Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    söndag, april 02, 2006

    En annan version av historien

    Efter Cecila Stegös kommentar på mitt blogginlägg nedan så fick jag ett mejl från Billy McCormac, chef för Näringslivets Medieinstitut (NMI). Och sedan ytterligare ett. Och ett till. Billy skrev att han liksom jag ”med förvåning och bestörtning” läste Eva af Geijerstams artikel om NMI. Hans version av samtalat dem emellan var nämligen väldigt annorlunda än den DN:s läsare fick ta del av.

    Enligt Billy McCormac så far af Geijerstam med osanning när hon i sin artikel ger sken av att inte känna till NMI eller dess medarbetare. Hon ska nämligen ha ringt McCormacs mobiltelefon dagen innan artikeln publicerades för att göra några kompletteringar till sina ursprungliga intervjusvar. Hon ska då ha förefallit veta precis vem McCormac var.

    McCormac ifrågasätter också Eva af Geijerstams uppgifter om att han var ”aggressiv” mot henne i intervjun. Jag har nu själv fått höra bandinspelningen av deras samtal, och jag är beredd att instämma. Billy McCormac ger ett artigt intryck och respekterar i stort sett Eva af Geijerstams insisterande på att hon är upptagen och egentligen inte hinner medverka i någon enkätundersökning. Hon, snarare än han, ger ett lätt aggressivit intryck.

    Billy skriver till mig att han har mejlat kulturchefen på DN om att få göra ett genmäle och nu väntar på svar. Jag svarade att han nog inte bör räkna med att få utrymme för detta, och påminde om hur tidningen behandlade reaktionerna på Mustafa Cans famösa Elit-artikel.


    Kommentarer om "En annan version av historien"

     

    Anonymous Anonym skrev... (02 april, 2006 15:32) : 

    Din ärlighet och att du så att säga kan byta fot när fått mera information är beundransvärd och gör att jag måste säga att jag högaktar din inställning till hur en debatt och diskussion bör bedrivas.

     

    Anonymous Anonym skrev... (02 april, 2006 16:08) : 

    Så "Norton Tierra" är alltså chef för "Näringslivets Medieinstitut"! Och Michael Moynihan krönikör i NEO. Birds of a feather...

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (02 april, 2006 16:21) : 

    Leif, tack för vänliga ord.

     

    Blogger Jonas N skrev... (02 april, 2006 19:10) : 

    Leif, jag håller helt med dig!
    Respekt Jonas!

    Det enda jag skulle vilja påpeka är att det är lite synd att det måste påpekas speciellt att det är bra att någon ändrar uppfattning när denne får mer information och ffa information som modererar hans tidigare uppfattning.

    Det låter liksom som att säga:

    Wow, du ljuger inte nu, trots att du trodde du beskrev sanningen tidigare när du inte hade lika fullsständig bild av situationen.

    Jag tycker det är synd man närmast förväntar sig den motsatta hållningen bara för att namnet åtföljs av ett (..) med en partipeteckning innanför parantesen. Och jag är inte oskyldig till sådana fördomar heller måste jag tillstå!

     

    Anonymous Anonym skrev... (02 april, 2006 21:52) : 

    Vilken normal människa bandar när han ringer upp en journalist? En som tidigare råkat illa ut genom felciteringar kanske, eller, mer troligt, någon som har ett horn i sidan till personen i andra ändan av tråden:

    http://www.spectator.se/stambord/?p=143

     

    Anonymous Anonym skrev... (03 april, 2006 01:38) : 

    Heder åt dig Jonas som inte delade Eva af Geijerstams tolkning av aggressivitet! Heder. (Heder multiplicerat med stolthet= manligt)

    Men egentligen bryr jag mig inte.

    Klart slut.

     

    Anonymous Anonym skrev... (05 april, 2006 00:32) : 

    Du är en fantastisk människa Jonas!




    MVH
    John Westerlund

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (05 april, 2006 08:46) : 

    Tack för alla vänliga ord!

     

    En annan version av historien'">kommentera