Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    torsdag, april 06, 2006

    Don Quijote och de hushållsnära tjänsterna

    Det börjar likna en följetong, min alltmer Don Quijote-liknande kampanj för en annan socialdemokratisk politik för hushållsnära tjänster. I en något senkommen reaktion från Nina Unesi (som jag f ö har den största respekt för och 9 fall av 10 tycker likadant som) på ett av mina tidigare blogginlägg, skriver Nina att hon "vet" att "ytterst få har ett behov av städning i hemmet". Å fan, säger jag. Hon skriver också att "vi" (vilka vi?, undrar jag) "vet vilka som idag använder sig av städhjälp och diverse annan hjälp".

    I beg to differ.

    Vi "vet" inte alls, eftersom en så väldigt stor del av de så kallade hushållsnära tjänster som utförs i svenska hem sker svart och olagligt. Och då ganska få är beredda att skylta med att de köper tjänster svart, ens anonymt i undersökningar, så vet vi faktiskt inte vare sig den exakta omfattningen av hur pass utbrett det är att människor anlitar den typen av tjänster, eller vilka dessa personer är. Det finns diverse uppskattningar, men det är sämre ställt med fakta.

    Vi - inklusive Nina - vet heller definitivt inte vilka som har ett "behov" av städning i hemmet eller hjälp med andra hushållsnära tjänster. Mig veteligt finns det då ingen sådan publicerad undersökning, men om någon av mina välinformerade läsare sitter inne med kunskap om detta så hör gärna av er. För vem är det som ska avgöra detta behov? Rimligen torde det vara dem som efterfrågar den här typen av tjänster, inte några politiker eller opinionsbildare.

    Nina Unesis slutsats är att "subventionerade hushållsnära tjänster" är "ett lyxavdrag som finansieras av skattemedel", och "ett lyxavdrag för några få".

    Återigen, I beg to differ.

    För det första handlar inte diskussionen överhuvudtaget om en subvention, lika lite som de lägre momssatserna på matvaror och böcker - eller frånvaron av moms på hyror och månadsavgifter för bostäder och avgifter för läkarbesök - är en subvention i förhållande till de högre momssatser som gäller för de allra flesta varor. Skatten på att köpa hushållsnära tjänster är helt enkelt för hög för att det ska vara rimligt för de allra flesta löntagare att göra det vitt. Därför bör skatten sänkas, ett skatteavdrag införas - eller någon annan konstruktion införas.

    För det andra innebär inte ovanstående något dramatiskt skattebortfall som skulle äventyra kvaliteten i sjukvården, skolan, barn- eller äldreomsorgen, vilket ofta framförs i debatten. Snarare skulle det möjliggöra att fler tjänster som i dag utförs svart - utan att en enda krona betalas i skatt - i stället kunde ske vitt. Här finns alltså stora skattemässiga vinster att göra.

    För det tredje finns det stora jämställdhetsvinster att göra med en sådan här reform. I dag är det kvinnor som tar det huvudsakliga ansvaret för hushållet i de flesta relationer. Självklart bör män ta ett större ansvar, och helst ska det delas lika. Men om vi menar allvar med att kvinnor och män också ska kunna yrkesarbeta samt delta i föreningsliv och andra frivilliga aktiviter i likartad omfattning, så förefaller det rimligt att de hushåll som så önskar ska kunna anlita hjälp med städning och andra tjänster för en överkomlig summa pengar - vitt.

    För det fjärde skulle en sådan här reform skapa en helt annan trygghet för de människor som i dag arbetar svart i mängder av svenska hushåll, om deras arbete kunde utföras vitt och lagligt. I stället nöjer sig motståndarna till "subventionerade hushållsnära tjänster" med att hävda att man värnar utsatta, utnyttjade invandrarkvinnor just genom sitt motstånd. Sorry, jag köper inte det.

    Låt mig slutligen hänvisa till Argumentera.se, där nu tjänsteföretagarorganisationen Almega och Byggbranschen i samverkan gemensamt argumenterar för att skatterabatt på hushållsnära tjänster och ROT-avdrag kan vara ett effektivt medel mot arbetslösheten, en lösning för stressade småbarnsföräldrar och för pensionärer utan hemtjänst, samt kan göra att svarta jobb blir vita. Jag håller inte med om allt i deras resonemang, men det är en nyttig läsning för alla som vill fördjupa sig i frågan. Där finns - hederligt nog - också länkar till motståndarsidan.


