Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    torsdag, november 08, 2007

    Fegt av SVT

    Jag ser i Dagens Media att SVT efter skolmasssakern i Finland valt att lyfta bort filmen Elephant ur kvällens tablå.

    Filmen, av Gus Van Sant, blev mycket uppmärksammad när den kom 2003 och skildrar på ett starkt och realistiskt sätt tragedin på Columbine High School i Colorado.

    Hade inte filmen varit planerad att sändas i kväll så borde det ha legat SVT nära till hands att försöka få in den i tablån snarast möjligt, just på grund av gårdagens händelser. Nu om någonsin kan det vara lämpligt att med hjälp av film och andra program hjälpa människor att förstå och bearbeta tragedier som Jonesboro, Columbine, Erfurt, Virginia Tech – och nu Jokela i Tusby, för att bara nämna några uppmärksammade fall av dödliga skottdramer på skolor de senaste åren.

    Andra skriver intressant om , , , .


    Kommentarer om "Fegt av SVT"

     

    Anonymous Anonym skrev... (08 november, 2007 14:33) : 

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (08 november, 2007 15:03) : 

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn.

     

    Anonymous Anonym skrev... (08 november, 2007 15:41) : 

    Hej Jonas

    Jag tycker inte att det var fegt.
    Sedan säg början av 1980-talet är barn och ungdomar bombarderade med förhärligande av våld i filmer och spel. Barn och unga härmar under sin uppväxt och får inspiration av hur de ser andra bete sig!!! Det finns ungdomar med dålig självkänsla eller för mycket testosteron? som kan få en kick av att se andra vara skrämda.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (08 november, 2007 18:06) : 

    Klara,

    För det första är jag ytterst tveksam till sambandet mellan å ena sidan våldsamma filmer och spel och å andra sidan våldsdåd bland unga. Ingen statistik jag sett har visat på något sådant samband.

    För det andra är "Elephant" långt ifrån någon hjärndöd dussinaction. Det är en välgjord, eftertänksam film som förefaller ha ambitionen att tränga in i resonemangen hos såväl gärningsmän och offer som åskådare.

     

    Anonymous Anonym skrev... (08 november, 2007 20:19) : 

    Om du sett filmen vet du att den är otroligt stark, obevekligt smärtsam. Lite för stark att visa såhär dagen efter, i min mening. Så jag tycker det är bra av SVT att stryka den. Och varför inte visa den om några veckor istället, för att ändå hålla debatten igång (just så att det inte blir glömt) UTAN att för den skull så här snart skapa ännu mer ångest hos folk i chocktillstånd.

     

    Anonymous Anonym skrev... (08 november, 2007 20:21) : 

    PS. Såg att SVT tänker vänta med att visa filmen, och det kommer inte att ske i år. SYND och ett sämre beslut tror jag, men BRA beslut att inte visa den just ikväll ändå.

     

    Blogger Gun Svensson skrev... (08 november, 2007 20:33) : 

    Eftersom våldverkaren var en psykiskt störd person, som triggas av den uppmärksamhet som dådet skapar, är det klokt av ansvarsfulla massmedia att man visar måttfullhet i nyhetsrapporteringen. Risken finns annars att man triggar igång flera psykiskt störda personer. Men vi andra kan inte frånhända oss ansvaret för att dessa människor inte får den kärlek och omsorg som de behöver.

     

    Anonymous Anonym skrev... (09 november, 2007 19:02) : 

    Jonas

    Bara för att man inte visat ett samband mellan film och ungdomsvåld betyder det inte att det inte finns.
    På 50-talet lekte pojkar cowboys och indianer. Varifrån kom den leken tror du? Barn blir mycket påverkade av vad de ser. I början på 80-talet såg jag våldsamma teckningar gjorda av 6-7-åringar föreställande stridande människor där sparkar mot huvuden var vanliga - ja sparkar överhuvudtaget var rikligt förekommande. Varifrån hade de påverkats tror du? Likaså förekom många vapen på dessa teckningar -pistoler och knivar. Bilderna var utförda av två övre medelklassbarn....vars högutbildade föräldrar bara skrattade och satte upp teckningarna med orden - ja se pojkar...
    Vi vet att barn och ungdomar är lättpåverkade och ändå låter vi dem se alltmer förråande filmer och spel. Alla barn och ungdomar blir påverkade av bilder och inte bara psykiskt instabila! Många barn blir dessutom osäkra och rädda av våld de ser och hör talas om. På 80-talet hade tonåriga pojkar knivar i stövlarna för att våga åka in till city! Hur det är nu vet jag inte men jag tror att det konstaterats att den psykiska hälsan bland barn och ungdomar aldrig har varit sämre än nu.
    Vi vuxna måste våga se de samband som finns och inte överlåta till någon självförverkligande akademiker att lägga beslag på frågeställningen eller att försöka besvara dem utifrån ett enkelspårigt betraktelsesätt dvs. med felaktig metod.

     

    Anonymous Anonym skrev... (26 november, 2007 15:29) : 

    Det är inte så svårt att förstå varför vissa av dessa dåd har skett. Tänk dig själv att du blir torterad i nio år i sträck, vilket sinnestillstånd är man i då? Om man lika gärna är så illa däran att man tänker ta livet av sig varför inte ta med sig några av sina plågoandar i graven. Det är vad jag tror att detta handlar om, mobbing. Det har inte så mycket att göra med våldsförhärligande filmer eller spel, snarare sammanträffanden och att det finns tillgång på vapen. Kanske skulle det hjälpa om vuxna faktiskt brydde sig och tog mobbningen på allvar och framför allt STRAFFADE de som mobbar istället för att straffa offret. Jag var själv mobbad i ca 12 år och försökte ta mitt liv flera gånger, tanken slog mig många gånger att faktiskt genomföra något i den där stilen mot mina plågoandar men jag genomförde det aldrig, jag hade trots allt några spärrar kvar, hur många kan säga detsamma efter 12 års tortyr?

    Idag mår jag alldeles utmärkt, jag är en stabil social utåtriktad människa med starkt psyke. Jag önskar inte så här i efterhand att jag aldrig hade råkat ut för det som skedde, det har format mig till den jag är, men jag skulle inte önska det på min värsta fiende.

     

    Anonymous Anonym skrev... (26 november, 2007 15:32) : 

    P.s det finns en film som heter nåt i stil med "bang, you´re dead" (kommer inte ihåg exakta titeln) som handlar om det jag just skrev. Mycket sevärd, den baserar sig på en verklig händelse.

     

    Blogger Gun Svensson skrev... (26 november, 2007 22:36) : 

    Jag tror att mind har en teori som håller. Mobbning är något mycket kränkande för den som råkar illa ut och de blir inte bättre av att många vuxna anser att den som blir mobbad har del i det som sker. Men, hur den mobbade än är som person har ingen, säger ingen, rätt att mobba personen ifråga. Jag hoppas att skolor idag har bättre beredskap att hantera mobbare, som visar att det är deras på mindervärdighetskänslor baserade självhävdelsebehov som går ut över den som avviker från "normen" på något sätt.

     

    kommentera