Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    måndag, maj 01, 2006

    Valmanifest, del 1

    Jag heter Jonas Morian och jag kandiderar för socialdemokraterna till Stockholms kommunfullmäktige.

    Jag vill att Sveriges huvudstad ska växa och vara öppen för alla. Av det följer att jag vill se satsningar på jobb, bostadsbyggande, tillgänglighet och turistvänlighet. I min vision av Stockholm finns goda åtgärdsprogram för människor som riskerar att hamna i bostadslöshet och social utslagning. Men viktigast är att det ska finnas bostäder för alla plånböcker, behov och smakriktningar. Det saknas knappast ytor att bygga på – många befintliga bostadsområden kan förtätas. Men vi kan också bygga betydligt mer på höjden än vi gjort hittills.

    Här följer några av de frågor jag går till val på i höst. För mer information, klicka på länken längst ned för en PDF-version.

    1. Gör Stockholm till en världsstad! Vi borde inte nöja oss med att vara ”lagom”, utan utmärka oss, växa och bli något annat än vi har varit.

    2. Bygg skyskrapor i Stockholm! I Norrmalm och Östermalm finns gott om ställen som skulle kunna bebyggas med höghus för såväl kontor som boende.

    3. Bättre förutsättningar för jobb i Stockholm! Vi behöver satsningar inom ekonomi, medicin och bioteknik, IT och tele, design och arkitektur, liksom rejäla investeringar i infrastruktur för moderna och smidiga transporter. Men vi behöver också fler händer inom skola, vård och omsorg.

    4. Gör Stockholm till en bättre turiststad! I många andra europeiska huvudstäder finns gatu- och informationsskyltar skrivna på flera olika språk. Jag vill satsa på strategisk skyltning runt om i stan på förslagsvis engelska.

    5. Lys upp Stockholm! Det är tråkigt att vi inte belyser de många vackra fasader vår stad har nattetid. I många europeiska städer får bofasta och turister njuta av ett fantastiskt skådespel när mörkret faller och välgenomtänkt belysning skapar en helt ny bild av husen. Så borde vi ha det i vår stad också.

    Detta var några av de punkter jag vill verka för inom Stockholmspolitiken (mer här). Läs gärna min blogg för att ta del av fler idéer för Stockholm.

    Du är alltid välkommen att kontakta mig för att ge synpunkter och förslag på punkter att ta upp. Det sker lättast genom att mejla mig på promemorian@gmail.com.


    Kommentarer om "Valmanifest, del 1"

     

    Anonymous Anonym skrev... (01 maj, 2006 17:11) : 

    Punkt 1 är lite floskelaktig tycker jag.

    Punkt 3 låter dyr, hur hade du tänkt finansiera den?

    Punkt 4 och 5 är smarta idéer.

    Ska du inte skriva något om tränskelavgiften?

     

    Blogger Jonas N skrev... (01 maj, 2006 22:28) : 

    Ja, det är väl lite grand så som jag befarat, Jonas. När du ger dig in i politiken ökar andelen floskelåsikter och det resonerande samtalet som appelererar till intellektet minskar.

    1) Vision som dock genomförs av helt andra (möjligen kan hindras mindre av det politiska)

    2) Byggföretag bygger fastigheter, politiker ger i bästa fall tillstånd (varför är det en fråga? Och varför isf gavs inte tillstånden redan flera decennier sedan?)

    3) Satsningar som ger (ffa riktiga) jobb görs av näringsidkare, företagare osv (dvs traditionellt icke-s-väljare). Politiken kan minska hindren för sådana. Varför sker inte sånt redan nu? Infrastruktur (OBS trängselskatt är dess motsats) ja! Regeringens medhjälp krävs för större sådana! Vården mm behöver ffa mindre byråkrati och politisk detaljstyrning, men det är iaf en fråga där du kan verka.

    4 och 5) Helt OK. Håller med.

    En sak jag inte skulle vilja höra från dig är att du agiterar högt om sådant du inte alls kan rå över. Tex att 'vi' skall satsa på bostadsbyggande, eller hyressättning för bla ungdomar, eller skapa jobb och utveckling inom diverse grenar. Din pgt 3) är redan farligt nära.

    Vi skall INTE ha sossar (eller några andra partier) till att satsa inom IT, bioteknik, design eller vad det än må vara. Tvärtom, det är just ambitioner av den typen som är ett av Sveriges största problem.

    Men som jag skrev tidigare tror jag du skulle göra avsevärt mindre skada än många andra (Men då måste du bli vald först, och för det verkar det som du behöver leverera en och annan floskel)

    Dilemma i mer än en ände ...

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (02 maj, 2006 09:02) : 

    Tack för era kommentarer.

    Visst finns det en risk att man i dokument som valmanifest stundtals kan låta lite "floskelaktig". Det handlar ju om att hitta en avvägning mellan en slags ideologisk bas och konkreta politiska idéer. Och med all respekt, Johan och Jonas, så tror jag inte att ni skulle rösta på mig vad jag än skrev. Jag vänder mig till dem som kan tänka sig att rösta på socialdemokraterna, och i den gruppen så tror jag nog inte att mina värderingar uppfattas särskilt floskulösa.

