Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    tisdag, juli 18, 2006

    Semestervikariatet tillsatt!

    Jag vill först och främst tacka alla som anmält intresse för att vikariera för mig här på bloggen när jag tar semester. Det har varit tufft att välja, men nu är det klart. De kommande veckorna är det Marta Axner som kommer att sköta ruljansen här på PromeMorian.

    För dem av er som inte känner Marta sedan tidigare kommer här en introduktionsintervju:

    1. Marta, berätta lite om dig själv.
    Jag bor i Uppsala sedan 7 år tillbaka och pluggar till präst vilket jag snart är klar med, blir färdig i januari 2007. Går nu på det sista, yrkesförberedande året på Svenska kyrkans pastoralinstitut. Avslutade min examen från universitetet i vintras med att skriva d-uppsats i religionssociologi inom fältet Media, Religion, Kultur, något som engagerat mig rejält. Sommarjobbar som kriminalvårdare med ansvar för köket på häktet i Uppsala.

    Är aktiv inom socialdemokraterna på olika sätt, har tidigare varit väldigt aktiv inom studentförbundet och kårpolitiken, och är förtroendevald inom Svenska kyrkan, bland annat som ledamot av kyrkomötet (= Svenska kyrkans "riksdag"). Kandiderar också till kommunfullmäktige i Uppsala i höst. Förutom politik och kyrka är jag intresserad av kultur i olika former, framför allt film, tv och musik, och är barnsligt förtjust i att dansa.

    2. Du har en egen blogg också. Vad kan du säga om den?
    Jag har bloggat i ungefär ett år nu, och skriver mest om politik. Det blir framför allt de områden jag är speciellt intresserad av: utbildnings- och studentfrågor, kyrka/religion och jämställdhet. Men jag försöker kommentera kring aktuella frågor även inom andra områden. Och så skriver jag ibland om teologi och "inomkyrkliga" frågor, och kultur också.

    3. Du och jag är båda socialdemokrater och förefaller, när man jämför vad vi skriver, ha likartade värderingar. Men i en del sakfrågor har vi lite olika uppfattningar, som synen på så kallade hushållsnära tjänster. Hur ser du på det?
    Generellt tycker jag att det är viktigt att det finns utrymme för olika åsikter inom ett parti och att olika synsätt och frågor diskuteras förutsättningslöst. Jag tror också att det är viktigt att socialdemokratiska bloggare förhåller sig något sånär fria och inte bara skriver utifrån vad man tror att partiledningen tycker. Samtidigt tycker jag att det kan vara ganska tröttsamt när sossebloggare anklagas för att vara megafoner för partistyrelsen så fort de uttrycker en åsikt som ligger i linje med partiet – vilket ju borde vara det vanliga, att man som partimedlem delar partiets värderingar.

    Även om du och jag inte tycker lika i alla sakfrågor verkar vi ändå ha ganska lika uppfattningar om just detta, hur man som partimedlem förhåller sig till partiets åsikter och ideologi (även om vi som sagt ibland landar i olika slutsatser). Det gör det extra roligt att få skriva på din blogg, tycker jag.

    4. Du läser till präst och i sommar jobbar du också extra inom kriminalvården – hur tror du att detta återspeglar sig i ditt bloggande?
    Att jag läser till präst och är förtroendevald i kyrkan märks nog ganska mycket i mitt bloggande, dels för att jag skriver en del om kyrkfrågor men också att jag ibland har inte bara ett ”politiskt” utan även ett ”civila-samhället”-perspektiv på de frågor jag skriver om. Mitt sommarjobb på häktet har ännu inte avspeglat sig så mycket, framför allt eftersom jag inte kan skriva så mycket konkret om vad som händer på jobbet då det omfattas av sekretess. De kriminalpolitiska frågorna har inte heller riktigt varit på agendan nu under sommaren så mycket. Men jag hoppas att jag ska hitta några intressanta infallsvinklar, går och grunnar på några saker som kanske kommer här i slutet på sommaren.

    5. Vad ska bli roligast med att vikariera på PromeMorian?
    Att få "låna" en ny läsekrets och att kanske fundera på hur jag ska skriva mer riktat till den nya publiken.

    * * *

    Under tiden när jag är på semester kan det även hända att några intressanta gästbloggningar publiceras här på PromeMorian. Håll ögonen öppna!

    * * *

    Andra bloggar om: , .


    Kommentarer om "Semestervikariatet tillsatt!"

     

    Anonymous Anonym skrev... (18 juli, 2006 11:18) : 

    Hej Jonas!
    Har du möjlighet så att man enkelt ser senaste fem eller tio inläggen på din blogg?
    Jobbigt att kolla ämnen och klicka på kommentarer för att se att inget nytt tillkommit.

    Laakso och Sannblogg har den finessen vilket är inteligensbefriande..

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (18 juli, 2006 11:41) : 

    Hej Foa! Jag har inte den möjligheten i dag. Det kan bli ett projekt för den lilla ombyggnad av bloggen jag funderar på, men det blir i så fall något jag gör i höst. Nu - semester.

     

    kommentera