Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    torsdag, maj 04, 2006

    Bra med politiker som lyssnar, även på Bert Karlsson

    I tidningen Resumé slås det i dag upp stort att musik- och nöjesentreprenören och tillika medgrundaren av det högerpopulistiska Ny Demokrati, Bert Karlsson, är "rådgivare" till flera socialdemokratiska riksdagsledamöter - däribland Jan Emanuel Johansson. Och tanken är väl att man som läsare ska känna moralisk indignation över detta; "ska verkligen socialdemokrater lyssna på en så sliskig typ som Bert Karlsson", förefaller vara den underförstådda frågan i artikeln.

    Själv är jag då inte nämnvärt upprörd, och jag är sannerligen inget större fan av denne Karlsson (mer om det här).

    Jag tycker nämligen att det är våra folkvaldas förbannade plikt att lyssna på samhällsengagerade medborgare. Och då inte minst på en person med så mycket i bagaget som Bert Karlsson. Men att lyssna till och ta råd av någon är inte detsamma som att med hull och hår sluka allt vederbörande säger. Och jag har så pass mycket förtroende för Jan Emanuel Johansson och de andra, icke namngivna, socialdemokratiska riksdagsledamöter som Bert Karlsson - enligt egen utsago - fungerar som rådgivare åt, att jag är övertygad om att deras grundläggande värderingar ger dem mer vägledning i politiken än råd från en person som Karlsson.

    Men självklart är det bra att lyssna till någon som har en lång erfarenhet av att befinna sig i mediernas sökarljus. Och det Karlsson säger till Resumé om att socialdemokraternas ledamöter måste våga gå emot den egna partilinjen oftare håller jag helt med om. Det ligger i linje med det jag skrivit förut om vikten av att folkvalda tar ett personligt ansvar för sin politikerroll.

    * * *

    Rabulisten Anders är av annan åsikt än jag.


    Kommentarer om "Bra med politiker som lyssnar, även på Bert Karlsson"

     

    Blogger Joel Malmqvist skrev... (05 maj, 2006 22:03) : 

    Jag är också av en annan uppfattning.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (09 maj, 2006 11:35) : 

    Jag har försökt att svara på Joels blogginlägg, men han verkar inte godkänna mina kommentarer...

    Vi ska verkligen vare sig glömma eller förlåta Bert Karlsson för Ny Demokrati. Men det betyder inte att han inte kan vara värd att lyssna på. Däremot ska man förstås inte bara lyssna på honom, men det är nog knappast aktuellt i det här fallet.

     

    Bra med politiker som lyssnar, även på Bert Karlsson'">kommentera