Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    torsdag, juli 05, 2007

    Tunnelbaneetikett 2007

    Det är sommar, och Stockholms tunnelbanesystem fylls nu åter av människor som uppenbarligen är obekanta med stadens oskrivna regler. Eftersom jag gillar turism, men avskyr bristande respekt för sociala koder, kommer här – för tredje året i rad – en efterlängtad och uppdaterad repris, några små tips till er som besöker vår vackra huvudstad:

    1. Man kan inte dra SL-remsor genom automatspärrarna och förvänta sig att de ska öppna sig. I dessa funkar bara kort med magnetremsa. Läs mer om betalningssystem på SL:s sajt.

    2. Ta reda på var du ska innan du kommer fram till spärrvakten. Spärrvakter förväntas visserligen kunna leverera tips om trevliga utflyktsmål i Stockholm och hur du lättast tar dig dit med tunnelbana eller andra kollektiva färdmedel, men långvarigt konverserande uppskattas inte av de köande bakom dig.

    3. I rulltrapporna går man på vänster sida. Helst i rask takt. Till höger kan man stå – men hellre gå, om än i lite lugnare tempo än i vänsterfilen. Observera att denna regel även gäller horisontella rullband.

    4. När rulltrappan/rullbandet nått ända upp (eller ned) så fortsätt gå i samma färdriktning. Är du osäker på var du ska så väj omedelbart åt sidan och låt människor bakom dig passera. Stanna inte och se dig villrådigt omkring. Observera att denna regel även gäller avstigning ur hissar och tunnelbanor.

    5. Det heter ”tunnelbana”. Bara lantisar säger ”t-bana”. Försök inte heller med antika slanguttryck som ”tricken”. Vi lever inte i en 50-talsfilm.

    6. Respektera dina medtrafikanters personliga sfärer. I klartext: stå inte alltför nära. Visst, det kan vara svårt i rusningstid i en överfull tunnelbanevagn, men försök alltid att åtminstone undvika kroppskontakt. I synnerhet om du bär shorts och linne (vilket jag för övrigt inte alls rekommenderar på någon annan plats än på stranden).

    7. På tunnelbanan är det bra att hålla en låg, avslappnad profil. Dina medtrafikanter är inte potentiella nya vänner och tunnelbaneresor är inte rätt plats att försöka göra nya bekantskaper. Däremot är det förstås helt okej att fråga om vägen. Räkna dock inte med att stockholmare förstår vad du menar om du frågar om spår- eller linjenummer.

    8. På tunnelbanekartorna är de olika linjerna markerade i blått, grönt och rött. Detta har numera ingen direkt korrelation till färgen på själva tunnelbanevagnarna. Du behöver alltså inte sitta och vänta på en röd vagn för att vara säker på att tåget mot Ropsten verkligen tar dig till Ropsten.

    9. Sitt på en plats i tunnelbanan. Din väska behöver ingen egen sittplats. Och om du väljer att stå i stället för att sitta, ta av dig ryggsäcken. Okej, ganska många stockholmare följer inte den här regeln – men jag lovar att vi uppskattar dig mer om du gör det.

    10. Låt avstigande gå av tunnelbanan innan du försöker kliva på. Se även kommentaren till regel 9.

    Låt dig gärna också inspireras av Susnings ironiska råd, samt praktiska tips om tunnelbaneetikett i London.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Tunnelbaneetikett 2007"

     

    Blogger Ola J Hedin skrev... (05 juli, 2007 12:31) : 

    Min erfarenhet från Bryssel och Paris säger mig att de där reglerna är tillämpbara i de flesta större städer med lite rytm. Undantaget är punkt 1, jag har ingenstans mött ett så uppfuckat biljettsystem som i Sthlm! (Det skulle vara Göteborg då.)

    Eftersom biljettförsäljning inte sköts i spärren gäller inte heller punkt 2 fullt ut. Information om resvägar och hållplatser ges gärna, åtminstone till alla som pratar bra franska. Men om du skulle förväxla RATP/STIB med en turistbyrå och börja fråga om trevliga utflyktsmål kan du vänta dig Onda ögat. Svarar verkligen spärrvakter på sånt?

