Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    tisdag, november 06, 2007

    Den nya arbetarmoralen

    Ska man skratta eller gråta? Finns det några moderater på hög nivå i politiken som gör rätt för sig, betalar skatt och arbetsgivaravgifter?

    Frågorna hopar sig när en kartläggning som nyhetsbyrån TT har gjort (och som rapporteras av bland annat DN och SvD) visar att 10 av 15 moderata statssekreterare har köpt svart arbetskraft. Det handlar om bland annat svarta pengar för städhjälp, barnflickor och målning.

    Och det stannar inte ibland moderaterna, även om den borgerliga skattekverulansen tycks vara som störst där. Av centerpartiets sju statssekreterare säger sig en ha köpt svart arbetskraft. Hos kristdemokraterna är det två och hos folkpartiet säger sig två ha betalat svart.

    Att anlita svart arbetskraft innebär inte bara att man undanhåller statskassan pengar. Man underlåter också att betala arbetsgivaravgift för dem man anlitar, alltså bland annat ålderspensionsavgift, efterlevandepensionsavgift, sjukförsäkringsavgift och arbetsskadeavgift.

    Är det detta Fredrik Reinfeldt och hans moderata kollegor menade med ”det nya arbetarpartiet”?

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Den nya arbetarmoralen"

     

    Blogger Johan Hedin skrev... (06 november, 2007 18:24) : 

    Eftersom du nu frågar så retoriskt - blir ju mnotfrågan om det öht finns NÅGON svensk person som alltid har gjort rätt för sig i alla lägen? Inga svarta pengar betlada elelr emottagna, inga fortkörningar, inga domar, osv.
    Jag tvivlar.
    Den vanliga arbetaren har troligen med all säkerhet åtminstone NÅGOT av detta på sitt samvete (vilket i så fall besvarar din fråga om att vara "arbetarparti").
    Det här håller inte Jonas. Du kan bättre än att spela med i denna typ av moralistiskt fingerpekande.
    ... så hur är det för egen del? Inget minsta lik i garderoben?

     

    Anonymous Anonym skrev... (06 november, 2007 18:37) : 

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     

    Blogger Peter skrev... (06 november, 2007 19:39) : 

    Att döma av "bekännelserna" så är den enda som riskerar att åtalas just fru Clase.

    Övrigt är småttigheter eller uråldriga händelser.

     

    Anonymous Anonym skrev... (06 november, 2007 19:48) : 

    Jag tror knappast att Clase heller riskerar åtal, den undandragna skatten är liten och hon har tagit fram det hela själv - det borde räcka för att det på sin höjd ska bli ett strafföreläggande, om ens det.

    Men visst är det märkligt med så många moderater som erkänner svartbetalning. Man kan konstatera att det bland riksdagsledamöterna var 6 sossar och 7 moderater. Och man kan konstatera att det i den förra regeringen liksom i denna fanns statsråd med bl.a. svartjobb i sin historik.

    Jag tror att man ska se detta i första hand som tecken på hur det rent allmänt ser ut med den svenska skattemoralen. Hur är det med din egen? Har du någon gång klippt håret, köpt en pizza eller åkt taxi utan att få kvitto? Köp av svarta tjänster eller inte? Vad tror du om du ska vara ärlig?

     

    Anonymous Anonym skrev... (06 november, 2007 21:46) : 

    "Finns det några moderater på hög nivå i politiken som gör rätt för sig, betalar skatt och arbetsgivaravgifter?"


    Eh... ja, jag får det till att minst fem toppmoderater/statssekreterare enligt uppgifterna i din bloggpost.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (06 november, 2007 21:59) : 

    Johan, jag tror ärligt att jag kan säga att jag aldrig medvetet anlitat svart arbetskraft. Däremot är jag väl medveten om att restauranger som som säljer en Dagens Lunch för 59:- utan kvitto eller en frisör som håller väsentligen lägre priser än sina konkurenter, sannolikt inte betalar så mycket arbetsgivaravgifter. Och det har nog hänt att jag frekenterat sådana ställen.

    Men. Jag är inte statssekreterare. Jag är inte statsråd. Jag innehar faktiskt inte enda politiskt förtroendeuppdrag utöver partiinterna + ordförandeskapet i den från socialdemokraterna fristående Socialdemokratiska pressföreningen.

