Mycket floskler i skoldebatten
På presidiets bord här på socialdemokraternas Framtidsdagar står en svart låda som används för att hålla koll på att talarna håller sig till talartiden (för närvarande 2 minuter). Den borde kompletteras med en floskelmätare som pep högt varje gång någon orerade om ”barnens perspektiv”, ”en spjutspets mot framtiden” eller ”lusten till lärande”. Få områden lockar igång just floskelspottandet hos politiskt aktiva som just skolan. Förslaget till uttalande om ”Ny inriktning för skolpolitiken – för kunskap, respekt och lust att lära” är inget undantag. Därmed inte sagt att dokumentet, betecknat som ”förtroenderådets inriktningsbeslut”, saknar politisk substans. Här slås det fast att den svenska skolan har problem, att socialdemokraterna är beredda ”att sluta överenskommelser om införande av nationella prov var tredje år i grundskolan”, att det viktigaste inte är ”skolans driftsformer och huvudmannaskap”, att friskolor ”måste kunna starta och verka på samma villkor som kommunala skolor”, och att alla lärare ”ska vara utbildade, kompetenta och behöriga”. I betygsfrågan – som fått en hel del uppmärksamhet medialt – sägs att socialdemokraterna är beredda ”att sluta en överenskommelse om betyg tidigare än i dag”, under förutsättning att barnen under de första skolåren ”inte ska behöva utsättas för betyg eller betygsliknande omdömen”. Detta har beskrivits som att Mona Sahlin vill ha fria händer i frågan. Det känns inte rättvisande. Av det jag uppfattat av debatten här så förefaller enigheten om att ompröva bland annat synen på betyg i skolan vara tämligen stor. Man verkar också vara beredd att ge partiledningen långtgående handlingsutrymme. Andra skriver intressant om politik, socialdemokraterna, Framtidsdagarna, skolan. |
Kommentarer om "Mycket floskler i skoldebatten"
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Det är synd att Socialdemokraterna väljer att adoptera regeringen syn på skolpolitiken istället för att markera den socialistiska hållningen i skolpolitiken och stärka en utbildning som är av likvärdig kvalité till alla.
Håller helt med. Det är tragiskt, en kapitulation.
Flosklerna står de socialdemokrater för som inte begriper att tidig utvärdering är viktig för att eleven ska ha en chans att rätta till eventuella brister i färdigheter och fylla upp kunskapsluckor. Skolans låt-gå-metod är förödande för alla och inkonsekvent. De som skriker sig hesa om sorteringsskola kan väl studera ämnet idrott där fysiskt starka elever ofta favoriseras. Många elever vill dessutom bli stjärnor av olika slag där rent fysiska företräden krävs. Tala om sortering!! Och floskler är att med näbbar och klor försvara den sammanhållna klassen. Varför får då barn som flyttat med sina föräldrar inga extra resurser???
Nuvarande skola präglas av inkonsekvens och kunskapsförakt och tar inte hänsyn till de enskilda eleverna. Gjorde man det skulle elever som har IG få läsa upp betyget och elever som har många IG få möjligheten att gå om liksom de elever vars studieintresse vaknat sent och som vill skaffa sig gedignare kunskaper.
Hej Jonas! Det är ett tänkvärt inlägg, inte minst som Mona Sahlin i går sa att hon kan tänka sig att gå med på Alliansens betygsskala och tidigare betyg.
Om Du inte minns mig så var jag den kille vars text du fick ge kritik på under den politiska skribentkursen på Bommersvik. Jag skriver själv blogg under det centrala s-info paraplyet men har börjat bryta mig lös och skapat en ny blogg på; http://enander.wordpress.com
Ha det så bra Jonas, hälsningar Robin Enander.
Min pappa tillhör en generation som fick betyg från första klass, han verkar inte ha lidit av det.
Tillhör dagens generation barn och ungdomar en oerhört vek generation? Att utvärderas är ju något som sker under hela arbetslivet, lika bra att ungarna lär sig fort som attan. Det funkar inte att supa och åka moppe hela kvällarna istället för att göra läxor.
Detta handlar mest om anpasslighet och brist på egna visioner. Trots allt så är 9 av 10 föräldrar nöjda med hur skolan fungerar, enligt undersökningen från lärarförbundet.
http://www.lararforbundet.se/web/ws.nsf/documents/0022DB21?OpenDocument&menuid=00326A1C
Jag har själv 3 barn som går och nyligen har gått i grundskolan och kan inte annat än intyga att jag inte upplevt några större problem med skolan, i vart fall inga som löses med mera betyg och hårdare krav.
Jag är - vilket jag försökt redogöra för tidigare - ingen större vän av omsvängningen av den socialdemokratiska skolpolitiken. Men jag skulle inte vilja kalla det för kapitulation. I stället handlar det om att hitta former för en modern s-märkt skolpolitik som kan vinna våra väljares stöd. Det hade vi inte senast.
Robin, tack för tipset!