Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    torsdag, december 29, 2005

    V for Vendetta, Watchmen och Alan Moore

    Jag ser att Johan Sjölander skrivit om filmatiseringen av Alan Moore-serienovellen "V for Vendetta". Sjölander skriver att "V for Vendetta", liksom "The Matrix" (som båda filmats av bröderna Wachowski), är "terrorismförhärligande": "När du tillhör den lilla, utvalda elit som 'sett sanningen' är det rätt och oproblematiskt att ta till våld mot (det förtryckande) systemet", skriver han.

    Jag har själv varit inne på samma spår tidigare. I augusti skrev jag att karaktären V i "V for Vendetta" begår en rad spektakulära terrordåd som skakar om och till sist fäller en totalitär, fascistoid regim.

    Thomas Lennartsson, som tidigare drev bloggen "1 är inte ett stort tal", har skrivit ett riktigt bra inlägg om "V for Vendetta" här. Han skriver även väldigt bra om en annan Alan Moore-serienovell som påstås vara på gång att filmas; "Watchmen". Filmbloggen Bloggywood har också uppmärksammat detta - ännu väldigt eventuella - filmprojekt, här.

    Det finns även en utmärkt webbplats om serienovellen "V for Vendetta" där bland annat V:s bruk av terrorism som politiskt verktyg analyseras.


    Kommentarer om "V for Vendetta, Watchmen och Alan Moore"

     

    Blogger Johan Sjölander skrev... (29 december, 2005 12:01) : 

    Tack för länken. Ett förtydligande bara - jag menar inte nödvändigtvis att "V for vendetta" är terrorismförhärligande (Matrix är det dock). Tvärtom menar jag att det finns en hel del nyanser i den tecknade serien som handlar om användandet av våld, vad kampen mot diktatur kräver och vad som krävs efter att diktaturen har fallit. Som kan tolkas som terrorförhärligande, men inte behöver vara det.

    Får se om de framgår av filmen, bara. Där känner jag mig en smula orolig...

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (29 december, 2005 13:18) : 

    Beklagar om jag misstolkade, men du skrev att "När Matrix kom slogs jag av vilken rakt ut terrorismförhärligande film den egentligen var" och i "'V for vendetta' kommer detta att dras ett steg längre". Uppfattade det som ett omdöme om serienovellen, snarare än filmen. Sorry.

     

    Blogger Johan Sjölander skrev... (29 december, 2005 14:53) : 

    Ingen fara, jag var väl inte sådär extremt tydlig... Trevlig fortsättning, för övrigt!

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (29 december, 2005 15:37) : 

    Detsamma!

     

    V for Vendetta, Watchmen och Alan Moore'">kommentera