    Därmed är jag inte särskilt intressant medialt sett. En eventuell skandal om mig kommer inte att påverka socialdemokratin nämnvärt. Det är därför viktigare för folk högre upp i den politiska näringskedjan att ha rent mjöl i påsen än vad det är för mig.

    Dock har jag som politiskt engagerad medborgare all rätt att uttrycka min besvikelse och förvåning över de saker som nu uppdagas.

    Det betyder inte att jag tror att mina partivänner är några änglar. Detta kommer jag att utveckla i en krönika i nästa nummer av Tidningen Broderskap.

     

    Anonymous Anonym skrev... (06 november, 2007 22:01) : 

    jag har inga som helst illusioner om att det inte skulle dyka upp socialdemokrater i en sån undersökning. Vad jag däremot fortfarande är förundrad över är att man automatiskt gör en koppling mellan skattetryck och svartjobb. Om den finns skulle jag vilja se den formuerlad annat än som ett mantra.
    Det svartjobbas mycket mer i länder med lägre skattetryck än Sverige (enligt OECD's beräkningar), om det hängde på skattetrycket borde rimligen de som har minst kvar vara de som köpte de erbjudna svarta tjänsterna, och varför är det då bara vissa tjänster som köps svart? Kostnaden för en timme byggnadsarbetare är marginell jämfört med en advokat eller läkare - så varför inte där, där de stora pengarna kan sparas???
    Dessutom ska man inte alls se bort från hur den svarta marknaden idag både organiseras och domineras av rent kriminella personer. Den där extrajobbande städerskan, som har ett vitt jobb vid sidan av, kan vi ju glömma. Idag är hon enbart anställd med svarta pengar. Etc.
    Och att man som offentlig företrädare inte gör den kopplingen, som är uppenbar för BRÅ, polisen, och justitiedepartementet, tyder på en "viss" omognad.
    (Längre utläggnig på egna bloggen)

     

    Blogger Unknown skrev... (06 november, 2007 23:48) : 

    Jag skal besöka din blogg, Calle. Min bild är nämligen att en stor del av de svarta pengaran är hyfsat vanligt folks sätt att antingen tjäna lite extra eller överhuvudtaget ha råd med något. Att människor med riktigt höga inkomster utbyttjar detta så mycket förvånar faktiskt. Att det finns en annan rent kriminell svart marknad vet jag men har inte klart för mig omfattningen.

    För övrigt tycker jag att lite svarta pengar vid några tillfällen inte diskvalificerar någon från något uppdrag.

     

    Anonymous Anonym skrev... (07 november, 2007 08:32) : 

    Hej!

    Jag är nu precis passerat 40-strecket och är således i det närmaste jämngammal med många av de, framförallt moderater, som nu avslöjats med minst sagt tveksam skettemoral.
    För egen del är jag inte det minsta förvånad, dessa personer var ju aktiva i 80- och 90-talens MUF och Moderata studentförbund där man propagerade att "skatt är stöld" och att man inte var intresserad av att betala "Såssarnas dj--la skatter".
    Sedan blev man äldre, gick in i Moderaterna (moderpartiet) men hade hade samma extrema uppfattning om skatter, TV-licens etc, samtidigt som man avskydde allt som man kallade bidrag (A-kassa, sjukersättning etc).

    Nu har man dels bytt retorik och försöker (ytterst dåligt) låta som Socialdemokraterna i sin retorik, samt dessutom hamnat i maktställning.
    Maktställning innebär en hårdare medial granskning än man upplever i opposition.
    Detta i kombination med den nya moralretoriken samt den ideologi man vuxit upp med ger bevosligen problem.

    Att man till råga på allt, framörallt Statministern, varit så bedrövlig på medial hantering av problemfrågor gör ju inte saken bättre.
    Är det någon som minns den famösa presskonferensen på Rosenbad om Tsunami-banden mitt under Borelius/Stegö-Chilò affäern, man kan ju undra varför det var så brottom och vad det hela resulterade i (samt varför det spred ett förläget fnissande blan de församlade jornalisterna en bit in på presskonferensen).

    Det enda positiva med det hela är att regering i allmänhet och regeringschefen i synnerhet uppvisar sin oförmåga att fungera underpress vilket borgar för en bättre valutgång 2010.

