Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    torsdag, november 23, 2006

    Ordförandefrågan långt ifrån avgjord

    [UPPDATERAD] Aftonbladets ledarsida har bestämt sig för att förorda Carin Jämtin som ny partiledare för socialdemokraterna. Det kommer inte direkt som någon överraskning. Redan häromdagen skrev Aftonbladets ledarskribent Nisha Besara på sin privata blogg att alla i ”nätverket-som-vill-ha-hem-Margot” vet mycket väl att Margot Wallströms nej är ett riktigt nej, men att de (vi?) går ut i medierna och ökar pressen på henne för att hoppas kunna ”tvinga” hem henne.

    Jag är själv, såvitt jag vet, inte med i något sådant nätverk – men jag har däremot som bekant här på bloggen upprepade gånger argumenterat för Margot Wallström som partiledare. Och jag ”vet” inget att än att Wallström deklarerat att hon inte kandiderar till posten. Det tolkar jag dock inte som att dörren är stängd, utan att hon inte betraktar sig som en kandidat. Hur hon skulle svara på en direkt fråga från valberedningen är ju trots allt en annan sak.

    Enligt Ekot står ett av de största socialdemokratiska partidistrikten, Stockholms arbetarekommun, bakom Carin Jämtin som partiordförande. Lustigt, jag är medlem i det distriktet och har inte hört ett ljud om att vi nominerat någon alls. Dessutom hävdar Ekot att ”även viktiga socialdemokrater i Skåne, som förra folkhälsoministern Morgan Johansson, har uttalat sig för Jämtin, liksom kommunalrådet i Göteborg Anneli Hultén”.

    Själv funderar jag nu över om den mobilisering kring de två som alltmer framstår som huvudkandidater – Margot Wallström och Carin Jämtin, kan få valberedningen att se sig om efter en kompromisskandidat. En person som i princip alla kan ställa sig bakom, som hittills inte gjort några utspel i eftervalsdebatten eller knappt ens synts till efter valet. En person som vare sig väcker starka känslor av stöd eller antipati. En person som gruppledaren för socialdemokraterna i riksdagen, Britt Bohlin Olsson.

    * * *

    Sista ordet är som sagt inte sagt. Socialdemokratiska Länstidningen Östersund skriver i dag att "det faktum att det råder osäkerhet om [Margot Wallström] har lust kan bara räknas till hennes förtjänster. De politiker som inte har något annat att leva för än nästa förtroendeuppdrag är knappast lämpliga på några högre poster."

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Ordförandefrågan långt ifrån avgjord"

     

    Anonymous Anonym skrev... (23 november, 2006 09:57) : 

    Jag fattar ärligt talat inte hur en kompromisskandidat mellan de utmärkta Wallström och Jämtin skulle se ut. Någon som suttit lite längre i riksdagen än Jämtin, men kortare än Wallström? Någon som jobbat lite grann i kommissionen och lite på OPC? Någon som är uppväxt halvt i Stockholm, halvt på landet?

    Några politiska skillnader verkar knappast finnas, så varje försök att avvika riskerar att leda till någon som inte är för marknadsekonomi, inte är EU-vän, inte är bra chef och allt annat både Wallström och Jämtin är kända för.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (23 november, 2006 10:22) : 

    Per, good point - men vad tror du annars om Britt Bohlin Olsson som just en kompromisskandidat?

     

    Anonymous Anonym skrev... (23 november, 2006 10:42) : 

    Jag har tänkt tanken på BBO, men det är nog i första hand något som kan tänkas gå hem i delar av partiet. På vilket sätt hon representerar en medelväg mellan Jämtin och Wallström är svårt att se.

     

    Anonymous Anonym skrev... (23 november, 2006 11:20) : 

    Håkan Jakobsson, liberal ledarskribent och bloggare, tar i dag upp det Jonas kallade "lösryckt citat" när jag skrev om det. :"De enda demokratiska länder som finns i världen är väl Sverige och Norge och några till", sa en av socialdemokraternas tronpretendenter, Carin Jämtin, när hon var ny som biståndsminister, och gav den naiva svenska självgodheten ett ansikte.

    Bra formulerat av Haja tycker jag. Jag vill i vart fall inte ha en statsminister med den inställningen (och formuleringsförmågan.

