Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    torsdag, maj 31, 2007

    Intressanta reaktioner

    I går antog riksdagen regeringens förslag om skatterabatt på hushållsnära tjänster. Därmed kommer det från 1 juli bara kosta hälften så mycket för privatpersoner att vitt anlita städhjälp eller annat hushållsarbete.

    Beslutet, och diskussionen som föregått det, har väckt starka reaktioner.

    Mitt inlägg om detta från häromdagen resulterade bland annat i att en av mina tidigare antagonister i frågan, före detta s-riksdagsmannen Bengt Silfverstrand, skrev ett eget inlägg i frågan.

    Men true to form så nämner Silfverstrand inte vem eller vilka han åsyftar när han skriver om ”vissa ’kramare’ av städjobb” eller en ”s-märkt kramare av hushållsnära tjänster”. Inte heller erbjuder han någon länk så att hans läsare själva ska kunna bilda sig en uppfattning. I stället får de lita till Silfverstrands återgivning och tolkning av verkligheten.

    När jag påpekade detta i en bloggkommentar fick jag, i vanlig ordning, oförskämdheter till svar. Detta är nu symptomatiskt för Bengt Silfverstrands debattstil och det finns inte mycket att tillägga om detta.

    En socialdemokrat som däremot skriver klokt och bra om debatten om hushållsnära tjänster är Erik Laakso. Läs också gärna vad Aftonbladets Åsa Petersen skriver om frågan. Hon och jag kommer till olika slutsatser, men hon för ett intressant resonemang.

    För ett mer klassiskt exempel på uppskruvad retorik om att ”de som redan har mycket kosing ges möjlighet att göra avdrag”, se Luciano Astudillo.

    Det är uppenbart att den här frågan fortfarande berör och upprör.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Intressanta reaktioner"

     

    Blogger Luciano Astudillo skrev... (31 maj, 2007 10:59) : 

    Uppskruvad retorik!?! Du väljer att helt bortse sammanhanget. Hoppas verkligen de som läser detta också läser hela mitt inlägg. Men Jonas, fortsätt hålla huvudet kallt du, så ska jag fortsätta vara mig själv och försöka göra vad jag kan för att vi senast 2010 får en ny regering. Politik är både analys och passion. Glöm aldrig det Jonas!

     

    Blogger Kristoffer Burstedt skrev... (31 maj, 2007 11:22) : 

    ? Inte var det väl Silfverstrand som var otrevligast i kommentarfältet på hans blogg?

    Utan att lägga mig i sakfrågan så tyckte jag nog att dina inlägg där (och inlägget här) var skrivna i en hårdare ton än hans svar.

     

    Blogger Eva-Lena Jansson skrev... (31 maj, 2007 11:47) : 

    Det stämmer Jonas att frågan upprör många av oss. Och just utifrån det faktum att borgarna väljer att lägga skattemedel på något som inte borde prioriteras. Att vi i ett sammanhang när man först röstat mot ett förslag för hårdare press på arbetslösa, för att sedan höra att förslaget med skattesubventioner på hushållsnära tjänster möts med applåder av borgerliga riksdagsledamöter, så kan jag berätta att det var många förbannade och upprörda socialdemokrater, vänsterpartister och en del miljöpartister som lämnade kammaren. Förmodligen för att vi såg frågan ur ett klass- och könsperspektiv.

     

    Blogger Wilhelm Svenselius skrev... (31 maj, 2007 12:43) : 

    Bra skrivet, Jonas. Kul att det finns minst en socialdemokrat med god portion förnufte och en sund syn på samhället!

    Tyvärr lär alla dina knäppa kompisar, typ Eva-Lena och Luciano här ovan, se till att (s) inte har nån chans att vinna valet 2010. Många i vänstern ägnar sig åt en patetisk retorik där man demonstrerar en total brist på kontakt med verkligheten, klent maskerad bakom klassiska vänsterslagord som "överheten" och "klassperspektiv".

    Keep up the good work, Jonas! (Jag har länkat till dig.)

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (31 maj, 2007 19:40) : 

    Luciano, visst - jag inser att du skrev om sakfrågan i ett större sammanhang och jag kan därmed förstå din upprördhet. Inte desto mindre så är uppenbarligen frågan om hushållsnära tjänster något som verkligen väcker starka känslor och får även vanligtvis kloka och balanserade debattörer att ta till mycket starka ordalag.

    Kristoffer, det är en tolkningsfråga. Själv tyckte jag inte att jag var i närheten av att vara så hård i tonen som Silfverstrand var och brukar vara.

    Eva-Lena, vad är det egentligen som inte borde prioriteras? Insatser för att minska efterfrågan på svartjobb? Åtgärder för att öka mängden vita jobb med schyssta arbetsvillkor, försäkringar och rätt till pension? Jag tycker som sagt inte att de borgerliga metoderna i detta var bra, men målsättningarna delar jag. Och jag har inga problem med att motivera min ståndpunkt ur klass- och könsperspektiv.

    Wilhelm, tack för stöd - men till skillnad från dig så betraktar jag definitivt inte Eva-Lena och Luciano som "knäppa". Tvärtom är de kloka och resonabla personer, men i just den här frågan så tycker de och jag olika.

     

    kommentera