    Kommentarer om "Don Quijote och de hushållsnära tjänsterna"

     

    Blogger Kalle - Dagens (s)itat skrev... (06 april, 2006 10:36) : 

    "För det andra innebär inte ovanstående något dramatiskt skattebortfall som skulle äventyra kvaliteten i sjukvården, skolan, barn- eller äldreomsorgen, vilket ofta framförs i debatten."

    Frågan är väl om det skulle innbära ett faktiskt skattebortfall över huvud taget.

    Troligen kommer den sänkta skattesatsen polariseras av att skattebasen blir större. I längden borde det bli så att denna sänkning kan leda till fler skattekronor.

     

    Anonymous Anonym skrev... (06 april, 2006 10:47) : 

    Jonas -
    Med sossar som dig vid rodret skulle jag inte alls misströsta lika mycket om de senaste opinionssiffrorna besannas. Men hur ska man göra för att hantera den där klossen av människor i ditt följe som är så fast i sin ideologi att de vägrar se det som för dig och mig och många andra är så uppenbart: Det är inte snällare att stänga folk ute från arbetsmarknaden än att släppa in dem - oberoende av hur vackra motiv man har att hålla fast vid de regler som upprätthåller utanförskapet. (Med hänvisning till den tidigare asyldebatten gäller det resonemanget även landet).

    Sossar är så osannolikt ofta fästa vid sina egna regelverk att de blandar ihop motiven de angav för att införa reglerna, med de konsekvenser som i verkigheten följde på dem. (Detta skulle för övrigt kunna gälla även borgarna - men det vet vi ju inte ännu, eftersom s haft makten så länge här i landet.)

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (06 april, 2006 10:54) : 

    Kalle, jo - det är ju det jag skriver: "Snarare skulle det möjliggöra att fler tjänster som i dag utförs svart - utan att en enda krona betalas i skatt - i stället kunde ske vitt. Här finns alltså stora skattemässiga vinster att göra".

    Simon, helt ensam är jag nu inte. Också flera LO-fackförbund har på DN Debatt argumenterat för skatteavdrag för hushållsnära tjänster, reparationer och ombyggnader.

     

    Blogger Patrick skrev... (06 april, 2006 14:57) : 

    Jonas: Keep it up! För eller senare kanske flera av dina partikamrater också ser ljuset :-)

    Personligen kan jag tycka att det är tråkigt att debatten i huvudsak har kommit att handla om hushållsnära tjänster. Jag tycker i princip inte att man borde göra någon skillnad på tjänster överhuvudtaget, utan skatten borde sänkas för alla typer av tjänster. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att betala för många andra typer av tjänster än de som är hushållsnära eller omfattas av rot-avdrag.
    Någon som kan hålla liv i mina blommor; någon som kan lära mig att spela piano bättre und so weiter...

     

    Anonymous Anonym skrev... (06 april, 2006 17:49) : 

    Kul att du känner dig som Don Quijote. Det gör jag också. Mest därför att jag inte ens har socialministern och statsministern på min sida. Statsministern är på din sida. Han har ju öppnat upp för subventionerande hushållsnära tjänster.

    Jag brukar inte skriva "vi" i mina texter. Väldigt sällan faktiskt, men att jag skrev det den här gången beror på att jag har läst den undersökning som Nordea gjorde om ämnet (den som du tipsade mig om). I den undersökningen kartlade de vilka personer som köpte dessa tjänster. De kom bland annat fram till att rikare folk i storstäder tenderar köpa dessa tjänster (både svart och vitt) oftare än folk som bor på landsbygden. Med "vi" syftade jag på alla de som faktiskt läser bloggen regelbundet, typ du (tack förresten för att du gör det).

    Jag fattar alla argument som du skriver. Men svart på vitt , allt är bara teorier. Teori: "Fler skulle få jobb som städare om det kostade mindre att anställa" Verklighet: Det finska exemplet visade att ytterst få blev årsarbetare, det handlar om några hundra. Förmodligen ökar bara ströjobben. Teori: "Den svarta marknaden kommer att bli vit" Verklighet: Nordeas undersökning visade att trots att subventionen motsvarade femtio procent av kostnaden så skulle fortfarande en ansenlig mängd folk fortsätta betala svart. Varför? Därför att folk och staten inte betraktar städning som ett jobb som vilket annat, därför ska jobbet som städare säljas ut till lägstbjudande genom att man sätter realappar på det (=subvention).

    Ser fram emot ditt svar.

    /Nina

     

    Blogger Tora Hansjons skrev... (07 april, 2006 00:40) : 

    Och vilken "nödvändig" vara/tjänst skall vi sänka skatten för sen? Jag förespråkar ett värdeneuralt skattesystem utan denna typ av planerade inslag.

