Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    söndag, november 18, 2007

    En sjaskig politik- och pr-såpa

    Som en del kanske noterat så har jag inte bloggat på ett tag. Det finns flera förklaringar till det, men det har också gett mig lite tillfälle att tänka efter.

    En sak jag funderat en del över är samspelet mellan politik och pr. Bakgrunden är förstås det uppmärksammade filmklipp som snurrat omkring på nätet, på sistone mestadels på borgerliga bloggar.

    Jag är knappast rätt person att svara på vad som är sant eller inte i radioprogrammet Mediernas inslag om historien. Jag erkänner villigt att jag har vänskapsband till flera personer som jobbar på Prime PR och har även i egenskap av sossebloggare gästat arrangemang som ordnats av byrån.

    I mina ögon är det inget märkligt att pr-byråer odlar kontakter med människor som man betraktar som relevanta opinionsbildare, må det sedan vara journalister på traditionella medier, bloggare, politiker eller andra. Ansvaret för att hålla på integriteten ligger snarare hos dem – oss – som låter sig bjudas in till sådana här arrangemang. Huruvida vår trovärdighet skadas får andra bedöma.

    Men likväl som jag aldrig bloggar om mitt jobb så borde en som framstående pr-konsult inom det område som kallas public affairs nog ha tänkt sig för innan han från sin jobbadress skickade ut något till borgerliga bloggare, journalister och andra vänner, som med all rätt kunde uppfattas som ett politiskt motspinn, i syfte att ta udden av den så kallade Schenströmaffären.

    Återigen, jag vet inte vad som är sant eller inte i den här historien. Kanske var det just ett oskyldigt försök från en borgerligt sinnad person att påminna sina likaledes borgerligt sinnade kompisar om att Mona Sahlin kanske inte var rätt person att sätta sig på moraliskt höga hästar. Eller kanske så finns det en krets av borgerligt sinnade duktiga politiska kommunikatörer som på uppdrag av någon eller utifrån eget engagemang då och då får för sig att agera spinndoktorer för den svenska borgerligheten. Jag har verkligen ingen aning.

    Däremot bidrar sannolikt den här historien till att ytterligare solka bilden av politiken och pr-branschen, som framstår sjaskiga verksamheter. Är vi verkligen betjänta av ett klimat där negativ rapportering om det ena politiska blocket ska mötas med torpedattacker mot det andra?

    Jag tror verkligen politiken och kommunikationsbranschen har mycket att lära av varandra, och det är sannolikt bra för närings- och det övriga samhällslivet att människor kan röra sig mellan dessa världar. Men då krävs det att man alltid är på det klara med – och tydlig utåt – vilken roll man har i olika sammanhang. Vad man gör som politiskt engagerad är en sak. Det man gör från sin arbetsplats e-postkonto är något annat.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "En sjaskig politik- och pr-såpa"

     

    Anonymous Leffe Nilsson skrev... (18 november, 2007 21:19) : 

    Samtidigt är det i det aktuella fallet helt desarmerat av Isobel, genom att hon redovisade detta eventuella motspinnsförsök öppet.

    Den fråga man däremot ställer sig är ju hur många spinn och motspinn som använder sig av bloggare på detta sätt - vilka är "köpta" och vilka är det inte?

    Frågan är ju lika relevant för s.k. medborgajournalister som för dem som skriver i riktiga tidningar.

     

    Anonymous Erik skrev... (18 november, 2007 22:45) : 

    Maria Rankka Chef TIMBRO
    Tidigare delägare i Prime PR och medarbetare till Carl Bildt.
    http://www.timbro.se/ShowSpokesperson.aspx?ID=7

     

    Anonymous Erik skrev... (18 november, 2007 22:56) : 

    Mer;
    Across Europe, funders like Pfizer and Exxon Mobil are directing increasing sums to fund more US-style pro-corporate 'think tanks'; they are relatively cheap to fund, and 'wonk-slotting' - setting friendly experts up with companies - is an open secret.

    Sensing a lucrative business opportunity, PR consultancy Market House International (MHI) have recruited around 130 free-market European think tanks
    http://www.corporatewatch.org/?lid=2187


    Over the last few years, the EU capital Brussels has experienced a huge growth in the number of new think tanks seeking to influence the EU's political debate. A large number of these new players advocate radical "free market" ideology. The turn to the right in European politics over the last few years has boosted the self-confidence of think tanks in Europe who promote radical versions of laissez-faire capitalism.
    http://www.corporateeurope.org/stockholmnetwork.html

    Stockholm Network Sweden
    http://www.stockholm-network.org/network/details.php?id=9

    Stockholm Network Europe
    http://www.stockholm-network.org/network/details.php

     

    Anonymous Erik skrev... (20 november, 2007 10:44) : 

    Mer;

    "We recently became aware of a December 2005 entry on Lene Johansen's blog claiming SpinWatch is “run” and funded by the Center for Media and Democracy (CMD). Johansen, an arts and journalism graduate, is the Director of US Operations for Swedish think tank Eudoxa and writes editorial content for Tech Central Station — a website whose funders, past and present, include AT&T, NASDAQ, McDonald’s, Microsoft and Exxon Mobil."

    Eudoxa’s Website says: “Our mission is not to influence the current agenda, as that has already been set by intellectuals more than a decade ago. Our work is to influence tomorrow's agenda.

    “We have identified several emerging technologies that will have a profound influence on our society, the way we perceive humanity and the way we live our lives in a few years time. Our mission is to look at these technologies from our free-market, dynamist perspective and put them into a political, cultural and historical context.”

    "Eudoxa is active in several other areas including, eliminating tariffs on pharmaceuticals, biotechnology, nanotechnology, climate, environment, intellectual property and health care policy. They are closely linked to the International Policy Network and Stockholm Network.

    Both of these networks promote a pro-corporate, free-market ideology and work to influence public opinion via conferences, seminars, books and the print and broadcast media."

    http://www.spinwatch.org/content/view/266/8/

     

    Anonymous Erik skrev... (20 november, 2007 11:03) : 

    Ännu mer;

    THE STATE OF THE UNION:
    MARKET-ORIENTED REFORM IN THE EU IN 2004
    EXECUTIVE SUMMARY

    http://www.causaliberal.net/outros/Executive%20Summary.htm

     

    Anonymous Erik skrev... (20 november, 2007 22:41) : 

    A Coup d'Etat in Sweden?

    "The end of the Welfare State as we know it, is near."

    http://www.workforall.org

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (21 november, 2007 07:13) : 

    Erik, det räcker nu. Du är välkommen att skriva relevanta egna kommentarer, men det här är ingen anslagstavla för länkar.

     

    Anonymous Erik skrev... (21 november, 2007 19:40) : 

    Jag trodde du var intresserad av att big oil och big pharma finansierar ett massivt europeiskt nätverk av nyliberala tankesmedjor startad av en JOURNALIST Helen Disney.

    Dagligen publicerar TIMBRO, EUDOXA, RATIO och CAPTUS betald nyliberal propaganda på svenska dagstidningar och jobbar tillsammans med just PR firmor som PRIME PR.

    Johan Norberg är fellow på CATO som är finansierad av KOCH oil och så vidare.

    Och är inte du intresserad av detta så är jag säker på att många andra gärna vill veta var all denna privatiserings och antiväxthuseffekt propaganda kommer ifrån.

    Men jag ska sluta göra det här...

     

    kommentera