Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    torsdag, november 22, 2007

    Multimediala bloggsatsningar

    Då och då medverkar jag som bekant på tidningens VK:s ledarsida där jag kommenterar politiska händelser i veckan som gått.

    VK:s politiske chefredaktör Ola Nordebo har på tidningens sajt en egen blogg där han nu testar ett nytt medieformat; en radiokrönika.

    Men även på annat håll görs det experiment med ”nya” medieformer på bloggar. En sådan kommer jag inom kort själv att medverka i.

    Socialdemokraterna har en tid haft en egen kanal på videosajten YouTube där man lagt upp olika typer av material. Kvaliteten på detta har varierat kraftigt, och det största problemet med det har varit att det inte lockat till spridning. Själva poängen med att lägga upp den här typen av klipp är ju att människor ska vilja se dem; mejla länkar till vänner eller lägga upp klippen på sina egna bloggar.

    Nu tar socialdemokraterna till ett nytt grepp. Man ber två socialdemokratiska bloggare – undertecknad och Nina Unesi – att agera studioreportrar och utfrågare av ledande socialdemokratiska profiler i korta, professionellt producerade inslag som sedan läggs ut på YouTube och förhoppningsvis får större spridning.

    Och här kommer den stora grejen: ni, kära läsare, har chansen att skicka in frågor som vi kan ställa.

    Det första programmet spelas in den 20 december och läggs samma dag ut på nätet. Än så länge får ni ge er till tåls med vem som blir min och Ninas första gäst, så specifika frågor om hans eller hennes politiska profilområde får ni vänta med ett tag.

    Jag kan bara tala för mig själv när jag säger att det här ska bli jätteintressant. Vi får inte en spänn för det här, och det socialdemokratiska partiet lägger sig inte i hur jag och Nina lägger upp programmet eller vad vi ställer för frågor. Vi har med andra ord full journalistisk frihet. Men jag välkomnar – och räknar med – er hjälp att ställa bra frågor.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Multimediala bloggsatsningar"

     

    Blogger Unknown skrev... (22 november, 2007 11:14) : 

    Riktigt kul idé om än lite för seriös. Vad jag menar med det är att jag tror att sånt som blir populärt på YouTube, som jag vill se, Som jag lägger upp, tipsar om är sådant som är riktigt roligt (alltså driver med någon företeelse) eller både roligt och angeläget (alltså driver med något samtidigt som det innehåller något budskap). Det senare kan ju ha karaktären av fejkade nyhetssändningar, ihopklippning av uttalande som avslöjar etc.

    Det jag inte kollar särskilt mycket på är sådant som vi tenderar att producera, tal, intervjuer. Ett bra exempel på när man lyckas är t.ex. den MadTV-film jag la upp igår http://www.youtube.com/watch?v=rw2nkoGLhrE där maN å ena sidan driver med den lite kultartade stilen kring Steve Jobs samtidigt som det faktiskt landar i USAs politik rörande IRak och Iran och kanske kan sägas handl amer om George Bush.

     

    Anonymous Anonym skrev... (22 november, 2007 14:03) : 

    Om vi förutsätter att det inte handlar om att få s-politiker att tappa byxorna tror jag mycket på att presentera okända/lite uppmärksammande fakta, och be om en kommentar. Det kan dels ge spontanitet, ibland komisk, dels ge tittarna en aha-upplevelse.
    Kolla ca 1,5 minuter in i denna denna presentation
    http://www.ted.com/talks/view/id/92
    (som är väl värd att se hela). Om du kan kontruera den här typen av frågor, och ställa dem i vänlig ton, kan det bli början på viktiga samtal om våra politiska prioriteringar.

     

    Blogger Johan Hedin skrev... (23 november, 2007 10:12) : 

    Det är ju nästan omöjligt att komma med tips innan man vet vem som skall utfrågas, men...
    Jag skulle generellt vilja se frågor relaterade till socialdemokratiska partier i andra länder (gärna med av er framrotade exempel). Har de några förebilder av dessa? Något svensk socialdemokrati kan lära av dem? Goda/dåliga exempel? m.m.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (24 november, 2007 16:20) : 

    Peter, visst - jag håller med om att det skulle behöva produceras mer lättsamt material. Också. Samtidigt tror jag också detta kan få lite spridning, även utanför kretsen av oss redan frälsta. Det blir dock ett tufft ansvar som vilar mina och Ninas späda axlar :-)

    Lars, tack för bra tips. Där fanns det onekligen en del att inspireras av. Vi får väl se hur långt vi når...

    Johan, inser det. Men ge dig till tåls lite till så kommer jag avslöja vår första gäst. Tills dess så tar jag gärna till mig din första fråga - keep 'em coming.

     

    Blogger Unknown skrev... (24 november, 2007 18:00) : 

    Jag funderar och funderar. Både du och Nina har ju någon slags relation till journalism/ledarskriverier vid sidan av ert bloggande (eller är det tvärtom?). Är ni valda utifrån den bakgrunden och kan ni i så fall bidra till att bättre frågor ställs, mer öppenhjärtliga samtal föds?

    Vad jag far efter är att det visserligen har betydelse vilka frågor ni ställer men - för att det skall bli något att sprida - långt viktigare är i vilken anda, hur själva samtalet utvecklas, vad den hemlige gästen förmås och/eller förmår säga.

    Attraktionen kommer därför att ligga lika mycket i urvalet av personer som vad de faktiskt säger. Om man lite förenklat säger att målgruppen för YouTube är (varför kör man inte med podsändningar förresten) upp till 35 så blir ju frågan vad som kan tänkas intressera, vara värt att försöka intressera dem för.

    Jag tror faktiskt att det enda är visioner. Det som saknas i det politiska livet är visioner. Det som folk saknar är en bild av den socialdemokratiska visionen - alltså varthän vill vi att samhällsutvecklingen skall röra sig. Alltså försök fånga personer som kan artikulera visionen/rna och fokusera på dem.

     

    kommentera