Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    måndag, juni 05, 2006

    Jag, en makthavare

    Jag fick ett alldeles osannolikt brev hem i brevinkastet nyligen. I brevet fick jag veta att jag var utvald att delta i Sveriges Radios svensktopppsjury. Sedan 2003 sker tydligen röstningen till Svensktoppen med hjälp av "en statistiskt utvald jury i åldrarna 16-79 år". Dessa får ett röstkort med en personlig röstkod och information om hur det går till att rösta. Och det har jag nu alltså fått. Vilket är ganska komiskt, då jag lyssnar väldigt lite på radio och då i stort sett aldrig på Svensktoppen.

    Så, bästa skivbolagsrepresentanter och andra med intresse av att påverka listans utformning; nu vet ni till vem ni ska skicka mutorna....

    För närvarande (2006-06-04) ser Svensktoppen ut som följer:

    1. Sing for me (Andreas Johnson)
    2. Du är min man (Benny Anderssons Ork. med Helen Sjöholm)
    3. Älskar du livet (Björn Kjellman)
    4. Jag ljuger så bra (Linda Bengtzing)
    5. Det är vi ändå (BAO med Helen Sjöholm & Tommy Körberg)
    6. Night of passion (The Poodles)
    7. Mambo (Helena Paparizou)
    8. Evighet (Carola)
    9. Mama, take me home (Rednex)
    10. Stockholms kyss (Lars Winnerbäck)

    Veckans utmanare:

    11. Indifferent (Sebastian)
    12. Hip hip hurra (Mauro Scocco med Maria Andersson)
    13. När kärleken föds (Shirley Clamp)
    14. Fear no darkness, promised child (Timo Räisänen)
    15. Don't cry your heart out (Amy Diamond)


    Kommentarer om "Jag, en makthavare"

     

    Anonymous Anonym skrev... (05 juni, 2006 15:34) : 

    Jag har kollat lite på din blogg ett tag, för du är en sån där som har blivit vuxen och trivs med det verkar det som. Som engagerar dig och som vet vad som gäller och vars ord spelar roll i debatten om hur vi ska ha det i vårt land...
    Det mesta är rätt ointressant politiker-intrig-makeri och allmänt käftande med andra som spelar vuxna i mina öron, men jag tänker att du kanske ändå är rätt viktig, med tanke på att du kandiderar till kommunfullmäktige...
    Och jag undrar bara: Skriver du den här bloggen på arbetstid; Får du betalt för att tala om vilka låtar som ligger på svensktoppen en måndagförmiddag klockan 11?
    Och i så fall: VEM betalar?
    Snälla svara.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (05 juni, 2006 16:57) : 

    Hej Berit! Tack för vänliga ord. Svaret är att just i dag skriver jag inte på arbetstid; jag är ledig i dag. I bland händer det att jag skriver när när jag sitter på jobbet, men jag har oreglerad arbetstid och räknar inte mitt bloggande till arbtstiden. Jag får inte betalt av vare sig min arbetsgivare eller någon annan för att blogga, utan gör det helt privat och ideellt.

     

    Blogger Claes Nordmark skrev... (06 juni, 2006 19:25) : 

    Angående Berits fråga: Jag har sett den ställas flera gånger bl.a. till mig. Den ställs alltid av anonyma personer (eller är det den Berit som enligt www.hitta.se bor i Ekenässjön, Gusselby eller Linköping?) och alltid till socialdemokrater.

    Nåväl, det var bara en (ovetenskaplig) observaton.

     

    Anonymous Anonym skrev... (07 juni, 2006 10:24) : 

    Claes, allvarligt talat. Inser ni inte hur liten den där politiska ankdammen är när du antar att jag ifrågasätter för att ni är sossar?
    Ni leker ju för fan. Ni leker maktkamp, och ser konspirationer och politiska utfall från de som inte allierat sig med er, och som ni måste bemöta strategiskt för att "vinna" debatten. ...och alltihop är bara en enda stor illusion. Medan alla vi andra måste gå till jobbet och faktiskt leverera. SÅ är den politiska stämningen i landet idag. Vi har gett upp tron på parlamentarismen, och din kommentar är anledningen till varför vi har gjort det.

     

    Blogger Claes Nordmark skrev... (07 juni, 2006 12:23) : 

    Hej Berit från stritan!

    Det är synd om du har gett upp tron på parlamentarismen p.g.a. att jag uppmärksammar att jag endast sett frågan om bloggning på arbetstid på socialdemokratiska bloggar. Ett uppmärksammande som jag dessutom påpekade var ovetenskapligt. Jag har antagligen missat att kommentaren också förekommer på andra partiers bloggar?

    Jag förstår om du tycker att det är jobbigt att vara tvungen att leverera på jobbet, men det måste även jag. Ikväll beräknar jag komma hem runt 23.00, men det är inga konstigtheter med det när det är mycket som måste göras. Som tur är blir det ju semestertider alldeles snart både för dig och mig ;-)

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (07 juni, 2006 13:05) : 

    Hej igen Berit!

    Jag förstår inte riktigt varför du tror att det politiska opinionsbildningsarbete jag och andra ägnar oss åt, skulle vara någon slags lek. Tvärtom så tror jag att vi tar politik på största allvar, oavsett om vi har det som vårt jobb eller enbart som ideellt engagemang. Jag beklagar att den politiska debatten ibland kan verka handla mest om att "vinna" eller att åtminstone "ta poäng" på motståndarens bekostnad, men ytterst handlar det ju om vilken politik man tycker ska gälla i Sverige. Och där är det skillnad mellan å ena sidan vänstern och å andra sidan högern i svensk politik.

    Jag hoppas verkligen inte att du och andra som inte ägnar er åt politik yrkesmässigt eller ideellt ska ge upp hoppet om demokratin och parlamentarismen. Politik är alldeles för viktigt för att endast överlåtas åt politiker.

     

    kommentera