Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    tisdag, februari 05, 2008

    Förändras eller dö

    De senaste tio åren så har LO-facken förlorat omkring 450 000 medlemmar. Det är i sig en oroande hög siffra. Men den senaste tiden så har utvecklingen eskalerat; förra året lämnade hela 173 000 medlemmar sina förbund inom LO och TCO.

    En viktig förklaring till förra årets ras är förstås höjningen av a-kasseavgiften och den slopade möjligheten till skatteavdrag för både a-kassa och fackmedlemskap. Men som TCO:s ordförande Sture Nordh påpekar i Göteborgs-Posten så har förtroendet för de fackliga organisationerna och synen på värdet av att vara medlem har försvagats över en ganska lång tid.

    I Dagens Nyheter uppmärksammas det initiativ som de 17 TCO-förbunden tagit med kampanjen FacketFörändras.nu, där medlemmar och andra intresserade kan läsa mer om den fackliga idén, argument för medlemskap samt själva ge förslag till vad man vill få ut av att vara med i facket.

    På DN:s ledarsida menar man de svenska fackförbunden bör fråga sig om de är anpassade till sina enskilda medlemmars behov på dagens arbetsmarknad, och hävdar att fokus ofta har varit för starkt på den egna organisationen.

    Det senare kan jag instämma med. Men det är å andra sidan en åkomma som verkar drabba de flesta organisationer. Man ser det ofta på något så enkelt som hur organisationers – och för all del även vissa företags – webbplatser byggs upp: man utgår från den egna organisationsstrukturen, som om nyfikna besökare intuitivt skulle förstå att den information de söker finns att hitta under rubriken ”Om oss”, underrubrik ”Organisation”, fliken ”Medlemsservice”.

    Mot den bakgrunden är initiativ som FacketFörändras.nu ytterst välkomna. Här ges snarare generella fakta, goda argument och inbjuds till dialog. Här har andra delar av fackförenings- och arbetarrörelsen en hel del att lära.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Förändras eller dö"

     

    Blogger Victor skrev... (05 februari, 2008 14:40) : 

    ja du vet, jag måste lägga mig i träning inför almedalen!

    ang. fackförbund är jag som egenföretagare såklart bara med i facket men inte i a-kassan. mitt fackförbund (sjf) är dock helt oförmögna att hantera ett sådant medlemskap. jag förväntas sympatistrejka med fast anställda som avtalsbråkar, men inga fast anställda strejkar för mig och mina kollegor. i och med att arbetsmarknaden förändras åt det här hållet (vare sig vi gillar't eller inte) är det här problematiker som facken måste ta på allvar, men sällan bryr sig om. det är lite som att jag längtar efter att byta branch, så att jag också kan byta fack...

     

    Anonymous Anonym skrev... (07 februari, 2008 17:10) : 

    Victor

    Varför inte kontakta FacketFörändras.nu?
    Fick ett svar därifrån igår och jag sades vara en av 70(!) som hört av sig. Det är som när gatubelysningen slocknade på min gata. Efter en vecka ringde jag och frågade när ljuset skulle komma tillbaka och fick svaret att ingen hade anmält felet :-)

     

    kommentera