    (Med dagens allergisituation finns för övrigt en spekulation om att vi vaktiskt har det för rent i våra hem. Fast detta är jag medveten om att tillhör de riktiga bottenskrapen av kvasiargument som inte är värdiga denna debatt. Kunde bara inte motstå att ta upp den saken.)

    /Tora

     

    Anonymous Anonym skrev... (07 april, 2006 09:06) : 

    "Jag förespråkar ett värdeneuralt skattesystem utan denna typ av planerade inslag."

    Då förmodar jag att du förordar enhetlig moms och avskaffande av punktskatter på alkohol, tobak, bensin, etc.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (07 april, 2006 10:56) : 

    Nina, Nordeastudien är intressant - men bristfällig. Underlaget är synnerligen begränsat och jag tror att det är riskfyllt att dra allt för stora växlar på vad som framkommer där. Framför allt bör man nog undvika att tro sig veta något om vilka som köper hushållsnära tjänster efter att ha läst den, även om studien förvisso ger en del indikationer.

    Vad jag framför allt reagerade på i ditt blogginlägg var ditt påstående om att "ytterst få har ett behov av städning i hemmet". Jag förstår fortfarande inte vad du baserar det på. Källa?

    Jag noterar också att du envisas med att hänga upp dig på städning, trots att hushållsnära tjänster - eller bonära tjänster som HSB föredrar att kalla dem - rymmer betydligt mer än städning. Retoriskt är det inte svårt att förstå varför; städyrket ses det ned på och det blir lättare att vinna acceptans för sitt motstånd mot den reform jag och andra förespråkar genom att koppla ihop dem. Dessutom får många människor skuldkänslor över att inte orka/hinna med att städa sina egna hem. Begriplig retorik, men ett fult knep.

    Uppenbarligen finns det olika sätt att tolka den finska statistiken, och med all respekt så litar jag nog mer på siffrorna från Finlands vice finansminister Ulla-Maj Wideroos, som i en debattartikel i DN menade att utan det skatteavdrag man infört i Finland skulle årsarbetena inom den svarta marknaden vara cirka 2 000 fler än nu.

     

    Blogger Isobel Hadley-Kamptz skrev... (07 april, 2006 13:50) : 

    Själv har jag länge misstänkt att det här blir en valfråga för s, i stil med maxtaxorna. Alltså att Persson ändrar sig och snor motståndarnas förslag. Det skulle säkert vara framgångsrikt.

    Men kanske ändå inte. Frågan verkar ju vara bisarrt infekterad i s-leden. Och då inte bara skattelättnaden utan själva tanken att betala andra människor för tjänster som man trots allt skulle kunna utföra själv om man bara hade tid och lust. Jag läste en intervju med Carin Jämtin (som jag i vanliga fall gillar) i Expressen häromveckan där hon sa just att "jag är nog gammeldags, så jag vill skura mina golv själv" på frågan om hon köpte städhjälp. En minister! Obegripligt. Sen visade det sig att hon inte alls städade själv utan att hennes man gjorde det, vilket ju också indirekt visar på möjligheterna för kvinnor till karriär om de inte har en man som är beredd att ta på sig den klassiska hemmafrurollen.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (07 april, 2006 15:19) : 

    Isobel, omöjligt är det inte att det sker som du misstänkt - men det lär bli en tuff pitch för Persson att sälja det till de stora delar av LO och partiet som fortfarande kämpar emot det här med näbbar och klor.

    Sedan håller jag helt med det du skriver om Jämtin, men den attityden är nog tyvärr inte reserverad för sossar. Jag vet inte om det är Jantelagen eller något annat, men det tycks i Sverige verkligen vara socialt suspekt att betala någon för att städa, tvätta eller utföra andra tjänster i sitt hem. Däremot verkar det vara helt okej att lämna in skjortan på kemtvätt eller att ha en städfirma på kontoret. Skumt.

     

    Anonymous Anonym skrev... (10 april, 2006 15:15) : 

    Hah, ur led är tiden. Jag ska argumentera mot något som kommer från moderaterna som framförs av en socialdemokrat! B:)

    Men jag tycker faktiskt inte att staten ska subventionera tjänstesektorn på det där viset. Och ja, det blir en subvention i så måtto att inte alla delar av tjänstesektorn får samma förutsättningar. Denna lilla del får fördelar som inte finns i andra delar av tjänstesektorn. Av den anledningen tycker jag lika illa om ROT-avdraget.

     

    Don Quijote och de hushållsnära tjänsterna'">kommentera