Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    onsdag, augusti 16, 2006

    Sexistisk exploatering

    TidningsomslagBilden härintill är tagen på 7-Eleven, och visar tre magasinomslag. Det är dels hälsonmagsinet Men's Health och dels livsstilstidingen Gay Times samt modemagasinet Attitude (de två senare främst riktade mot manliga homosexuella).

    Det som förenar dem, och vilket fick mig att ta bilden, är förstås deras snarlika omslag. Var det någon som sa att bara tjejer utsätts för sexistisk exploatering i medierna och pådyvlas svåruppnåeliga skönhetsideal?

    Detta inlägg är pingat på Intressant.se. Andra bloggar om: , , .


    Kommentarer om "Sexistisk exploatering"

     

    Anonymous Anonym skrev... (16 augusti, 2006 17:55) : 

    Vad gör bilderna sexistiska? Tycker du att det är sexistiskt också att spana in en snygg tjej på stan?

    Jag kan förstå om man väljer att kalla båda eller ingen av grejorna för sexistiska men jag kan inte se att man kan betrakta bara den ena av grejorna som sexistisk.

    Dessutom finns den separata frågan vem som är exploaterad. Jag tror knappast modellerna på bilden känner sig exploaterade.

     

    Blogger Tobias skrev... (16 augusti, 2006 19:01) : 

    Visst är det som du skriver, att även män sexualiseras i allt större utsträckning genom reklam och media. Det går ju även göra olika etniska tvärsnitt i en liknande diskussion. Jämför t ex de sexuella anspelningarna i en reklam där det finns latinska män med en reklam där det porträtteras asiatiska män.

    Hur som helst. Jag tycker ändå att det är viktigt att ha i minne att kvinnor är den grupp som i störst utsträckning är föremål för utseendefixsering och sexualisering av det offentliga rummet/debatten/mediesamhället. Inte för att du på något sätt påstått något annat.


    Appropå sexualisering antar jag att du hört om nya moderata klavertramp? Göran Lindblad (m) har planerat att ha bikini/baddräktsvisning på sin valupptakt på en nattklubb i Göteborg. Eventet sponsras av ett vodkaföretag för att göra saken ännu mer tragisk.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (16 augusti, 2006 19:26) : 

    Johan, min poäng var egentligen den här: såväl män som kvinnor objektifieras och avbildas regelbundet i olika former av könsstereotypa - och inte sällan heteronormativa - sexuellt provokativa poser i medierna och i reklamen. Det sker oftast med ett kommersiellt syfte: naken hud fångar effektivt människors uppmärksamhet och anspelningar på sex säljer. Att modellerna på bilderna skrattar hela vägen till banken betyder egentligen mindre i sammanhanget. Men, och det är ett viktigt men, oavsett vad man tycker om sådana här bilder vill jag definitivt inte ha några ytterligare inskränkningar i yttrandefriheten i syfte att förbjuda sådana här bilder. Tyvärr finns det krafter i riksdagen som verkar vilja det, och ett lagstiftningsarbete verkar vara på gång. Fokuset för dem som vill lagstifta ligger dock ständigt på hur flickor och kvinnor exploateras på olika sätt. Vad jag ville visa med min bild och mitt inlägg är att det ingalunda enbart är flickor och kvinnor som "drabbas" av detta - män objektifieras också.

    Tobias, jodå - jag har läst om Lindblad. Och bloggat om det på Motallians.

     

    Blogger Christopher Sjöberg skrev... (16 augusti, 2006 19:37) : 

    Nej, men det är ju helt klart en allt vanligare syn att kvinnor exponeras i media. Dock inte sagt att det inte är lika allvarligt när män blir det.

     

    kommentera