Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    lördag, maj 26, 2007

    Bloggen kanal för personlig profilering

    Sofia Myrevik (projektledare på Prime M2) och Désirée Maurd (produktionsledare på Prime PR) har skrivit en spaning på temat ”Bloggen som kanal för personlig profilering – ett moget media på väg mot nya former”.

    Det är en intressant läsning. De båda författarna konstaterar bland annat att bloggen ”är ett bra verktyg att positionera sig då man själv styr över innehållet”, men att kraven på en bra blogg ”har dock blivit enormt höga”. Du räcker inte med att bara fylla den med relevant innehåll, du ska också uppdatera den ofta, minst en gång om dagen, och vara så pass personlig att du är trovärdig.

    Det där med att vara personlig på sin blogg är däremot något man kan vara på väldigt många olika sätt. Jag får ibland själv kritik för att min blogg är tråkig och opersonlig. Men det kan ju faktiskt vara så att det är jag som är tråkig, och även i andra sammanhang inte väljer att måla tillvaron i svart och vitt. Mitt förhållningssätt till politik och andra samhällsfrågor är oftast resonerande och inte kategoriskt. Om det uppfattas som trist så beklagar jag, men ingen är tvingad att lyssna på mig eller läsa det jag skriver.

    Detta anknyter också till det som Prime-medarbetarna skriver om att ”Den vanliga ströskrivarbloggen försvinner och du tvingas nischa in dig på ett tydligt ämne”. Själv är jag lite osäker på om jag verkligen har just en nisch och vilken den i så fall är. Visst, jag skriver mestadels om politik. Men även en hel del om mediefrågor, en del om hiv och aids, en del om populärkulturella fenomen och en del annat mer svårdefinierat.

    Hur som helst är det en intressant spaning Prime bjuder på, och jag rekommenderar den till läsning. Fast kanske mer för ”utomstående” än aktiva bloggare. Vi som redan känner oss nöjda med de former vi bloggar i kan nog tryggt fortsätta med det så länge det känns givande. Oavsett om man betraktar sin blogg som ”en viktig arena för att bygga ditt personliga varumärke” eller ej.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Bloggen kanal för personlig profilering"

     

    Anonymous Anonym skrev... (26 maj, 2007 18:18) : 

    En sosseblogg kan per definition aldrig vara annat än tråkig, eftersom sossar per definition är tråkiga.

    Det är så eftersom sossar vill förbjuda allt och kontrollera alla. Det finns på sossebloggar aldrig några brandtal för friheter av olika slag. Sossebloggar slår sällan på stora trumman i vare sig ord, handling eller design (Erik Laakso är ett undantag), utan håller sig på säker mark (säkerhet är viktigt för sossar).

    Sossebloggande är som att blogga med cykelhjälm.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (26 maj, 2007 23:02) : 

    Blablabla... Det är mycket snack också.

     

    Blogger Daniel Andersson skrev... (27 maj, 2007 12:53) : 

    Nyktert och intelligent resonerande kring politik och publicitet fungerar visserligen utmärkt som nisch för din del.

     

    kommentera