Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    söndag, december 30, 2007

    Tips till mina borgerliga läsare

    Att döma av kommentarerna jag brukar få här på min blogg så är det ganska många av er läsare som ideologiskt befinner sig något mer till höger än vad jag gör.

    Många – om än långt ifrån alla – argumenterar vältaligt och skickligt för er sak. Till dem av er som tror er tillhöra den gruppen och som skulle vara sugna på att propagera för borgerlig politik på heltid så kommer här två tips:

    Först så anordnar Liberal Press i samarbete med Västerbottens-Kuriren, Liberala Nyhetsbyrån och Katrineholms-Kuriren, ett traineeprogram. En trainee kommer att antas till programmet som pågår från februari till och med augusti 2008. I utbildningstiden ingår arbete som sommarvikarie på Katrineholms-Kurirens ledarredaktion.

    Sökande ska, förstås, ha intresse för politik och ”en liberal grundsyn”. Och nej, jag har ingen aning om vad som avses med detta.

    God utbildning – akademiska studier – sägs också vara meriterande. Dessutom välkomnar man särskilt kvinnliga sökande.

    Läs mer om detta här.

    Sedan så söker Svenska Dagbladets ledarredaktion (”obunden moderat”) en ny skribent. Som ledarskribent i SvD förväntas man ”kommentera aktuell politik och samhällsfrågor i tiden”. Och för det behövs både ”gedigna artiklar i papperstidningen och snabba giftpilar på bloggen”.

    Den man söker har ”genuint intresse för internet och vill vara med och utveckla ledarjournalistiken” i SvD:s olika kanaler.

    Läs mer om detta här.

    * * *

    Så varför gör nu jag som sosse gratisreklam för detta? Jo, jag tror att det bland bloggläsare i allmänhet – och kanske bland just mina läsare i synnerhet – finns ett intresse för politik och politisk opinionsbildning som ser lite annorlunda ut än bland dem som traditionellt rekryterats till ledarskribentskrået. Jag inbillar mig att det finns en lite högre grad fria tankar; mindre partitrogen traditionalism. Och jag tror att ledarartiklar såväl till höger som till vänster skulle bli lite mer spännande om detta fick mer genomslag på redaktionerna.

    Och jo, jag vet att jag har aktiva ledarskribenter i läskretsen – såväl till höger som till vänster. Inget ont om er. Det är de andra jag tänker på. De som närmast koketterar med att de inte läser bloggar. De borde kanske pyssla med något annat.

    Och för tydlighetens skull; jag gör även regelbundet gratisreklam här när diverse s-märkta medier söker skribenter. Även där behövs friska tankar och en hel del förnyelse.

    * * *

    PS: Och ja, det är min fru Stina som är verkställande ledamot i Liberal Press och som inledningsvis kommer att arbetsleda den trainee man söker.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Tips till mina borgerliga läsare"

     

    Anonymous Anonym skrev... (31 december, 2007 02:11) : 

    Som Du säkert har observerat är det roligare att kommentera en intelligent och självständigt tänkande åsiktsmotståndare än en skribent vars idéer man i huvudsak delar.

     

    Blogger Mary X Jensen skrev... (01 januari, 2008 12:15) : 

    Du är en juste och rak bloggare Jonas. Respekt.

    Läste du mitt inlägg om en artikel som skrevs om bloggare som megafonbloggare. Den skrevs av Jörgen I Eriksson i smaband med att SR lade ner Ekots Bloggkrönika. Han var inte nådig i sin bedömning. Kanke att han har ändrat sig nu?

    ""När de politiska bloggarna är som sämst kan man jämföra dem med illa tillyxade tidningsinsändare i sms-format. Att hitta det välskrivna, välgrundade och samtidigt relevanta kan osökt få en att tänka på det gamla ordstävet om gumman som klippte grisen och nödgades konstatera att det var mycket väsen och lite ull."

     

    Blogger Peter A skrev... (01 januari, 2008 14:52) : 

    Bra tips (igen), men tänk på att många liberaler inte definierar sig själva som varken höger eller borgare.

     

    kommentera