Bristfällig research av Poirier Martinsson
[UPPDATERAD] På ledarplats i Svenska Dagbladet i dag skriver Roland Poirier Martinsson (som även bloggar) att de svenska partierna inte utnyttjar nätet i valrörelsen; "en välskött hemsida skulle kunna göra intryck långt in i valmanskåren och dess effekter sprida sig som ringar på vattnet till press och eter". "Bortsett från att vara en plattform för gräsrötter kan internet tjäna som ett viktigt verktyg för de politiska partierna", skriver Poirier Martinsson, som tycker att det är obegripligt att inte någon utnyttjat den möjligheten. Själv undrar jag hur noga han hängt med utvecklingen. Sedan flera månader tillbaks har socialdemokraterna en ny webbplats, specialbyggd för just valrörelsen. Här är det budskap som står i centrum, inte partiledaren eller partiorganisationen. Tydligt på sidan finns specialavdelningar för skolelever och journalister, information om hur man röstar, en funktion för att snabbt räkna ut hur den borgerliga alliansens föreslagna förändringar av sjuklönen, arbetslöshetsförsäkringen och höjda egenavgifter till a-kassan slår mot en, möjlighet att chatta med Ylva Johansson om partiets valmanifest, ett fiffigt system som presenterar lokalt anpassad information om man knappar in sitt postnummer, och mängder med andra smarta funktioner. Självklart finns också länkar till bloggande sossar, möjlighet att anmäla sig som valarbetare, prenumerera på information via mejl eller sms, arrangera möten och många andra sätt att aktivera sig. Även på moderaternas ganska nya sajt puffar man för att få sina besökare att engagera sig i valrörelsen. Här är fokuset på partiledaren något större än hos socialdemokraterna: Fredrik Reinfeldt är på bild fyra gånger på sidan. Men i likhet med s-sajten så finns här mängder med webbaserade kampanjaktiviteter. Moderaterna har också jobbat smart med viral marknadsföring av sina reklamfilmer - inte minst Mahogny-Mats. Ytterligare ett exempel på ett parti som satsar på nätet är centerpartiet. Uppenbarligen har en del av de pengar man drog in på försäljningen av sina dagstidningar gått till webbkonsulter och hemsidesnickrare. Resultatet är ambitiöst och snyggt. Också här står partiledaren i centrum; fyra bilder på Maud Olofsson - varav en som tecknad god fé (vilket i sig är en länk till ett absurt webbspel där man i en sagovärld ska rida runt och göra det lättare att starta och driva företag). Här finns också en mängd information, möjligheten att prenumerera på nyhetsbrev, lyssna på partiets vallåt och en en hel annat. De interaktiva inslagen är dock inte lika framträdande här som hos socialdemokraterna och moderaterna. Detta var nu bara tre exempel, och hos de andra partierna finns - i olika grad - liknande funktioner. Mitt slutintryck blir alltså att Roland Poirier Martinsson gjort en synnerligen bristfällig research. * * * På sin egen blogg kommenterar Poirier Martinsson mitt inlägg ovan. Han skriver: Mitt svar ar att om jag, aktiv opinionsbildare och flitigt ute pa natet just for att soka politisk information, inte snubblat pa de hemsidor Morian namner, direkt eller via andra hemsidor, da ar det mojligen inte mig det ar fel pa. Research ar inte vad som ska kravas av mottagare om opinionsbildning ar effektiv. Och visst har han en poäng i det sista; det ska inte behöva krävas research av en mottagare av opinionsbildning för att denna ska vara effektiv. Men är man en "aktiv opinionsbildare" som är flitigt ute på nätet just för att söka politisk information så verkar det besynnerligt att man inte "snubblat" på vare sig socialdemokraternas, moderaternas eller centerpartiets webbplatser... Detta inlägg är pingat på Intressant.se. Andra bloggar om: valet 2006, webben, Roland Poirier Martinsson. |
Kommentarer om "Bristfällig research av Poirier Martinsson"
Jag tycker Roland har rätt och du fel. Bara för att ta ett exempel. Sossarnas Valblogg har nu haft semester i två (2!!!) månader inför valet. Det är näsmast patetiskt!
http://valblogg.webblogg.se/index.html
Peter, jag håller helt med om att valbloggen är pinsamt dåligt skött. Det var den nu iofs redan när den uppdaterades - då kommentarer aldrig besvarades eller - synbart - ens lästes av de bidragande bloggarna. Men, som du skriver, att helt låta bli att uppdatera den under två månader innan valet är förstås skandalöst dåligt. Detta är dock bara ett exempel. I övrigt tycker jag att åtminstone socialdemokraterna inkorporerat webben i valrörelsen väldigt bra.
Allt beror väl på hur höga krav man har, och vad man förväntat sig. Jag tycker att det stora framsteget i den här valrörelsen är de småskaliga bloggarna. Det blir också plus för partiernas filmer och låtar som spridits.
Men inte är hemsidorna särskilt bra? Där hade jag väntat mig mer.