Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    lördag, december 29, 2007

    Årets citat

    ”Svensk demokrati bygger på en enda lag och kan uttryckas i de tre bokstäverna YGL, vilket ska uttolkas som yttrandefrihetsgrundlagen. YGL fastslår den omistliga rätten att säga, tycka, tänka och tro vad som helst. Denna rättighet omfattar alla svenska medborgare från skogstokig nazist till stenkastande anarkist och alla däremellan.

    Alla andra grundlagar, som till exempel regeringsformen, är endast praktiska utsmyckningar av yttrandefriheten. YGL är följaktligen den lag som demokratin står och faller med.”

    (Stieg Larsson, Luftslottet som sprängdes, ISBN: 978-91-1-301531-6)

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Årets citat"

     

    Anonymous Anonym skrev... (29 december, 2007 18:08) : 

    Så lustigt...
    Det citat jag håller på att tjata om, men som alldeles för då ens lyfter på ögonbrynet för... kom ur Beatrice Asks mun i vår så kallade demokratis högborg = riksdagen. Hon sa det dessutom i en interpellationsdebatt som handlade om en resolution som Europåarådet antagit om mänskliga fri- och rättigheter. Carina Hägg (s) var på plats men hon jublade nog bara när hon hörde det.

    Ask sa så här i anförande 123 den 23 oktober:

    “Däremot är det mer kontroversiellt att parlamentet rekommenderar medlemsstaterna att formulera en uttalad policy som innebär att medlemsstaterna ska respektera de prostituerades rätt att fritt välja att arbeta som just prostituerade och att låta dem komma till tals i alla frågor som rör dem. Det är en främmande syn, en ståndpunkt som är väldigt svår att förena
    med den syn på prostitution som jag tycker att man ska ha.”

    Lyfter du på ögonbrynet Jonas? Eller är horstigmat så starkt i Sverige så att ingen kan eller våga göra detta?

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (29 december, 2007 19:20) : 

    Isabella, självklart lyfter jag på ögonbrynet. Båda två rent av. Jag hade faktiskt missat detta uttalande. Det är definitivt anmärkningsvärt korkat.

    Och du behöver inte oroa dig för att något "horstigma" skulle hindra mig från att ta strid för yttrandefriheten. Läs vad jag skrivit om detta här.

     

    Anonymous Anonym skrev... (29 december, 2007 20:19) : 

    Jag vet att du kämpar för yttrandefriheten så det är egentligen inte dig jag är bekymrad över Jonas... jag skrev som jag skrev för jag trodde du visste hur hårt diskriminerade vi är.

    Det som bekymrar mig mest Jonas är att varken media eller andra politiker har reagerat tillräckligt starkt över detta, eller mer de har inte reaferat alls!

    När jag påtalar det så säger man oj, men det kan väl inte stämma, läs själva säger jag... Och sen ok man reagerar lite men man agerar inte! Ask har ännu inte svarat på ett brev vi skicka för över 7 veckor sedan om detta...

    Och denna nonchalans oroar mig enormt för här har vi en yttrandefrihetsfråga som sätter hela demokratin på spel. Det har varit så här länge men nu vågar politiker sluta hyckla om saken, man kan säga rent ut att man inte ska lyssna på oss.

    Och kan man säga och göra så mot oss, vem står nästa gång på tur?

    Skulle vara intressant att höra varför du tror att det bara är här i sverige man inte reagerar för du ska veta att jag möter starka reaktioner kring detta uttalandet i andra länder. Och det ska bli intressant att se vad man säger i england när vi där den 16 januari ska prata i parlamentet. För när en ev. sexköpslag diskuteras i andra länder så bjuder man in oss att tala själva. När kommer detta ske i Sverige?

    BBC vet hur de ska få kontakt med oss och ringer, men Aktuellt har ingen aning om hur man får tag på en sexarbetare i Sverige som kan uttala sig om politiska frågor!?!

    När jag ringde ex. Carina Hägg för att prata med henne om en politisk fråga hon så gärna motionerar om och skriver debattartiklar om, en fråga som handlar om mig, mina kollegor och vårt gebit... så avsluta hon samtalet på 5 minuter med mig.

     

    Blogger Unknown skrev... (31 december, 2007 11:22) : 

    Lustigt att Stieg Larsson skulle leverera årets slutklämscitat! Men fint att du uppmärksammade de kloka orden. De skummade jag förbi när jag läste boken. Tack Jonas, för att du hållit min omvärldsbevakning à jour under året - fortsätt gärna med det!
    Vera

     

    Blogger Peter Wennblad skrev... (10 januari, 2008 13:27) : 

    Eftersom YGL trädde i kraft först 1992 - betyder det att Sverige inte var en demokrati fram till dess?

     

    kommentera