    Vad händer i Sthlm vid brott mot reglerna? I Bryssel blev stämningen tryckt men eftersom det sällan är fullt i vagnarna anpassar man sig hellre än att bråka. I Paris kan det bli hårda ordväxlingar på bussar och på RER-linjerna lite knuffar, men det mesta går att fixa med en snabb tillrättning och ett "pardon, excusez-moi". Själva metron är däremot oftast väldigt sansad.

    Punkt 5 måste så klart översättas, men i övrigt håller den. Visst finns det slanguttryck, men om du måste läsa dig till kunskap om orden kommer du aldrig kunna använda dem trovärdigt.

    Ett bra tillägg vore också hur man förhåller sig till tiggare, musikanter, alkisar och mobiltelefoner. Har dock inte hittat nån grundlösning för sådant själv. Tips?

     

    Blogger Thomas Tvivlaren skrev... (05 juli, 2007 13:52) : 

    Klockrent Jonas! Skönt att fler törs anamma "din mamma jobbar inte här"-tänket i det här "låt gå"-samhället. :)

     

    Anonymous C. L. K. Aqurette skrev... (05 juli, 2007 14:03) : 

    Sådana här regler borde man sätta upp i alla större städer inför turistsäsongen. Det som irriterar mig mest i Malmö just nu är alla norrifrån som inte begriper att det är pendeltåg som trafikerar Öresundsbron. Det är därför inte är OK att blockera hela kön i en kvart bara för att just du och din familjer ser resan till Köpenhamn som ett stort semesteräventyr. Folk har bråttom och vill komma fram för att de ska till jobbet, inte för att de vill äta glass på Tivoli.

     

    Blogger Martin Karlsson skrev... (06 juli, 2007 00:19) : 

    Hm... Jag har svårt att förstå varför det är så satans viktigt att sälja in bilden av Stockholm som en pulserande storstad. Men de stackars intet ont anande "lantisarna" fyller uppenbarligen en viktig funktion där.

    Och nu vill Malmö tydligen haka på. Vad blir det härnäst? Råd till lantisar som inte klarar av storstadspulsen i Tingsryd?

    Sveriges större städers främsta attraktivitet ligger i att de är rymliga, lugna, stillsamma och tysta. Är det så ohippt att man måste fantisera att man egentligen bor i en hektisk betongdjungel? Jag fattar faktiskt inte.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (06 juli, 2007 09:12) : 

    Ola, jag bodde själv i Bryssel ett tag och tyckte faktiskt att det var ganska avslappnat i stadens tunnelbana. Bortsett från biljettkontrollanterna som såg ut som den västtyska polisen på 80-talet med beiga skjortor, stärkta mössor och stora schäferhundar. De var rätt läskiga...

    Martin, vad jag vänder mig emot är samma sak som Aqurette tar upp; bristen på respekt för att inte alla är på semester. För de flesta i Stockholm är tunnelbanan och bussarna just färdmedel för att ta sig till och från jobbet. Turister från andra delar av landet och andra länder kan därför upplevas som ett klart irritationsmoment när de blockerar den rytm som jobbpendlare är vana vid.

     

    Blogger Martin Karlsson skrev... (06 juli, 2007 10:50) : 

    ...och denna bristande respekt yttrar sig alltså bland annat i att man använder uttryck från 50-talet? Värst vad ni är känsliga där uppe i den skandinaviska huvudstaden.

    Här kommer mina råd till stockholmare med storstadskomplex:

    1. Uppför dig inte som om du har en större rätt till staden än andra. Sådant sysslar man med i byar, inte i storstäder.

    2. Bemöt besökare från landsorten med respekt. Kom ihåg att de förmodligen är de enda människorna i världen som uppfattar dig som en hipp storstadsbo.

    3. Jämför inte Stockholm med riktiga storstäder som London, New York eller Paris. Det blir bara pinsamt. Jämför istället med liknande städer som t ex Göteborg, Oslo eller Hamburg.

