Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    tisdag, december 13, 2005

    Tack Ikea, jag fattar...

    Missförstå mig inte, jag gillar verkligen Ikea. De har ett jättebra utbud, bra produkter och suveräna priser. Och jämfört med monteringsinstruktionerna deras finska konkurrent Asko skickar med så är Ikeas oftast ett under av pedagogik. Men ibland kan det gå till överdrift. Ta t ex vägghyllan Förhöja. Så här avbildas den av Ikea:
    Ikea
    I foldern med monteringsinstruktioner som medföljer produkten sägs att monteringen "ska utföras av en kunnig person", vilket ju verkar rimligt. Frågan är möjligen exakt vad man förväntas vara kunnig i. Instruktionerna i just den här foldern var nämligen på gränsen till överflödiga. Om det finns två hål på baksidan av hyllan och det medföljer två skruvar så kan nog de flesta räkna ut vart skruvarna ska:
    Tydliga instruktioner
    Men rekordet togs på slutet. Ikea verkar ha fått för sig att deras kunder är a) idioter, b) tre månader gamla, eller c) fullständigt i avsaknad av spatial förmåga. Hur ska man annars tolka denna överpedagogiska illustration:
    Övertydliga instruktioner


    Kommentarer om "Tack Ikea, jag fattar..."

     

    Anonymous Anonym skrev... (13 december, 2005 14:38) : 

    Efter att ha pluggat lite användarvänlighet så tycker jag visserligen att man ska göra sitt allra bästa för att det ska bli omöjligt för användaren att göra fel.
    Men frågan är ju faktiskt hur man skulle kunna lyckas göra fel utan den sista bilden, alternativet till att inte sätta in lådan på det viset är att..inte sätta i den alls? Men kanske är det min fantasi det är fel på.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (13 december, 2005 15:10) : 

    Själv kom jag att tänka på pedagogiska leksaker för riktigt små barn, sådana där barnet ska stoppa ned en fyrkantig kloss i ett fyrkantigt hål, en boll i ett runt håll etc. Kanske var det så Ikea resonerade, att deras korkade kunder frustrerat skulle hålla på och försöka trycka in lådorna på tvären, underifrån, genom bakstycket och så vidare, ända tills de kontrolläste instruktionen och voilá!

     

    Blogger Babushkadockan skrev... (14 december, 2005 22:32) : 

    Vad roligt att du är bra på ikeaklossar!
    Själv roas jag enormt när maken vänder och verider på delarna utan att förstå.

     

    Tack Ikea, jag fattar...'">kommentera