Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    torsdag, december 13, 2007

    Bloggarna och politiken

    I morse hade moderaternas partisekreterare Per Schlingmann bjudit in mig och – utgår jag från – ett antal andra bloggare till julfrukost ”för en diskussion kring nuläget och moderaternas planer inför 2008”.

    Jag hade dessvärre ingen möjlighet att delta, men jag uppskattar initiativet.

    Faktum är att jag får en hel del sådana här inbjudningar från organisationer och företag som ser bloggare som potentiella budskapsbärare. Det är antagligen en klok strategi. Det kostar dem ganska lite, men kan ge relativt hög utdelning.

    Jag noterar att min egen partisekreterare Marita Ulvskog så vitt jag vet aldrig inbjudit till något liknande. Inte heller har hon svarat på några av de propåer jag och andra sossar skickat om idéer hur socialdemokratin skulle kunna jobba mer aktivt med opinionsbildningen. Det senare är ett ämne som borde ligga Ulvskog varmt om hjärtat då hon leder partiets interna mediepolitiska arbetsgrupp – som hittills inte levererat någonting alls.

    Därmed inte sagt att det socialdemokratiska partiet är overksamt inom nya medier. Tvärtom tycker jag att man det senaste året varit ordentligt på hugget och verkligen satsat på att lyfta fram socialdemokratiska bloggare. Jag vill till exempel påminna om att jag själv och Nina Unesi på torsdag den 20 december fått äran att leda en webbsänd utfrågning av partiets utrikespolitiske talesman Jan Eliasson.

    Det vore dock roligt om Marit Ulvskog skulle visa upp någon typ av intresse för hur nya medier och alternativa avsändare skulle kunna utnyttjas bättre för att nå ut med socialdemokratisk politik.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Bloggarna och politiken"

     

    Anonymous Anonym skrev... (13 december, 2007 17:22) : 

    Marita borde avgå!!! Hon är en belastning för partiet.

     

    Anonymous Anonym skrev... (13 december, 2007 17:22) : 

    Marita borde avgå!!! Hon är en belastning för partiet.

     

    Anonymous Anonym skrev... (14 december, 2007 19:07) : 

    Delar inte din åsikt Klara. Marita är alltid vass och kvicktänkt i sina kommentarer. Hon är också en lysande inspiriatör när hon håller tal. Så det vore en stor förlust för partiet tycker jag.

     

    Anonymous Anonym skrev... (15 december, 2007 23:17) : 

    pia-lena andersson
    Vilka delar av partiet får tillfälle att höra Ulvskog?
    Jag har läst en del av vad hon skrivit och det var tyvärr inga intelligenta eller slagkraftiga formuleringar
    Om hon dessutom nu är så självfullkomlig att hon inte svarar engagerade människor borde hon ge plats för någon som har ett genuint intresse för framtidsfrågor och en tydligare och mer publik framtoning än vad hon själv kan prestera
    När var hon utanför Stockholm sist? Vilka socialdemokrater byter hon åsikter med? Mona Sahlin skulle behöva ett bollplank värt namnet och motstånd för att utvecklas och jag tvivlar på att Ulvskog varken kan vara det ena eller ge det andra
    SAP behöver frisk luft för att kvickna till och dessvärre tvivlar jag på att Ulvskog ens har förstånd att öppna fönstret

     

    Anonymous Anonym skrev... (15 december, 2007 23:20) : 

    pia-lena andersson forts.
    Vill du ha en partisekreterare som ser ut och låter som en buktalardocka när hon blir intervjuad? Det vill inte jag.

     

    Blogger Thomas Tvivlaren skrev... (02 januari, 2008 10:37) : 

    Bra påpekat Jonas! Vänsterblocket och då i synnerhet (s) har en hel del att jobba med vad gäller "den nya tiden" och då menar jag helheten och inte bara i opinions- och kommunikationssyfte. I ärlighetens namn så är det väl egentligen inte så bra ställt med detsamma för högerblocket heller, däremot så är det väldigt många på högerflanken som inte nödvändigtvis är partipolitiskt knutna men däremot ideologiskt knutna till högersidan som är tongivande eller dominerande vad gäller informationseran och dess viktiga frågor som personlig integritet, övervakningssamhället etc.

     

    kommentera