Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    fredag, december 21, 2007

    Sagor och sanningar i juletid

    [UPPDATERAD] I dagens morgontidning såg jag en ny annons från Svenskt Näringsliv, denna gång en variant av den klassiska sagan om den lilla hönan.

    Den här gången går man till angrepp på skatter och solidarisk fördelningspolitik.

    Jag skrev nyligen en krönika till tidningen Broderskap om Svenskt Näringslivs tidigare sagolika annonser och som publicerades i veckans nummer av tidningen. Dessvärre verkar den inte ligga uppe på nätet än, varför jag lägger ut den i sin helhet här i stället.

    * * *

    Jag vet inte hur det är med er, men själv kan jag tycka att julhandelsstressen är lite påträngande ibland. Inte minst på shoppinggator tar det dagar som dessa orimligt lång tid att ta sig fram i trängseln.

    Upp-poppade versioner av julsånger dånar från var och varannan affär man passerar och tomtar, snögubbar och renar dominerar synfältet varhelst man vänder sig. I centrum för december står handeln. Och det går bra för handeln, meddelar dess branschorganisation Svensk Handel. Faktum är att man är inne på sitt elfte år av ständig tillväxt. Förväntningarna på årets sista månad är en fortsatt positiv utveckling.

    Men för vissa så är tydligen den intensiva kommersen kring jul inte nog.

    Under julhandelns mest intensiva period fann Svenskt Näringsliv det påkallat att gå ut med en stor kampanj där man ironiserade över och varnade för dem som hade fräckheten att ifrågasätta konsumtionshysterin.

    Det gjordes dessutom i form av en julsaga, i vilken en liten gumma som sett fram emot julen då hon tänkt handla klappar åt nära och kära kom på andra tankar efter att ha läst en kultursida i en tidning där ”några arga tanter och farbröder” skrivit att julen var fel eftersom människor bara handlade hela tiden. Gumman i sagan handlade därför mindre och fick då ”en jättetråkig jul” – samtidigt som gubben som drev stadens affär fick stänga eftersom ingen längre ville handla av honom.

    Själv tror jag att Svenskt Näringslivs kampanj är medvetet naiv, i syfte att starta en debatt där de får chansen att presentera mer begåvade argument för varför de tycker att konsumtion är positivt. Men det verkar som om intresseorganisationens kommunikationsstrateger underskattade hur provocerade människor skulle bli av att man i sagoform drev med dem som ifrågasatt julhandeln. Att Svenskt Näringsliv dessutom framstod som alldeles tondöv i klimatdebatten – som ju i allra högsta grad handlar om våra konsumtionsvanor – stärkte antagligen inte deras trovärdighet.

    Vid toppmötet på Bali nyligen kom man fram till en överenskommelse som innebär startskottet för ett nytt internationellt klimatavtal. Och då målet är att minska mängden växthusgasutsläpp är det inte otroligt att flyget kommer att beläggas med nya skatter, alternativt omfattas av systemet med utsläppsrätter. I alla händelser kommer detta att få stor betydelse för handeln. I ljuset av detta framstår Svenskt Näringslivs sagor som ett avancerat försök att stoppa huvudet i sanden.

    Men man nöjde sig inte heller med detta tema. I en annan annons går man i sagoform till angrepp mot arbetsrätten och i en tredje ställer man sig oförstående till hur någon kan ifrågasätta aktieutdelning framför nyinvesteringar eller löneökningar.

    Det är så att man häpnar över hur snett näringslivslobbyisterna lyckas hamna i debatten. Samtidigt som den borgerliga regeringens opinionssiffror fortsätter rasa – efter en impopulär sänkning av a-kassan och urholkning av arbetstryggheten bakvägen – så försöker nu alltså Svenskt Näringsliv vinna gehör för slopade turordningsregler och att företagare ska berika aktieägare, snarare än att satsa på sina anställda. Hade det inte varit så cyniskt och korkat så hade jag nästan blivit imponerad över bristen på respekt för det politiskt korrekta.

    * * *

    PS: Missa inte Katrine Kielos kommentar till Svenskt Näringslivs julsagor i Dagens Arena.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Sagor och sanningar i juletid"

     

    Anonymous simon j skrev... (21 december, 2007 10:47) : 

    Ja det är ju en ständig debatt det där, inom reklamen. Om "bra kommunikation" definieras enbart av resultatet, eller om man vill ha lite verkshöjd på kommunicerandet också.

    Jag tycker själv att det är betydligt högre verkshöjd på sagan om hönan, än på sagan om gumman. Den första gjorde mig bara förbannad med sitt trångsynta budskap, men den senare innehåller i alla fall några relevanta frågor.

     

    Anonymous simon j skrev... (21 december, 2007 10:48) : 

    Fast det skulle ju vara tvärt om. Det var gummsagan som gjorde mig förbannad, medan hönsagan var lite tänkvärd.

     

    kommentera