Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    måndag, januari 02, 2006

    Valet och eldsjälarna

    I DN:s guide för 2006 (inte på nätet), som jag nämnde tidigare, finns en riktigt bra artikel om valet i höst. Den handlar om politikens verklighet, bortom löpsedlar, tv-debatter, bidragsfusk och skandalreportage. Den handlar om de vanliga hårt kämpande politiska gräsrötterna, om eldsjälar som Danish Sial. Danish är SSU:are från Huddinge, och kanske är det delvis därför artikeln fångade mig. Jag har själv SSU-bakgrund från just Huddinge och har, precis som Danish i artikeln, farit runt på skolorna i kommunen och försökt intressera måttligt intresserade jämnåriga för att engagera sig politiskt och att gå och rösta.

    Utan eldsjälar som Danish Sial och andra riskerar politiken att reduceras till en ren yrkesverksamhet för högskoleutbildade statsvetare och jurister. Och självklart är det inte bara SSU:are som jag pratar om. Även MUF:are, LUF:are och andra partipolitiska ungdomsförbundare behövs. Liksom dem som engagerar sig i Elevorganisationen, Fältbiologerna, PeaceQuest, Plural och Röda Korsets ungdomsförbund.

    Politiskt gräsrotsarbete på ungdomsnivå, oavsett om det är partipolitiskt eller ej, har fått ett dåligt rykte efter avslöjanden om uppblåsta medlemssiffror och bidragsfusk. Det trist, men samtidigt är det förstås viktigt att oegentligheter kommer fram och inte accepteras. På sikt kan det förhoppningsvis leda till ett återupprättande av det viktiga ideella arbetet som görs i ungdomsorganisationerna. Jag vet själv hur oerhört mycket min SSU- och studentförbundstid betytt för mig, min personliga utveckling och hur många vänner för livet jag fått genom mitt politiska engagemang.

    Jag kommer på mig själv med att tänka tillbaks på dem jag var aktiv med samtidigt i SSU i Huddinge. Flera av dem är fortfarande i högsta grad politiskt engagerade; Mats jobbar i regeringskansliet och är kommunpolitiskt aktiv, Laura och Dan jobbar i riksdagen. Andra har valt andra vägar i livet; Linus driver en reklambyrå, Maja är jurist. Åter andra har jag tappat kontakten med och har ingen aning om vad de pysslar med; Lotta, Nettan, Micke, Leif och många andra. Till dem går tankarna när jag lyssnar på The Clash och låten "Stay Free":
    "'Cos years have passed and things have changed
    And I move anyway I wanna go
    I'll never forget the feeling I got
    When I heard that you'd got home
    An' I'll never forget the smile on my face
    'cos I knew where you would be
    An' if you're in the crown tonight
    Have a drink on me
    But go easy...step lightly...stay free"


    Kommentarer om "Valet och eldsjälarna"

     

    Valet och eldsjälarna'">kommentera