Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    tisdag, april 04, 2006

    Det finns en särskild plats i helvetet...

    ...för kvinnor som inte hjälper varandra, sägs det. Frågan är då var de kvinnor som aktivt förtalar, skuldbelägger och motarbetar andra hamnar? Frågan aktualiseras med anledning av Linda Skugge och hennes - true to form - mest vidriga påhopp jag läst i en förment seriös publikation som Expressen. Linda Skugge spekulerar bland annat om att Åsa Petersen på Aftonbladet vill ha generösa regler för kvnnor som vill göra abort för att hon själv "inte vill ha en liten skrikis nu när hon suktar efter höga poster inom sosse-eliten". Skugge skriver också att "Åsa (30-nånting) verkligen [borde] se till att försöka bli gravid nu om hon inte vill bli en av alla de som sitter och gråter på Sophiahemmet för att de inte kan få barn".

    Skugges utfall kom efter en synnerligen välskriven krönika av Åsa Petersen, där hon beskriver konsekvenserna av Linda Skugges abortmotstånd. "Här hemma, där aborten fortfarande är fri, skuldbelägger abortmotståndet kvinnor", skriver Åsa Petersen. "De får veta att de egentligen inte borde ha något val. Bara dåliga kvinnor gör abort."

    I dag följer Åsa upp sin tidigare krönika med en ny, i vilken hon beskriver de reaktioner hon fått. Hon skriver bland annat att "Mitt i den galna, skruvade och reaktionära debatten om abort står kvinnan. Hon som måste få bestämma över sin egen kropp, hur lätt eller svårt det än är, eftersom ingen annan kan göra det."

    * * *

    För övrigt hoppas jag att det här var det sista jag någonsin skrev om Linda Skugge. Att läsa hennes... alster gör mig bara deprimerad och får mig att tappa tron på mänskligheten.


    Kommentarer om "Det finns en särskild plats i helvetet..."

     

    Anonymous Anonym skrev... (04 april, 2006 10:55) : 

    Hur mycket jag än delar din syn på Skugge, så finns det ändå en sak som stör mig djupt i ditt inlägg:

    Du verkar inte ha något att invända mot det generaliserande hopklumpandet av åsiktsmotståndare som Åsa P (förvisso i likhet med så många andra)gör sig skyldig till.

    På vilket sätt är det relevant att jämföra Skugges önksan att man ska hjälpa kvinnor att göra aborter tidigt och gärna medicinskt, med Påvens och Wilkins' åsikter? Jag ogillar verkligen den typen av "guilt by association". "Eftersom du säger emot mig i en detaljfråga så måste du ha du lierat dig med mina motståndare". Det är en argumentation på GW Bush-nivå som omöjliggör all seriös debatt.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (04 april, 2006 11:16) : 

    Åsa klumpar inte ihop åsikter. Hon skriver att Skugge "spinner vidare på stämningar som ligger i tiden". Skugges förefaller nämligen inte primärt vara att "hjälpa kvinnor", utan att - som hon själv skriver minska "antalet foster som dödas fast de ’ler och vinkar’".

     

    Blogger Marta Axner skrev... (04 april, 2006 12:57) : 

    Intressant, jag tycker det är talande (och oroande) att abortfrågan har kommit upp i debatten igen. Katrine Kielos har gjort intressanta reflektioner om Linda Skugge och abortfrågan: http://kkielos.blogspot.com/2006/03/hur-grov-och-orttvis-kan-linda-skugge.html
    och: http://kkielos.blogspot.com/2006/04/skugge-kvinnor-r-inga-slit-och-slng.html
    Rekommenderad läsning.

     

    Anonymous Anonym skrev... (04 april, 2006 13:46) : 

    Jonas -
    Jo det är just det jag menar. "Spinner vidare på stämningar som ligger i tiden". När Åsa P gör den bedömningen har hon ju valt att just klumpa ihop Skugges åsikter med Påvens och Wilkins. Det är retorisk hermeneutik när den är som sämst - utan tecken på beredskap att falsifiera sina egna hypoteser.

    Vad är det som "hjälper kvinnor" i sammanhanget? Är det att samhället går in och ger stöd så att kvinnan kan utföra aborter så tidigt som möjligt i graviditeten, eller att hon ska få göra aborten så länge som möjligt? Jag kan inte se att ett av dessa synsätt är misogynt och det andra feministiskt. Det verkar inte Åsa P kunna göra heller, så därför bemöter hon det inte utifrån vad som sägs, utan ifrån antagandet att den som på någon punkt är beredd att ifrågasätta det hon tror på egentligen måste ha andra avsikter.