    Att efterlysa satsningar inom ekonomi, medicin och bioteknik, IT och tele etc behöver inte nödvändigtvis innebära stora kostnader för samhället. Jag ser detta snarare som privata investeringar, men Stockholm bör kunna erbjuda ett bättre näringslivsklimat som uppmuntrar till sådana investeringar.

    Trängselskatten finns det väl egentligen inte så mycket att säga om i det här läget. Ett försök pågår, det ska sedan utvärderas och sedan får stockholmarna folkomrösta om det. Själv tycker jag att det är uppenbart att någon form av avgiftssystem behövs. Det som testas är kanske inte det mest optimala, men det är det vi har. Det verkar vara kapitalförstöring att avveckla det.

     

    Anonymous Anonym skrev... (02 maj, 2006 12:08) : 

    Fler engelska skyltar åt folket!

    /Nina

     

    Anonymous Anonym skrev... (02 maj, 2006 13:30) : 

    Det är alldeles sant att jag inte skulle rösta på dig oavsett vad du skrivit. Dels för jag då hade varit tvungen att rösta på sossarna, dels därför att Valmyndigheten inte skulle bli glad om jag röstade i Stockholm.

    Jag håller dock fast vid att 1. är floskelaktig. Den ger inte mycket vägledning vad du konkret vill.

    Punkt 3 lider av ett av politikers vanliga problem, oförmågan att säga vad man prioriterar.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (02 maj, 2006 14:22) : 

    Johan, du kan nog betrakta punkten om att göra Stockholm till en världsstad som en mer övergripande inriktning. Mer konkreta idéer följer ju sedan - och jag har mer i rockärmen...

    Och vad gäller punkt tre så handlar det inte om prioriteringar; Stockholm behöver allt det där. Sedan är det självklart inte kommunen som ska leverera allt, men från politiken kan vi skaffa bättre förutsättningar för näringslivsinvesteringar. Det ger i sin tur skatteintäkter som kan gå till de behov som finns inom offentlig sektor.

     

    Anonymous Anonym skrev... (02 maj, 2006 14:47) : 

    Apropå oheliga allianser och Patricia så borde tillståndsdebaclet vara en socialpolitisk fråga som borde kunna förena lokalpolitiker från båda blocken.
    Jag tror det är fler än mig som känner att det har blivit ett hårdare klimat i utelivet (Jag vet, det är vanskligt att bygga sig en uppfattning utan jämförande statistik.) En orsak kan vara att det ställs för orimliga krav på krogarna att hålla det nyktert mm, resultatet blir fler oresonliga vakter, hårdare krav för serveringstillstånd leder sonika till att krogarna blir färre och att de som finns inte kan mätta efterfrågan.
    Om ett krav för tillstånd är att gästerna skall ha påklädda överkroppar så har det gått för långt någonstans.

    Apropå infrastruktursatsningar så tror jag det viktigaste är att lokalpolitiker har integritet och inte viker ner sig, utan håller hårt i krav på riksdagspolitiker. Dessvärre är det inte helt vanligt i Stockholm

     

    Blogger Pär Henriksson skrev... (10 maj, 2006 10:14) : 

    Ha större visioner Jonas! Jag förstår inte varför du exklusivt vänder dig till sådana som tänker rösta socialdemokratiskt. Just du borde kunna locka väljare som normalt inte röstar (s) och som kanske inte tänkt rösta alls.

    Möjligen lite väl ytliga och konfliktlösa ambitioner i manifestet. Jag hade gärna sett en tydlig position t ex när det gäller integration eller ungdomsarbetslöshet. Eller varför inte våga ta debatten om tjänstejobben. När du skriver fler händer i vården så kan väl alla ställa upp på det – frågan är ju hur? Det finns ju ett antal brännande frågor där – finansieringen, möjligheten till privata vårdgivare, potentialen i egenföretagande etc.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (10 maj, 2006 15:56) : 

    Hej Pär! Long time no hear...

    Så här har jag resonerat: ingen skulle bli gladare än jag om människor som annars hade röstat borgerligt eller inte röstat alls skulle ta en socialdemokratisk valsedel och sätta ett kryssa vid mitt namn. Men jag undrar om det verkligen är realistiskt. Mitt mål är att nå människor som ändå skulle kunna tänka sig att rösta socialdemokratisk. Jag kanske verkar konspiratorisk, men jag har ingen lust att driva frågor enbart för att locka i grunden borgerliga väljare - då jag är rädd att det snarare skulle göra mig till en nyttig idiot för just borgerligheten.

    Med det sagt så håller jag ändå helt med om det du skriver om vikten av att vara tydlig i frågor som integration och ungdomsarbetslöshet, samt att våga ta debatten om tjänstejobben. I det senare fallet så har jag nog varit synnerligen tydlig här på bloggen. Men jag ser det inte som en kommunal fråga och har därför valt att utelämna den från mitt valmanifest. Räkna däremot med att i den uppdaterade version av manifestet som jag för närvarande jobbar med, så kommer det finnas med något om bl a integration och ungdomsarbetslöshet.

     

    Valmanifest, del 1'">kommentera