     

    Anonymous Johan Johansson skrev... (07 juli, 2007 08:32) : 

    Bra artikel, Jonas. Dock heter det "ta reda på vart du ska".

    Jag tycker att tunnelbanan funkar bra. En sak vi kan lära oss frå t ex britterna är dock att kommunicera mer. Irritationsnivån sjunker om man inte bara tyst pressar sig förbi folk utan säger "ursäkta". Dessvärre uppfattas uttryck som "ursäkta" och "tack" ofta som pikar i Sverige - kan jag få sitta ner, TACK! Jmf det med engelskans please som fyller sin funktion som socialt smörjmedel på ett helt annat sätt.

    Apropå det tycker jag att det faktiskt är helt OK att ha väskan på sätet bredvid. Jag har ändrat mig på den punkten - tänkte som du förut. Men folk kan och bör faktiskt kommunicera - vill dom ha platsen är det inte värre än att dom säger till. Bevittnade ett extremfall i den genren i vintras när en äldre kvinna med barnbarn försökte ta upp en väldig massa skridskoutrustning i knät för att inte ta upp mer än ett säte - trots att vagnen var halvtom. Det tyckte jag var att vara hänsynsfull i överkant, och det sa jag också åt henne.

    Martin/ Håller helt med. Stockholm kan aldrig konkurrera med världens stora städer och ska inte heller göra det. Istället för att vara en halvdan metropolwannabe bör vi odla det vi är bäst på - det relativa lugnet, grönskan, vattnet. Att bygga skyskrapor o dyl i Stockholm skulle förstöra stadens anda totalt. Snarare bör man gå andra hållet och riva dom modernistiska byggnader som förfluar staden, som hötorgsskraporna och Plattan. Det plus att minska trafiken/gräva ner diverse trafikleder skulle försköna Stockholm ytterligare och inte minst gagna den (iofs ofta överdrivet) omhuldade turismen.

     

    Anonymous Jöns skrev... (07 juli, 2007 11:01) : 

    I Peking är allt så självklart - här finns förstås reglerna uppsatta explicit så alla ska förstå hur det funkar. Reglerna är att man ska:

    1. "Ta rulltrappan på ett civiliserat sätt", dvs stå till höger om man inte har bråttom.

    2. "Gå in i vagnen på ett civiliserat sätt", dvs inte tränga sig in eller ut.

    3. "Dra kortet på ett civiliserat sätt". Jag vet inte riktigt hur man gör detta på ett ociviliserat sätt, men civilisation kan man ju aldrig få för mycket av!

    Sedan påpekas bl.a i vagnarna att säkerhetslinjen inte är en mållinje (dvs att man går i lugn takt fram till vagnen) och att tunnelbanestationer inte är lekplatser.

     

    Anonymous Patrik Ivarsson skrev... (10 juli, 2007 16:02) : 

    ah. jag måste åka upp till sthml igen. bara för att få säga "tricken".

     

    Anonymous Nicklas Eriksson skrev... (10 juli, 2007 18:13) : 

    Jösses vad ni verkar stressade på Baksidan jämt! Som göteborgare blir man helt chockad av ert hysteriska tempo varje gång man besöker huvudstaden. Kom ner till Götet nån gång i sommar och iaktta hur man lugnt och sansat tar sig fram i staden=)

     

    Anonymous Magnus skrev... (13 juli, 2007 06:27) : 

    Aqurette: håller helt med om folk som bildar klunga (bor själv i Lund, så man har ju sett). Och folk borde ö ht fatta att man inte ställer sig 4-5 stycken och håller konklav just där andra måste förbi hela tiden; det gäller både på järnvägsstationen oxh på ICA. Möjligt att det är mobiltelefonen som gör att så många slutat läsa flödet av människor runt omrking; "om jag tar upp mobilen här så är de min privata zon även om jag står alldeles utanför en butiksdörr" Väx upp, va?

     

    kommentera