    Att tilltolka någon annans uttalanden motiv som man själv analyserat fram och med hjälp av den analysen klumpa ihop personen med andra som uppgivit helt andra motiv till sina uttalanden, är inte grund för en seriös debatt.

    Och för övrigt precis vad jag brukar ha allra svårast för med Skugge själv.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (04 april, 2006 14:08) : 

    Retoriskt finlir kanske, men för mig är att påstå att A "spinner vidare på" något som B och C tycker, inte detsamma som att påstå att A, B och C tycker likadant.

    Jag påstår mig inte sitta inne med svaren på vad som är rätt metod från samhället att bemöta kvinnor med en oönskad graviditet som de vill avbryta. Men jo, det verkar rimligt att erbjuda olika former av stöd. Och det verkar också rimligt att respektera kvinnans önskan. Problemet med Linda Skugge (Fan! Nu nämnde jag henne igen...) är att hon har en extremt bestämd uppfattning om vad som är rätt och fel i den här frågan, och drar sig inte ögonblick från att moralisera, skuldbelägga och kränka andra människor - i det här fallet Åsa Petersen - som tycker annorlunda än hon.

     

    Anonymous Anonym skrev... (04 april, 2006 14:24) : 

    Jonas -
    Jo jag vet! Men det bästa sättet att hantera personer med eländig argumentation kan aldrig vara att sänka sig till deras nivå. Och det var inte du som gjorde - tvärt om respekterar jag dig djupt för din intellektuella hederlighet - men jag förvånades över att du inte reagerade...

    Så vitt jag vet har Skugge alltid hållit på så. Mycket lite logisk stringens kompenserat med mycket käft och attityd. Och nu är det rätt intressant att se hur de som tidigare ansåg att hon var på deras sida börjar reta sig på henne när de hamnar i skottgluggen för den osakliga debattekniken.

     

    Anonymous Anonym skrev... (05 april, 2006 08:28) : 

    Fruktansvärt påhopp från Skugges sida. S¨å grovt och elakt att det saknar motstycke! det är så som om man... eller iallafall.. näe jag saknar ord för att beskriva hur upprörd jag blir!!

    Fittstim har numera åkt ur bokhyllan (även om hon numera tagit avstånd från den).

     

    Blogger Johan Ingerö skrev... (06 april, 2006 16:32) : 

    Jag skulle inte uttrycka mig som Skugge (vare sig i denna eller i någon annan fråga) men just denna gång vr det faktiskt inte hon som började. Åsa Petersen kallade henne abortmotståndare och klumpade ihop henne med den kristna högern, trots att Skugge inte skrivit något annat än att abortgränsen är för sent satt.

    Om Åsa vill vara stringent i sin egen syn så kan hon ju skriva en krönika om att abort borde vara ok fram till minuten innan födelsearbetet börjar.

    Det är väl bara att konstatera att den här debatten är för svår för att föras av två gaphalsar med mer vilja än vett.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (07 april, 2006 10:42) : 

    Johan, Linda Skugge är ju de facto abortmotståndare. Även om hon inte uttryckligen vill förbjuda aborter så skriver hon att hon "ifrågasätter starkt bortskämda medelålders kvinnors val av abort för att det inte passar deras karriär att ha barn". Och i blogginlägg och krönikor bidrar hon till att skuldbelägga kvinnor som avbryter oönskade graviditeter, som om inte detta redan föregåtts av kval och skuldkänslor.

    Så du får raljera hur mycket du vill. I mina ögon så finns det en sund och en skruvad röst i debatten mellan Petersen och Skugge. You do the math.

     

    Blogger Johan Ingerö skrev... (07 april, 2006 12:50) : 

    Jag vet inte med bestämdhet vad Skugge egentligen anser om abort, men även i den mening du citerar är det faktiskt rätt ohederligt att läsa in abortmotstånd. Hon ifrågasätter abort under presumtionen att den utförs endast som karriärplanering. En snöflinga gör ingen vinter och den kommentaren gör henne inte till abortmotståndare. Något korkad möjligen, men inte mer.

    Jag anser inte att jag var särskilt raljant. Jag konstaterade att hon blev brännmärkt först och att hon gav igen med ett osmakligt och enfaldigt påhopp.

    Men abortmotståndare är man om man vill föbjuda aborter. Punkt. En person som vill sätta gränsen vid vecka tolv och en som tycker att vecka tjugo är bättre är oense i detaljer, men ingen av dem är abortmotståndare.

     

    Det finns en särskild plats i helvetet...'">kommentera