Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    måndag, januari 08, 2007

    Om Sahlin tackar nej

    Jag tillhör dem som är rätt övertygade om att det blir Mona Sahlin som väljs till ny socialdemokratisk partiledare, och att hon kommer att göra ett utmärkt jobb. Trots uppgifterna om att många partidistrikt är tveksamma eller direkt emot henne.

    Men rent hypotetiskt; vad skulle hända om hon av någon anledning svarar nej när valberedningen frågar?

    Det mest troliga är väl att det då påbörjas en intensiv övertalningsprocess. Men om hennes hypotetiska nej kvarstår så måste valberedningen antingen gå tillbaks och fråga de kandidater som tidigare sagt nej, eller fråga vidare bland potentiella kandidater. Frågan är vilka dessa skulle tänkas vara.

    Av de kvinnor som tidigare nämnts i förhandsspekulationerna och som det inte framkommit att de tackat nej, är det Wanja Lundby-Wedin och Britt Bohlin Olsson som känns som de mest realistiska. Den förra av dessa anser själv att hon är ”lite för gammal”. Den senare har så vitt jag vet ännu inte kommenterat valberedningsprocessen överhuvudtaget. Och jag är nog en av de få som framfört henne som en tänkbar kompromisskandidat.

    Om ingen av dessa heller skulle vara aktuella så börjar det nog bli dags att frångå önskemålet om att Göran Perssons efterträdare ska vara en kvinna. I så fall står det nämligen ett antal tänkbara kandidater till buds. Tidigare förhandstippade Pär Nuder tror jag dock vi kan räkna ut. Han är heller ingen favorit hos mig. Mer sannolik som ett enande namn tror jag då är Thomas Östros.

    Han är kanske inte så superkarismatisk, men klok och stabil – ungefär som en av mina favoritpartiledare Ingvar Carlsson.

    Nåja. Allt detta är förstås bara spekulationer. Jag tror det blir Mona Sahlin. Och kan man inte få den man älskar så får man älska den man får.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Om Sahlin tackar nej"

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (08 januari, 2007 15:21) : 

    Slarvigt av mig att missa det Erik. Men okej; då är vi två som framfört BBO som tänkbar kandidat. Fasen vilka orakel vi kommer att framstå som om det blir hon :-)

     

    Anonymous Anonym skrev... (08 januari, 2007 18:54) : 

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (08 januari, 2007 19:20) : 

    Respektera kommentarsreglerna. Stå för era åsikter. Anonyma kommentarer raderas.

     

    Anonymous Anonym skrev... (08 januari, 2007 20:49) : 

    Jag tror att om det blir Mona, så kommer man nog att tappa röster nästa val. Många har allt för färskt i minnet, inte bara Toblerone affären, men glömskhet att betala räkningar osv.

    Min önskan är istället att det skall vara någon helt ny stjärna, som vågar ändra på det 'gamla' och inbitna.
    Oavsett vem det blir så tror jag denne kommer att få det svårt att göra sig hörd i den allmänna villervallan under pågående mandatperiod.

     

    Blogger Per Tenggren skrev... (09 januari, 2007 10:59) : 

    Fast undrar om inte Mona tillhör klubben "Vi som gjort bort oss men står upp ändå"? Dvs sådana som snudd på blivit folkkära trots att de inledningsvis gjort bort sig, varit töntiga osv. Exempel Bert Karlsson och Alf Svensson. Inga övriga liknelser givetvis.

    /Per

     

    kommentera