Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    onsdag, augusti 16, 2006

    En karavan kommer lastad...

    Kulturbloggen har tagit initiativ till en bloggkaravan om valets viktigaste frågor. Och eftersom jag själv kandiderar till kommunfullmäktige i Stockholm för socialdemokraterna så drar jag gärna mitt strå till stacken.

    Det finns förstås många viktiga frågor som står på spel i valet; jobb, kvalitet i välfärden, och trygghet, för att bara nämna några. Jag tänkte utgå från ett lite annat perspektiv och skriva om mina visioner för Stockholm. Jag tror nämligen att dessa rymmer viktiga aspekter som ökad sysselsättning, resurser till välfärden, ökad trygghet etc.

    Visioner för Stockholm

    Stockholm ser i dag väldigt annorlunda ut än för 100 år sedan. Här bor betydligt mycket mer folk, från hela Sverige och från jordens alla hörn. Här finns bostäder, företag, offentliga verksamhet och trafikslag som ingen hade kunnat drömma om då. Men självklart får vi inte låta oss nöja med det som är, utan vi måste blicka framåt mot det vi vill. Våga ha visioner, kort sagt.

    I min vision av Stockholm är Sveriges huvudstad en världsmetropol och det självklara resmålet för turister i norra Europa. Men vi är också en evenemangsstad med arenor för idrott, musik och kultur, som förmår rymma de allra största stjärnorna och en mångtusenhövdad publik.

    För att nå dit så måste vi våga satsa. Annika Billströms idéer om riktigt höga hus – skyskrapor – på utvalda platser i stan känns mot den bakgrunden väldigt spännande. I Stockholm finns det gott om ställen som skulle kunna bebyggas med höghus för såväl kontor som boende. Värtahamnen, på ett överdäckat stationsområde intill dagens World Trade Center och omkring Wenner-Gren center, för att bara nämna några exempel. Skyskrapor skulle ge Stockholm en mer modern profil, utan att skymma de många vackra äldre husen.

    Jag vill att vår huvudstad ska växa och vara öppen för alla. Stockholm behöver satsningar på jobb, bostadsbyggande och tillgänglighet. Det måste finnas bostäder för alla plånböcker, behov och smakriktningar. Det saknas knappast ytor att bygga på – många befintliga bostadsområden kan förtätas. Själv ser jag gärna att förbudet mot att bygga på ”oexploaterad mark” rivs upp. Grönområden i all ära, men det räcker med att titta på ett flygfoto för att inse att vi knappast har någon brist av den varan. Bostäder, däremot, råder det en uppenbar brist på.

    Genom att göra Stockholm till en mer attraktiv plats för dess invånare, tillfälliga besökare och investerare, så skapas bättre förutsättningar för jobb, skatteintäkter och välfärd. Det vinner vi alla på!

    Läs mer om mina visioner för Stockholm i mitt valmanifest.

    Detta inlägg är pingat på Intressant.se. Andra bloggar om: , , .


    Kommentarer om "En karavan kommer lastad..."

     

    kommentera