

    Lycka till i livet och hoppas att ni kommer att må bra tillsamans i för er äkta kärlek.

    Vördsamt KAS

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (17 december, 2005 14:54) : 

    KAS:

    För det första så är jag knappast att betrakta som "aktiv politiker". Jag är bara en vanlig partimedlem i socialdemokraterna, och dessutom ordförande i en förening som är fristående från partiet.

    För det andra så har jag inte skrivit om statsministern. Om du verkligen läst mitt inlägg så är den Göran jag nämner i rubriken Hägglund, inte Persson. Därav passningen om det kristdemokratiska systerpartiet.

    För det tredje så skriver jag inte om sex, utan om kärlek och förhållanden - där iofs förvisso sex ofta är en naturlig ingrediens.

    Att du sedan inte tycker att sex mellan två män eller mellan två kvinnor är något "naturligt" får stå för dig. Jag är av den åsikten att stater inte ska sätta upp normativ lagstiftning för hur vuxna individer väljer att leva tillsammans. Att du anser att "ditt äktenskap med en underbar hustru befläckas om bögar skall besuddla begreppet" tycker jag är en fullständigt bisarr uppfattning, men den får som sagt stå för dig. Lindrigt sagt konfunderad blir jag dock över det du skriver om att du inte tycker om när den kärlek du känner för mina barnbarn "används av två killar för att beskriva deras förehavanden i sänghalmen". Med samma logik skulle du väl alltså jämställa din kärlek för dina barnbarn med din hustrus och dina egna förehavanden i sänghalmen, vilket jag hoppas inte är fallet...

     

    Anonymous Anonym skrev... (17 december, 2005 16:12) : 

    Jag är nöjd med det faktum att naturligt urval ligger bakom all utveckling. Missförståndet med namn var ju olyckligt. Det Du kallar bisarrt har fullt stöd i evolutionen och när du säger att den utvecklingen är bisarr pratar du mot bättre vetande.

    För mig lever var och en som den vill bara man inte inkräktar på någon annans rättigheter.
    ----- i debatten för min del.

     

    Göran, ryt till om Lettland!'">kommentera