     

    Anonymous Anonym skrev... (23 november, 2006 12:38) : 

    Bengt o!
    Ja men det stämmer ju!
    Hade hon nämnt t.ex ockupations- och krigsangreppsländerna USA eller apartheidlandet Israel så hade hon definitivt halkat av banan!
    Och landet Danmark som vilar på ett invandrarfientligt och islamofobiskt partis stöd kan man inte kalla för en demokrati. Och de övriga länderna i västvärlden styrs mer av sexifobiska patriarker!
    Nej Jämtin är den som kan ta bort den högerinfluerade betongstämpeln på sossarna.

    Bengt Nilsson, röd gråsosse

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (23 november, 2006 13:08) : 

    Bengt O, jag vidhåller det jag skrivit förr - en klumpig formulering i en gammal intervju diskvalificerar inte Carin Jämtin i mina ögon. Sedan noterar jag f ö att DN uppmärksammat att den ansedda brittiska tidningen Economist utsett Sverige till världens mest demokratiska land...

    Bengt N, allvarligt talat - nu måste du ta och skärpa dig. Jag har ingen skyldighet att acceptera dina allt mindre sammanhängande utbrott här på min blogg. Resonera i normal samtalston och håll en vettig nivå i argumentationen, annars kommer jag börja att rutinmässigt radera allt du skriver här. Mitt tålamod har gränser.

     

    Anonymous Anonym skrev... (23 november, 2006 14:22) : 

    Sverige, Norge och 26 länder till enligt The Economist. Väldigt förutseende av Carin Jämtin tycker jag. För med globala mått mätt är 26 länder "några till".

     

    Blogger Marta Axner skrev... (23 november, 2006 16:50) : 

    Jag tror - som jag sagt tidigare - att kompromisskandidaten är Ulrica Messing. Eller som en vän med förankring i rörelsen uttryckte det: "Det kommer bli Messing. Hon är ju allas andrahandsval."

     

    Blogger Rollx skrev... (23 november, 2006 18:53) : 

    Varför pratar man inte alls, om ett delat ledarskap ? En kvinna och en man. Fördelen med detta, är att bägge könen blir representerade på detta sätt. Det fungerar väl bra hos miljöpartiet, varför skulle det inte fungera inom Socialdemokratin ?.

     

    Anonymous Anonym skrev... (24 november, 2006 10:03) : 

    @ Rollx:

    Klipp från val.se:

    S Arbetarepartiet-Socialdemokraterna, 1942625 röster

    MP Miljöpartiet de gröna, 291121 röster

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (24 november, 2006 10:14) : 

    Marta, du kan mycket väl ha rätt. I mitt senaste inlägg nämner jag också henne som tänkbar. Däremot är hon långt ifrån någon favorit hos mig. Hon imponerade inte nämnvärt i regeringen senast, och jag har inte uppfattat något vidare förtroende för henne bland partivänner. Å andra sidan så är det inte så många som är aktivt emot henne heller.

    Rollx, vi har inte alls den traditionen och det finns inte heller några sådana önskemål. Däremot kan det finnas skäl att avlasta partiordföranden genom att också ha en vice som tar ett större ansvar för det interna partiarbetet - och då ger partisekreteraren tid för det mer organisatoriska. Och om man som jag vill ha Margot Wallström som ordförande så skulle man kunna tänka sig att Britt Bohlin Olsson, Mona Sahlin eller Thomas Östros då tar rollen som vice ordförande samt gruppledare i riksdagen.

     

    Anonymous Anonym skrev... (25 november, 2006 19:51) : 

    Men Ulrica Messing aer inte naagon kompromisskandidat! Hon aer en utmaerkt kandidat. Bland maanga andra. Jag har aldrig foerstatt varfoer inte fler lyft fram henne. Bright, ung, lang minsiter erfarenhet, langvaegaere. OK hon har inte gett mig nagra minnesvaerda citat..men hon har potential.
    /UBYMIC

     

    Blogger Rollx skrev... (01 december, 2006 15:39) : 

    Jonas. Tanken verkar finnas, angående delat ledarskap. Den ligger inte i soptunnan än.

    Från Dn 061201 Citat: Göran Persson. Ett delat ledarskap i socialdemokratin, som i miljöpartiet, ska inte uteslutas. Det säger Göran Persson. De har varit framgångsrika med en kvinna och en man i ledningen, tycker han.

     

    Anonymous Anonym skrev... (13 december, 2006 11:20) : 

    Varför inte Ulrica Messing? Hon är ung och modern.

     

    kommentera