Taktik före politik
Än en gång har Mona Sahlin sträckt ut handen till den borgerliga regeringen om en bred uppgörelse om skolpolitiken. Denna gång tillsammans med de båda lärarfackens ordförande. Och än en gång så ställer sig regeringen kallsinnig. Förra gången detta hände var i oktober, i samband med tv-debatten mellan Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt. Då fick Reinfeldt beröm av Sahlin när det handlade om synen på skolan. Stunden innan hade moderatledaren talat sig varm för blocköverskridande samarbete. Men när Mona Sahlin då höll med hävdade Fredrik Reinfeldt plötsligt att hon ”kapitulerade” och inte hade någon politik för skolan. Inte mycket bättre beter sig nu Jan Björklund, som i en kommentar till Sahlins debattartikel säger att ”Sverige måste lämna flumskolan” genom mer fokus på kunskapsresultat. Märkligt nog tillägger han att ”Ju fler som står bakom sådana reformer desto bättre”. Den stora skillnaden mellan socialdemokraternas och regeringens skolpolitik – och som nu alltså lägger hinder för en bred, långsiktig uppgörelse – är frågan om betygsliknande omdömen för sjuåringar. Värt att notera är att Lärarnas riksförbund och Lärarförbundet alltså står på socialdemokraternas sida i den här frågan. I någon mening är regeringens agerande begripligt. Det handlar förstås om taktik. Man vet att skolpolitiken var en valvinnare för borgerligheten i det senaste valet. När socialdemokratin nu lägger om sin politik på det området så minskar incitamenten att rösta borgerligt. Men samtidigt visar därmed Reinfeldt, Björklund och de andra, genom sin kompromisslösa hållning, att man sätter taktiken före politiken. Det bådar inte gott för skolan. Andra skriver intressant om politik, skola, Mona Sahlin. |
Kommentarer om "Taktik före politik"
Jag förstår inte varför de lägger så stor vikt vid betyg för småbarn! Tror de ens att det är viktigt själva, eller är det bara ett försök till billiga poäng?
Omdömen, både muntliga och skriftliga, och åtgärdsplaner om någon inte når målen, har vi ju redan regler om. Det enda ett betyg skulle tillföra är en gradering av eleverna som når målen ("vem är bäst"?) och det tycker jag är olämpligt.
Jag tycker att man hakat upp sig på begreppet betyg. Tyvärr har båda grupperingarna också fastnat där. Det är väldigt olyckligt.
Alliansen är bunden av sitt mandat. Att förhandla bort delar av det med sossarna skulle ligga utanför det mandatet och alltså vara ett svek. Dessutom är breda överenskommelser dåligt för demokratin. De berövar folket möjligheten att påverka politiken.
Inte heller är det troligt att en kronisk fifflare som Mona skulle hålla en överenskommelse.
Men även Mona har väl här minst lika mycket "kompromisslös hållning" i frågan om betyg och taktik eller hur?
Regeringen har ju faktiskt majoritet i riksdagen och kan därför driva sin politik även om ett oppositionsparti trixar. Så anklagelsen om "taktik före politik" känns ganska platt.
Om Mona Och S hadde varit intreserade av en blocköverskridande uppgörelse så borde de hosta upp den infon innan valet.
Att de försöker få det att låta så nu är taktik, inte politik.
De vet att Aliansen inte accepterar och kan därför spela martyrer inför de egna leden. Det om ngt är taktik och taskspel.
SvD säger det bra:
"Inbjudan är bara partitaktik – med skolbarnen som insats."
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_726831.svd