Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    onsdag, april 05, 2006

    Nya turer om Anna Sjödin

    Min första reaktion den där söndagen i slutet av januari, då jag hörde att SSU:s ordförande Anna Sjödin gripts av polisen efter ett bråk på krogen "Crazy Horse" vid Stureplan i Stockholm, var att jag hade väldigt svårt att tro på uppgifterna om att hon attackerat vakter med sparkar, slag och rasistiska tillmälen. Mycket riktigt följde snart en enormt uppblåst diskussion - inte minst i bloggosfären - om vad som egentligen hänt. Många tyckte mycket, få visste egentligen något.

    Sedan dess har såväl vakten och Anna Sjödin polisanmäl varandra för en rad olika saker. Flera av anmälningarna har dock avskrivits, däribland Sjödins polisanmälan mot ordningsvakten på "Crazy Horse". Även ytterligare fem anmälningar om bland annat misshandel mellan olika inblandade har avskrivits.

    På fredag ska åklagaren fatta beslut om åtal av Anna Sjödin. Hon är misstänkt för fyra brott, bland annat stöld av en ordningsvaktbricka, våld mot tjänsteman, våldsamt motstånd och förolämpning. (Mer om detta i bland annat SvD.)

    Jag har fortfarande väldigt svårt att tro att det vakten och krogen påstår är sant. Att det uppstått bråk är dock alldeles uppenbart, och att en ordningsvaktbricka då kan ha lossnat förefaller inte alldeles osannolikt. Förhoppningsvis avskrivs hela den här sorgliga historien, så att såväl de inblandade som journalister och bloggare som jag kan lägga det här bakom oss.

    Apropå detta så noterar jag att nya Folke-klistermärken efter en stunds frånvaro nu har börjat dyka upp på stan. De ser lite annorlunda ut än de gamla, men stilen känns igen. Här kommer en bild som jag hittade vid Gamla stans tunnelbanestation och som får illustrera ovanstående:
    Folke säger Godmorgon


    Kommentarer om "Nya turer om Anna Sjödin"

     

    Blogger Unknown skrev... (06 april, 2006 17:40) : 

    Varför har du så svårt att tro på vad vaktchefen säger? Han var nykter, det var inte Sjödin. Varför skulle han mucka gräl med några kroggäster? Det är ganska högt i tak på Crazy horse, folk blir inte utslängda i första taget.

    Kan din inställning ha med ditt ordförandeskap i Socialdemokratiska pressföreningen att göra?

    Är blott de som är aktiva inom den socialdemokratiska rörelsen betrodda?

    Vaktchefen representerar ordningsmakten; jag utgår från att hans version är den sanna tills motsatsen bevisats.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (06 april, 2006 19:15) : 

    Attila, ja - vakten var säkert nykter. Det var sannolikt inte Anna Sjödin. Men att vara onykter på en krog är ingen anledning att bli misshandlad, vilket hennes tydligt dokumenterade och medierna redovisade skador tyder på att hon blivit. Jag har själv varit med om så pass många situationer på krogen där det uppstått missförstånd mellan berusade kroggäster och irriterade ordningsvakter, att jag fortfarande håller det för troligt att det är just ett missförstånd som ligger bakom den här situationen.

    OBS! Här följer en teori: Sjödin och polare berusade, en i sällskapet vill beställa mer och nekas, blir sur. Ordningsvakt ber gänget gå, de åtlyder inte tillräckligt snabbt. Det gruffas, och plötsligt känner vakten det påkallat att greppa tag i en i sällskapet och börja släpa med henne mot utgången. Anna Sjödin är både en synnerligen verbal person som en fysiskt vältränad ruggbyspelare. Skulle hon uppleva att en tjejpolare till henne blir omillt och orättvis behandlad av en snubbe är det nog sannolikt att hon skulle ingripa. Men oprovocerat angripa någon bakifrån med sparkar, slag och rasistiska tillmälen? Inte en chans.

    Och nej, min teori har inte mycket med mitt ordförandeskap i Socialdemokratiska pressföreningen att göra. Och nej, inte blott de som är aktiva inom den socialdemokratiska rörelsen är betrodda. Fåniga antydningar som tyder på att du inte har någon vidare koll.

     

    Blogger Unknown skrev... (07 april, 2006 00:47) : 

    Jonas,
    Jag har mer koll än vad du tror. Jag har under ca 15 års tid bevistat stockholms krogvärld, och jag har aldrig sett något liknande.

