Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    onsdag, mars 21, 2007

    EU-tv är inte public service

    I en gemensam debattartikel i SvD föreslår de socialdemokratiska Europaparlamentarikerna Åsa Westlund (Sverige) och Dan Jörgensen (Danmark) att en ”alleuropeisk tv-kanal i allmänhetens tjänst” ska skapas.

    Jag är skeptisk.

    Syftet, att sprida information om människors situation i de olika EU-länderna, må vara gott – men detta känns inte som rätt väg att gå. Jag är en varm vän av såväl EU-samarbetet som public service-tanken, men kombinationen av två sinsemellan välsmakande ingredienser är dessvärre ingen garant för en god soppa.

    Trots försäkringar från de bägge artikelförfattarna om att varken politiker eller EU-institutioner ska bestämma över hur nyheter eller information förmedlas i den tilltänkta tv-kanalen, så är nog ändå risken rätt uppenbar att den skulle uppfattas som just politiskt styrd.

    SVT i Sverige dras ju som bekant med etiketten ”statstelevision”, och gissningsvis fälls liknande omdömen om danska DRK och andra länders public service-kanaler. Man kan förstås med rätta argumentera för att sådana omdömen är missvisande och orättvisa. Dock skulle en EU-finansierad tv-kanal ha rätt mycket att bevisa i form av självständighet och oberoende innan den hade någon chans att vinna medborgarnas förtroende och uppfattas som något annat än ett propagandainstrument.

    Andra skriver intressant om , , , .


    Kommentarer om "EU-tv är inte public service"

     

    Blogger Oskar skrev... (21 mars, 2007 15:54) : 

    Sällan jag håller med helt i dina slutsatser, men detta är ett sådant tillfälle! En EU kanal blir ju som du säger, omöjligtis något annat än en ren propagandakanal för just EU, då den finansieras av EU. Hunden biter knappast den hand som föder den.

    (Dock menar du tydligen att samma analys inte skulle gälla statstelevisionen i Sverige, vilket jag menar att den gör)

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (21 mars, 2007 16:02) : 

    Nja, vad jag skrev var att en sådan kanal knappast skulle uppfattas som något annat än ett propagandainstrument. Därmed inte sagt att den nödvändigtvis skulle bli ett sådant, men uppförsbacken är så brant att det är skäl nog att avstå.

     

    Blogger Oskar skrev... (21 mars, 2007 16:35) : 

    Jo den kan ju vara mer eller mindre propagandaorienterad, men den kommer nog att hela tiden gravitera mer och mer åt att säga sådant makthavare vill höra. Det är ju enda sättet de kan få ökad budget och mer pengar, alt slippa nedskärningar.

    Viss skulle IKEA, Ericsson eller något annat storföretag kunna ha en hyfsat "objektiv" tv-kanal. Men är det bara jag som ser en risk att den väljer material, inriktning i vad de undersöker, presentation, etc på ett sådant sätt att företaget och dess produkter inte missgynnas uppenbart? Precis samma sak gäller om det är en stat som finaniserar, eller en överstat!

     

    Blogger Alexander skrev... (21 mars, 2007 16:43) : 

    Privatisera hela skiten jag vill inte betala for andra manniskors tittande pa skitkanaler som SVT.

     

    Anonymous Anonym skrev... (21 mars, 2007 22:36) : 

    Nja.
    Jag kan personligen garantera att t.ex. EuroNews redaktion aer strikt oberoende.De tar absolut inte vad som helst i sina program som EU foereslaar. De goer strikt nyhetsvaerdering av som sker inom EU. Annars gaar det helt enkelt inte.

    "Many voices One vision
    EuroNews is Europe's news channel covering world news from a European perspective in a choice of seven languages. EuroNews broadcasts simultaneously in English, French, German, Italian, Portuguese, Russian and Spanish. Launched on 1st January 1993, as the first multilingual pan-European news channel, EuroNews has rapidly established itself as Europe's leading television news channel.
    Stoerst!
    Kanske inte baest dock, aennu. Men inget propaganda- instrument. Det skulle naemligen vara kontraproduktivt.
    Kolla in siffrorna paa:
    http://www.euronews.eu/feedback/en/MP_2007_Eng.pdf
    Vi ska ge Aasa och Dan en applad foer deras tankar i denna fraga.
    UBYMIC

     

    Anonymous Kalle skrev... (21 mars, 2007 22:36) : 

    Är inte alla journalister opportunister?

     

    Anonymous Joakim Edhborg skrev... (22 mars, 2007 10:26) : 

    Tanken på att använda public service för att främja Europatanken och framförallt utbyta mellan olika europeiska nationaliteter är god. Jag ser t.ex. gärna att SVT fick ett uppdrag att köpa in en viss kvot material på andra europeiska språk än svenska och engelska. Det behöver inte ens nödvändigtvis röra sig om europeiskt material (även om det gärna får finnas en kvot för det också), en brasiliansk tele-nouvella eller en afrikansk film på franska skulle också öka bredden i utbytet. Det viktigaste för att öka arbetskraftsutbudet mellan Sverige och andra europiska länder är att svenskar känner sig trygga i att leva i andra EU-länder. Där är språket och kulturen en viktig faktor och därför krävs en diversifiering av TV-utbudet.

     

    Blogger Alexander skrev... (22 mars, 2007 14:25) : 

    Att folk inte skall tvingas finansiera saker de inte vill vara med om tycks inte bekymra er sossar det minsta... Plundra och sno lite som ni vill tycks vara er melodi!

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (22 mars, 2007 16:25) : 

    Skärp dig nu, Alexander. Spy galla över socialdemokrater får du göra någonannanstans. Kom med konstruktiva inlägg eller låt bli. Fortsatta spottloskor kommer att raderas.

     

    Blogger anders hansson skrev... (22 mars, 2007 16:29) : 

    Public service är dödsdömt, inte ens Mona Sahlin har alltid betalat sin tribut till statstelevisionen.

     

    Anonymous Anonym skrev... (22 mars, 2007 21:19) : 

    Ah ! Jag gloemde att naemna the European Voice. -Saa sjaelvklar aer den.. nu aer det visserligen en tidning och inte TV...Men bara foer att visa paa att det gar att bra, oberoende journalistik om EU. Det mesta av de EU nyheter och EU analyser ni laeser i Sverige om EU, aer vad svenska journalister randat om fraaan European Voice, till svenska foerhaallanden.
    http://www.europeanvoice.com/

    Oberoende. (Aegs av Economist) Foerst. Liten, ca 70.000 prenumeranter, fler laesare, men naar manga -alla- tunga makthavare i Bryssel/inom EU.
    Public service aer helt levande och har ju visat sig ha starkt stoed bland svneska folket. Hade de ocksaa lite mer sjaelvfoetroende paa SVT skulle de inte ha saa mycket underhallning. Utan smala program. Kunskap. Det aer inte helt fel.
    UBYMIC

     

    kommentera