     

    Blogger PB skrev... (07 november, 2007 08:54) : 

    "The proper moral purpose of one's life is the pursuit of one's own happiness or "rational self-interest"
    http://en.wikipedia.org/wiki/Objectivism_(Ayn_Rand)

    "..kom hon att utveckla sin filosofi – objektivismen – i större detalj vilket resulterat i essäsamlingar som The Virtue of Selfishness, Introduction to Objectivist Epistemology, Philosophy – Who Needs It?
    http://www.timbro.se/rand/

    Utopia of Greed
    ttp://nyliberal-utopi.blogspot.com/2007/10/framtstrvande-och-modernt.html

     

    Blogger Johan Hedin skrev... (07 november, 2007 09:41) : 

    Jonas:
    Fine. Du är inte statsråd. Men det var inte heller de som du bespottar när de begick sina små synder.
    Om du nu inte anser att alla som skall bli statsråd måste ha levt hela sina liv kliniskt befriade från alla små lik i garderoben.
    Gör du det?

    Dessutom. Jag breddade frågan till alla möjliga "synder" från förr. Det råkar just nu vara drev om just svart betalning, men resten är intressant också. Du kan inte rimligen komma och påstå att svenska folket generellt och fritt från sådant?

    Om det nu är så att det finns ett folkligt och arbetaredominerat motstånd emot svarta pengar så finns det ett extremt enkelt sätt att sätta stopp för det. Det är bara att deklarera alla emottagna pengar vitt.
    Problemet löst.

     

    Blogger PB skrev... (07 november, 2007 10:23) : 

    Girighet är en dygd och att undvika att betala skatt för att finansiera parasiter som sjuka, arbetslösa och outbildade som tynger ner kapitalismens hjältar är fullkomligt moraliskt.

    Egoismens Moral!

    (Know your enemy) Och besök TIMBRO och Johan Norberg mer)

     

    Anonymous Anonym skrev... (07 november, 2007 11:08) : 

    Det skulle vara intressant att se en lika sanningsenlig undersökning utförd bland alla de hantverkare som i någon mening accepterar att betalas svart. Det är ju trots allt så att det inte är ovanligt att det faktiskt är just hantverkaren som föreslår svart betalning ("vill du ha kvitto...?"). Med tanke på den enorma brist på hantverkare som finns i Sverige idag, och att en inte obetydlig del av de som traditionellt definieras som arbetare kör både BMW och Mercedes så kan man ju undra om hetsjakten på moderater verkligen ger hela perspektivet...

     

    Anonymous Anonym skrev... (07 november, 2007 15:16) : 

    Att "alla" i Sverige svartfuskar är ju helt enkelt inte sant. Det är dessutom ologiskt.

    Möjliga fuskande Säljare - Arbetsgrupper där det finns en möjlighet att fuska svart. Hantverkare, frisörer, taxichaufförer, städare. Inte speciellt många människor. De som jobbar i ofantliga sektorn har ju t.ex. inga sådana möjligheter.

    Möjliga fuskande Köpare – Bortsett det Morian kallar ofrivilligt svartköp - dagens lunch för 59 och hårklippning - är det bara de som har ett eget hem att renovera som kan finna mening i att anställa nån svart. Och städmanikerna i jättevillor förstås. "Vanligt folk" i hyresrätter har helt enkelt ingen anledning att anställa nån svart. Eller finansiell möjlighet.

    Så varför tror borgare att "alla gör det"? Ja, det är väl själva orsaken till att man blir borgare – oförmågan att se någon annans livssituation än sin egen.

     

    Blogger Johan Hedin skrev... (07 november, 2007 15:41) : 

    Pelle:
    Du glömmer nog flera andra grupper bland dina säljare; t.ex. dagmammor (här hittar vi ju bl.a. Sahlins skattefuskande), DJs och andra inom restaurangnäringen, m.fl.

    När det gäller t.ex. dagmammor, frisörer, bilmeckare så är väl inte dessa tjänster förbehållet en lite rik klick eller?

    Din slutsats håller inte. Men med lite matematik på ditt resonameng inser man snabbt att det är nästan omöjligt att leva ett halvt liv utan att någon gång vara i kontakt med svarta pengar.

     

    Blogger Jonas N skrev... (07 november, 2007 16:27) : 

    Ja, jag hade också hoppats att Jonas Morian inte hade hemfallit åt det allra billigaste indignationsanslaget i denna post.