    Vakterna (framförallt vaktcheferna) avvisar bråkiga kroggäster redan vid dörren. Det är väldigt sällan någon blir avvisad inne i själva lokalen. Detta händer endast då någon "ballar ut", enligt min 15 åriga erfarenhet.

    Det är trist att du tar din partikamrat under armen, enbart för att ni delar samma politiska åsikter. Du borde fundera lite mer. Der kan finnas rötägg även inom "rörelsen".

    Jag gör inga antydningar, framförallt inga fåniga sådana; jag menar i klarspråk att Anna Sjödin kan ha gjort sig skyldig till brott, genom sitt fylleri, våldsamt motstånd, förtal och stöld av vaktbricka. Om RÄTTEGÅNGEN visar att så är fallet bör hon dömas därefter.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (07 april, 2006 06:31) : 

    Attila, släpp det där tjafset om partilojalitet! Vad jag menar med att du tyckssakna koll är att du inte tycks ha läst så värst mycket jag har bloggat om tidigare. Hade du gjort det så hade du nog märkt att jag inte är den som backar från att kritisera partikamrater. Min misstro i det här fallet handlar om egna erfarenheter från krogvärlden, och då jag är 34 år gammal så är mina erfarenheter nog ungefär lika omfattande som dina, och viss personkännedom om Anna Sjödin - något jag tror att du saknar.

     

    Blogger Unknown skrev... (07 april, 2006 20:02) : 

    Dina åsikter i fallet Anna Sjödin är inte märkliga eller klandervärda. Det märkliga är att nästan ALLA socialdemokrater ställer upp på Sjödins sida, oavsett om de känner henne eller ej. Ingen höjer ett varningens finger.

    Låt oss anta att Sjödin gjort sig skyldig till brott, hur tror du att vakten känner sig? Hela den socialdemokratiska maktapparaten ifrågasätter hans omdöme och duglighet.

    Ni har ett ansvar eftersom ni styr landet. Den här typen utav "sammahållning" är inte sund.

    Jag antar att Sjödin är en god vän till dig. Jag förutsätter det, eftersom nära vänskap krävs för att du ska veta hur hon reagerar med sprit i kroppen. När du skriver om din goda vän på din blogg, och bedyrar hennes oskuld gör du politik av alltihopa, ty även du min Brutus tillhör kollegiet.

    Låt domstolen avgöra istället för politisera Sjödins ära eller vanära.

     

    Blogger Jonas N skrev... (07 april, 2006 23:25) : 

    Attila,
    Bra formulerat, men det är mer komplicerat än så. Nämndemännen som dömer i tingsrätten (med enbart en juristutbildad domare närvarande) är politiskt tillsatta. Oavsett vilken partifärg dessa har är det ett stort problem, bla precis av de skäl du tar upp.

    Läs om samma sak här:

    http://expressen.se/index.jsp?a=560735

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (08 april, 2006 09:58) : 

    Det här blir det sista jag skriver i den här diskussionen.

    1) Jag känner inte Anna Sjödin personligen särskilt väl och har aldrig sett henne full. Mina teorier och mitt resonemang baserar sig på egna erfarenheter om hur jag själv och andra jag observerat kan reagera i trängda situationer när man har en del alkohol i kroppen, samt egna erfarenheter från krogvärlden.

    2) Självklart försvarar jag inte brott eller våld. Om något brott begåtts ska nu prövas rättsligt, och innan dom har fallit betraktar jag Anna Sjödin som oskyldig till det hon anklagas för - det känns som en ganska rimlig princip.

    3) Det känns oerhört tröttsamt att klumpas ihop med "den socialdemokratiska maktapparaten" och dem som "styr landet". Jag är bara en vanlig socialdemokratisk partimedlem bland många andra. Föreningen jag är ordförande för är inte ens ansluten till det socialdemokratiska partiet. Vi lever i en demokrati och ett rättsamhälle där det faktum att regeringen har samma partitillhörighet som en person som står åtalad, samt som en sketen bloggare som tvivlar på den åtalades skuld, inte spelar någon som helst roll.

    4) För mig började mitt engagemang i den här historien med att jag reagerade på att traditionella medier och bloggare dömde Anna Sjödin på förhand, och skrev otroligt elaka och kränkande saker om henne. Det gjorde mig förbannad. Det är fullt möjligt att hon är skyldig till det hon anklagas för, men det vet nog ingen av oss - därför är det dumt att föregripa den förhoppningsvis rättvisa rättsliga behandling av henne som nu sker.

    Nu sätter jag för egen del punkt i den här diskussionen.

     

    Nya turer om Anna Sjödin'">kommentera