    Johan Hedig påtalar förtjänstfullt de logiska bristerna.

    En relevant fråga (som sätter hela denna nästan-trams diskussion i lite perspektiv) vore att fråga varje riksdagsman/kvinna, och politiskt anställd tjänsteman huruvida de aldrig har 'glömt' bort tex någon erhållen måltid då de skrivit reseräkningar, eller om de aldrig har sagt om något krognota eller taxikvitto att 'detta var nog i tjänsten' när det inte var det i strikt mening?

    Jag tror inte många ärligt kan säga att de aldrig lägligen 'råkat glömma' att redovisa någon förmån.

    Hela diskussionen är bisarr, och den speglar väl vad journalister förmår att prestera (generellt).

    Det finns mycket viktigare och mer relevanta saker att hantera i kölvattnet av detta, men media kan nog inte, och politikerna vill nog inte ...

     

    Anonymous Anonym skrev... (07 november, 2007 20:58) : 

    Nej, bisarrt är det när rika människor hävdar att de måste betala tjänster svart pga skattetrycket. Sicket extremt hyckleri. De kunde väl stå för att de är snåla, eller att det skulle vara nån slags protest a la Fria Moderata. Men skattetrycket? Snälla....

     

    Blogger Jonas N skrev... (07 november, 2007 21:57) : 

    Calle, rent nonsens:

    Folk skall inte betala för något de inte får ett skvatt för. Det har inget att göra med hur mycket folk tjänar.

    Och i sedvanlig ordning står vänstern och hoppar jämfota i sin iver att få bestämma hur, och på vad, andra borde spendera sina pengar.

    Problemet är exakt detta: Skillnaden mellan att betala svart resp vitt är ca en faktor tre-fyra. Och för detta hutlösa pålägg erhåller de inblandade i princip ingenting! Jo, de får kalla det 'lagligt' men det är också allt.

    Den som menar att det finns ett reellt val mellan svart eller vitt har inte fattat mycket. Valet är i prakiken svart eller in alls.

    Och det är det nästan oavsett privatekonomi.

     

    Blogger Johan Hedin skrev... (07 november, 2007 22:10) : 

    Calle:
    Jag tycker nog du har en liten poäng här. Men å andra sidan vet du ju inte hur "rika" dessa statråd var när de för ett bra tag sedan köpte en svart dagmamma, eller dylikt. Jag köper inte något vulgoargument om att alla moderater är rika...

    (Återigen - om nu detta är så hemskt så se då till att deklarera vitt för det man får betalt).

    Och Mona Sahlin var ju sannerligen inte fattig när hon blåste loss med försyndelser som är värre än summan av alla dessa moderata statssekreterare.

    Jag har egentligen inte lust att att plocka fram Sahlin-kortet (låt oss hellre prata politik). Men när de moraliska pekpinnarna om vad man gjorde FÖRR kommer från en Sahlin-förespråkare så känns det lite väl magstarkt.

     

    Anonymous Anonym skrev... (08 november, 2007 21:59) : 

    Lika bisarrt är att jag VET att hr Reinfeldt vid ett flertal tillfällen under året både direkt vid stormöten i riksdagsgrupp, men också i enskilda samtal med olika personer både efterfrågat, och krävt att få veta om det funnits lik i garderoben. Det var ju en del tveksamheter vid regeringstillträdet, som ni kanske minns. Och ändå dyker det nu upp nya saker. Jag tror att Fredrik är djupt besviken. Kanske inte så mycket på själva köpet av en svart tjänst, men att folk har så förtvivlat svårt att tala ur skägget.
    Och nej, det finns ingen naturlig koppling mellan högt skattetryck och stor informell ekonomisk sektor. Snarare tvärtom. I länder med högt skattetryck och utbyggd offentlig service är den informella delen mindre än i länder med lågt skattetryck.
    På enkel svenska - i länder med hög skatt jobbar man mindre svart än i länder med låg skatt. Men människor med mycket pengar tycker om att rättfärdiga sitt köp av bagatellsummor med att skylla på skattetrycket. Om skattetrycket vore problemet skulle man väl i jösse namn se sig om efter mer lönsamma branscher att betala svart i - vad är åtta timmar rörmokare mot åtta timmar advokat eller reklamman?
    Fast det kanske man gör - det vore intressant att få höra.

     

    kommentera